Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sensory i aktuatory:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sensory i aktuatory | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Lech <Piotr.Lech@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Krupiński <Robert.Krupinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw programowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z budową i zasadą działania sensorów i aktuatorów |
C-2 | Pozyskanie umiejętności tworzenia aplikacji wykorzystujących sensory i aktuatory. |
C-3 | Pozyskanie wiedzy umożliwiającej projektowanie urządzeń i aplikacj wykorzystujących aktuatory i sensory |
C-4 | Pozyskanie umiejętności projektowania urządzeń wykorzystujących sensory i aktuatory. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Akwizycja danych z sensorów. Filtracja i wstępne przetwarzanie informacji. | 5 |
T-L-2 | Aktuatory. Badanie jakości odwzorowania zadanych parametrów ruchu. | 4 |
T-L-3 | Sensor zdalny. | 2 |
T-L-4 | Aktuator zdalny. | 2 |
T-L-5 | Analityka danych pochodzących z sensorów. Wybrane narzędzia opensourc'owe. | 4 |
T-L-6 | Budowa ekosystemu IoT wykorzystującego sensory i aktuatory. | 8 |
T-L-7 | Tworzenie aplikacji mobilnych wykorzystujących wbudowane w urządzenie sensory. | 4 |
T-L-8 | zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział sensorów z uwzględnieniem zasady działania i zastosowań. Omówienie zasady działania wybranych czujników. Analiza wybranych not katalogowych czujników. | 2 |
T-W-2 | Podział aktuatorów z uwzględnieniem powszechnie stosowanych technologii. Omówienie zasady działania wybranych typów aktuatorów. | 2 |
T-W-3 | Standardy akwizycji danych z czujników. Magistrale komunikacyjne. Standardy transmisji. | 2 |
T-W-4 | Sensor i aktutor zdalny. Rola sieci IP w teletransmisji. | 2 |
T-W-5 | Rola filtracji i predykcji w aplikacjach wykorzystujących sensory i aktuatory. | 2 |
T-W-6 | Sensory w urządzeniach mobilnych. | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | analiza literatury | 4 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena testu |
S-2 | Ocena formująca: Ocena stopnia realizacji założonych celów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C34.2_W01 Ma wiedzę niezbędną do zaprojektowania i wykonania urządzenia wykorzystującego aktuatory i sensory. | TI_1A_W02, TI_1A_W17, TI_1A_W16 | — | — | C-3, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C34.2_U01 Potrafi stworzyć aplikację wykorzystującą dane z sensorów oraz umożliwiającą sterowanie aktuatorem. | TI_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-2 |
TI_1A_C34.2_U02 Potrafi zaprojektować i uruchomić urządzenie techniczne umożliwiające przyłączenie aktuatorów i/lub sensorów. | TI_1A_U15 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C34.2_W01 Ma wiedzę niezbędną do zaprojektowania i wykonania urządzenia wykorzystującego aktuatory i sensory. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. | |
5,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C34.2_U01 Potrafi stworzyć aplikację wykorzystującą dane z sensorów oraz umożliwiającą sterowanie aktuatorem. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. |
3,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
3,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
4,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
4,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
5,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
TI_1A_C34.2_U02 Potrafi zaprojektować i uruchomić urządzenie techniczne umożliwiające przyłączenie aktuatorów i/lub sensorów. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. |
3,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.0 uzyskując 50% - 60% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
3,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 3.5 uzyskując 61% - 70% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
4,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.0 uzyskując 71% - 80% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
4,5 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 4.5 uzyskując 81% - 90% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. | |
5,0 | Spełnia wymogi uzyskania oceny 5.0 uzyskując 91% - 100% sumarycznej punktacji z ocen związanych z ćwiczeniami laboratoryjnymi obejmujących swym zakresem przyporządkowany efekt kształcenia. |
Literatura podstawowa
- Nawrocki Waldemar, Sensory i systemy pomiarowe, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej
- Waldemar Nawrocki, Rozproszone systemy pomiarowe, WKŁ
- Simon Monk, Elektronika z wykorzystaniem Arduino i Rapsberry Pi. Receptury, Helion
Literatura dodatkowa
- Emily Gertz, Patrick Di Justo, Monitorowanie otoczenia z Arduino (ebook), Helion