Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Akwizycja i projekcja dźwięku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Akwizycja i projekcja dźwięku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Kornatowski <Eugeniusz.Kornatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość istoty elementarnych praw fizyki. |
W-2 | Znajomość elektroniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych układów elektronicznych. |
W-3 | Umiejętność wykorzystywania popularnych środowisk obliczeń numerycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami analizy zjawisk dotyczących pola akustycznego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z technikami konfigurowania systemów mikrofonów (matryc mikrofonowych) oraz metodami projektowania układów wielogłośnikowych. |
C-3 | Umiejętność projektowania i implementacji systemów akwizycji oraz odtwarzania dźwięku przestrzennego. |
C-4 | Student potrafi zrealizować powierzone indywidualne i zespołowe zadanie projektowe. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie podstawowych parametrów sygnałów audio o zróznicowanym charakterze. | 2 |
T-L-2 | Modelowanie charakterystyk kierunkowych systemów wielomikrofonowych i wielogłośnikowych. | 3 |
T-L-3 | Projektowanie systemu wielomikrofonowego o zadanej charakterystyce kierunkowej. | 2 |
T-L-4 | Projektowanie zestawów głośnikowych: część elektryczna i mechaniczna. | 4 |
T-L-5 | Dekodowanie informacji przestrzennej z nagrań stereofonicznych. | 2 |
T-L-6 | Synteza sygnału "surround". | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad prowadzenia zajęć projektowych. Przedstawienie listy indywidualnych tematów projektowych wraz z podstawowymi założeniami technicznymi i wymaganiami. | 2 |
T-P-2 | Prezentacje postepów w rozwiązywaniu problemów związanych z projektem. Dyskusja nad projektami i prezentacjami. Udzielanie wskazówek do dalszej pracy. Praca nad projektem w laboratorium. | 11 |
T-P-3 | Końcowa prezentacja wykonanej dokumentacji technicznej projektu, przeprowadzonych symulacji, konstrukcji i innych badań. Szacunkowa analiza kosztów realizacji projektu. Wspólna dyskusja nad każdym projektem, wskazanie zalet, wad, możliwości rozwojowych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ruch falowy w ośrodku płynnym - propagacja fal dźwiękowych w ośrodkach bezstratnych. | 2 |
T-W-2 | Pola akustyczne źródeł rzeczywistych. Rozpływ energii akustycznych źródeł rzeczywistych. | 2 |
T-W-3 | Natężenie dźwięku i efekty wektorowe w akustycznym polu przepływowym. | 2 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia modelowania układów akustycznych. | 2 |
T-W-5 | Zasady działania przetworników elektromechanicznych. Przetworniki elektroakustyczne. | 4 |
T-W-6 | Mikrofony. Klasyfikacja mikrofonów i kształtowanie charakterystyk kierunkowości i skuteczności. | 2 |
T-W-7 | Matryce mikrofonów. | 2 |
T-W-8 | Projektowanie zestawów głośnikowych - zwrotnice głośnikowe. | 4 |
T-W-9 | Projektowanie zestawów głośnikowych - obudowy głośnikowe. | 4 |
T-W-10 | Wielokanałowe systemy odtwarzania dźwięku: dźwięk „surround”, ambiofonia, ambisonia. | 4 |
T-W-11 | Metrologia w inżynierii dźwięku. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych. | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia sprawdzianów. | 12 |
39 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Praca w domu i bibliotekach nad indywidualnym tematem projektu. Studiowanie podobnych rozwiązań, analiza not aplikacyjnych, kart katalogowych. | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Praktyczna: metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie zaliczenia pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawdzianu i ocen cząstkowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie zrealizowanego projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C28_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii słyszenia, percepcji dźwięku i właściwości fizycznych fal akustycznych. | TI_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
TI_1A_C28_W02 Ma wiedzę z zakresu teorii obwodów elektrycznych i elektroniki niezbędną do zrozumienia funkcjonowania systemów akwizycji, archiwizacji i odtwarzania przekazów dźwiękowych, w tym wielokanałowych. | TI_1A_W16, TI_1A_W17 | — | — | C-2 | T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C28_U01 Potrafi zaimplementować algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach związanych z inżynierą dźwięku. | TI_1A_U01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-6 | M-2 | S-2 |
TI_1A_C28_U02 Potrafi projektować systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji. | TI_1A_U15 | — | — | C-4 | T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C28_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii słyszenia, percepcji dźwięku i właściwości fizycznych fal akustycznych. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań zaliczenia wykładu z zakresu fizjologii słyszenia i percepcji dźwięku oraz właściwości fal akustycznych |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu fizjologii słyszenia i percepcji dźwięku oraz właściwości fal akustycznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu fizjologii słyszenia i percepcji dźwięku oraz właściwości fal akustycznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu fizjologii słyszenia i percepcji dźwięku oraz właściwości fal akustycznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu fizjologii słyszenia i percepcji dźwięku oraz właściwości fal akustycznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu fizjologii słyszenia i percepcji dźwięku oraz właściwości fal akustycznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
TI_1A_C28_W02 Ma wiedzę z zakresu teorii obwodów elektrycznych i elektroniki niezbędną do zrozumienia funkcjonowania systemów akwizycji, archiwizacji i odtwarzania przekazów dźwiękowych, w tym wielokanałowych. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań zaliczenia wykładu z zakresu teorii obwodów elektrycznych i elektroniki niezbędną do zrozumienia funkcjonowania systemów akwizycji, archiwizacji i odtwarzania przekazów dźwiękowych, w tym wielokanałowych |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu teorii obwodów elektrycznych i elektroniki niezbędną do zrozumienia funkcjonowania systemów akwizycji, archiwizacji i odtwarzania przekazów dźwiękowych, w tym wielokanałowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu teorii obwodów elektrycznych i elektroniki niezbędną do zrozumienia funkcjonowania systemów akwizycji, archiwizacji i odtwarzania przekazów dźwiękowych, w tym wielokanałowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu teorii obwodów elektrycznych i elektroniki niezbędną do zrozumienia funkcjonowania systemów akwizycji, archiwizacji i odtwarzania przekazów dźwiękowych, w tym wielokanałowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu teorii obwodów elektrycznych i elektroniki niezbędną do zrozumienia funkcjonowania systemów akwizycji, archiwizacji i odtwarzania przekazów dźwiękowych, w tym wielokanałowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu teorii obwodów elektrycznych i elektroniki niezbędną do zrozumienia funkcjonowania systemów akwizycji, archiwizacji i odtwarzania przekazów dźwiękowych, w tym wielokanałowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań zaliczenia wykładu z tego zakresu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C28_U01 Potrafi zaimplementować algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach związanych z inżynierą dźwięku. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu implementacji algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów (CPS) w aplikacjach związanych z inżynierią dźwięku |
3,0 | Potrafi implementować algorytmy CPS w aplikacjach związanych z inżynierią dźwięku, uzyskując punktację w zakresie 50-60% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | |
3,5 | Potrafi implementować algorytmy CPS w aplikacjach związanych z inżynierią dźwięku, uzyskując punktację w zakresie 61-70% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | |
4,0 | Potrafi implementować algorytmy CPS w aplikacjach związanych z inżynierią dźwięku, uzyskując punktację w zakresie 71-80% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | |
4,5 | Potrafi implementować algorytmy CPS w aplikacjach związanych z inżynierią dźwięku, uzyskując punktację w zakresie 81-90% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | |
5,0 | Potrafi implementować algorytmy CPS w aplikacjach związanych z inżynierią dźwięku, uzyskując punktację w zakresie 91-100% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | |
TI_1A_C28_U02 Potrafi projektować systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji. | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% z oceny kolejnych prezentacji postępów prac projektowych i końcowej wersji realizowanego projektu z zakresu inżynierii dźwięku, w tym systemów akwizycji i reprodukcji |
3,0 | Potrafi projektować systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku, ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji, uzyskując punktację w zakresie 50-60% z oceny kolejnych prezentacji postępów prac projektowych i końcowej wersji realizowanego projektu z zakresu inżynierii dźwięku | |
3,5 | Potrafi projektować systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku, ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji, uzyskując punktację w zakresie 61-70% z oceny kolejnych prezentacji postępów prac projektowych i końcowej wersji realizowanego projektu z zakresu inżynierii dźwięku | |
4,0 | Potrafi projektować systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku, ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji, uzyskując punktację w zakresie 71-80% z oceny kolejnych prezentacji postępów prac projektowych i końcowej wersji realizowanego projektu z zakresu inżynierii dźwięku | |
4,5 | Potrafi projektować systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku, ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji, uzyskując punktację w zakresie 81-90% z oceny kolejnych prezentacji postępów prac projektowych i końcowej wersji realizowanego projektu z zakresu inżynierii dźwięku | |
5,0 | Potrafi projektować systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku, ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji, uzyskując punktację w zakresie 91-100% z oceny kolejnych prezentacji postępów prac projektowych i końcowej wersji realizowanego projektu z zakresu inżynierii dźwięku |
Literatura podstawowa
- Weyna S., Rozpływ energii akustycznych źródeł rzeczywistych, WNT, Warszawa, 2005
- Dobrucki A., Przetworniki elektroakustyczne, WNT, Warszawa, 2007
- Krajewski J., Głośniki i zestawy głośnikowe, WKŁ, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Lyons R.G., Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2010
- Czyżewski A., Dźwięk cyfrowy, WKŁ, Warszawa, 1998
- Tomborski T., Przetwarzanie informacji. Przetwarzanie dźwięku. Przetwarzanie strumieniowe, Helion, Warszawa, 2006