Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Zastosowania przemysłowe grafiki 3D:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowania przemysłowe grafiki 3D | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw programowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z terminologią dotyczącą projektowania obiektów w przestrzeni trójwymiarowej. |
C-2 | Zapoznanie studenta z technikami modelowania obiektów trójwymiarowych i przekształceniami geometrycznymi. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności szybkiego wytwarzania prototypów metodą druku przestrzennego. |
C-4 | Kształtowanie umiejętności modelowania obiektów trójwymiarowych i stosowania poznanych przekształceń geometrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Komputerowe wspomaganie projektowania elementów technicznych - metoda FDM | 10 |
T-P-2 | Wizualizacja obiektów trójwymiarowych. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do grafiki trójwymiarowej, zastosowania dziedzinach technicznych. | 2 |
T-W-2 | Wizualizacja obiektów trójwymiarowych, podstawowe obiekty trójwymiarowe i operacje logiczne jako narzędzie tworzenia obiektów złożonych. | 2 |
T-W-3 | Techniki modelowania krzywych i powierzchni: modelowanie powierzchni sklejanych, obiektów NURBS, opis parametryczny. Generowanie brył obrotowych. | 2 |
T-W-4 | Przekształcenia geometryczne i składanie przekształceń w przestrzeni 3D, macierzowa reprezentacja, zastosowanie kwaternionów do realizacji obrotów. | 2 |
T-W-5 | Akwizycja obiektów 3D, wizualizacja symulacji komputerowych. Techniki kontroli ruchu w przestrzeni 3D, ograniczenia ruchu, kolizje. | 2 |
T-W-6 | Komputerowe wspomaganie projektowania elementów technicznych - metoda FDM. Wykorzystywane narzędzia i analiza właściwości stosowanych materiałów. | 2 |
T-W-7 | Proces wytwarzania elementów trójwymiarowych. Szybkie wywarzanie prototypów metodą druku przestrzennego. Zasady modelowania obiektów. Przygotowanie modelu trójwymiarowego do wydruku. Język zapisu poleceń G code. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach praktycznych. | 15 |
A-P-2 | Wykonanie przydzielonych problemów projektowych. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie materiału prezentowanego na wykładach oraz przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena postepów w trakcie opracowywania projektów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie projektu na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów. Ocenie podlega poprawność wykonania projektów oraz ich prezentacja. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta oraz zrozumienia przedstawionego materiału dydaktycznego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz zaangażowania studenta w trakcie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C35.2_W01 Student zna opis matematyczny obiektów graficznych w przestrzeni trójwymiarowej, rozumie macierzowy opis przekształceń. | TI_1A_W01, TI_1A_W09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-P-2 | M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C35.2_U01 Student posiada umiejętność samodzielnego zaprojektowania obiektu trójwymiarowego (element konstrukcji). Wykorzystując poznane zasady potrafi przygotować model do wydruku i uzyskać element drukowany, zgodny z projektem. | TI_1A_U07, TI_1A_U16 | — | — | C-3, C-4 | T-W-7, T-P-1, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C35.2_W01 Student zna opis matematyczny obiektów graficznych w przestrzeni trójwymiarowej, rozumie macierzowy opis przekształceń. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 91% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C35.2_U01 Student posiada umiejętność samodzielnego zaprojektowania obiektu trójwymiarowego (element konstrukcji). Wykorzystując poznane zasady potrafi przygotować model do wydruku i uzyskać element drukowany, zgodny z projektem. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 91% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Literatura podstawowa
- Przemysław Kiciak, Podstawy modelowania krzywych i powierzchni. Zastosowania w grafice komputerowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013
- J. D. Foley, A. van Dam, S. K. Feiner, J. F. Hughes, R. L. Philips, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 2005
- Rafiq Noorani, 3D Printing: Technology, Applications, and Selection, CRC Press, 2017
- Ronen Barzel, Physically-Based Modeling for Computer Graphics. A Structured Approach, ACADEMIC PRESS, INC., Pasadena, California, 1992
Literatura dodatkowa
- Christopher Barnatt, 3D Printing, ExplainingTheFuture.com, 2016