Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka przemysłowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka przemysłowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki, informatyki, techniki mikroprocesorowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studentów konfigurowania sprzętu i oprogramowania procesów wymiany danych w przemysłowych systemach sterowania w reżymach czasu rzeczywistego z uwzględnieniem zagadnień bezpieczeństwa wymiany informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oprogramowanie do modelowania systemów. Wprowadzenie, pierwszy projekt. Modelowanie wymagań | 2 |
T-L-2 | Opracowanie modelu architektury wybranego systemu. | 2 |
T-L-3 | Modelowanie działania i testów funkcjonalnych projektowanych systemów | 4 |
T-L-4 | Generowanie dokumentacji modelowanych systemów | 2 |
T-L-5 | Problemy integracji narzędzi modelowania z innymi środowiskami | 2 |
T-L-6 | Symulacja systemowa i deynamiczna projektowanych systemów | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie się z narzędziami i technologiami możliwymi do wykorzystania w projekcie. Określenie zakresu projektu. | 4 |
T-P-2 | Wykonanie projektu i przygotowanie dokumentacji | 10 |
T-P-3 | Zaliczenie projektu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Języki modelowania systemów: UML, SysML. Zagadnienia modelowania systemów. Diagramy SysML, rodzaje, przykłady. Narzędzia modelowania w języku SysML. Eclipse, EA, VP, inne. | 6 |
T-W-2 | Modelowanie wymagań z zastosowaniem SysML (req). Diagramy przypadków użycia SysML (uc). Od Business Model Canvas do modelu oczekiwań interesariuszy projektu systemu. | 6 |
T-W-3 | Modelowanie architektury z zastosowaniem SysML (bdd, ibd). Przykład systemu cyfrowego. Interfejsy, właściwości, powiązanie modeli architektury ze stawianymi systemowi wymaganiami. | 6 |
T-W-4 | Testowanie i weryfikacja wymagań. Zastosowanie modeli w projektowaniu systemów cyfrowych. Zagadnienia języków dedykowanych modelowania oraz generowania kodów systemu. Zagadnienia prowadzenia projektów zgodnie z wymaganiami standardów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Wirtualna weryfikacja i walidacja. | 8 |
T-W-5 | Techniki Hardware-in-the-loop w prototypowaniu systemów kontrolno-pomiarowych oraz teleinformatycznych. Zagadnienia generowania raportów/dokumentacji projektowanych systemów. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studia literaturowe | 11 |
26 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna | 26 |
41 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna z literaturą | 29 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana w trakcie zajęć laboratoryjnych na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych oraz aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego i praktycznego zaliczenia końcowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C37.1_W01 Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. | TI_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TI_1A_C37.1_W02 Student ma podstawową wiedzę na temat stosowanych technologii i narzędzi do projektowania oraz implementacji przemysłowych systemów IT. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. | TI_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C37.1_U01 Student potrafi dobrać narzędzia i metody do zakresu projektu, w ramach którego dokonuje modelowania systemu. | TI_1A_U10, TI_1A_U01, TI_1A_U07, TI_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-P-2, T-P-1, T-P-3 | M-3, M-4 | S-1 |
TI_1A_C37.1_U02 Student potrafi dobrać technologię i narzędzia oraz zaprojektować i dokonać implementacji przemysłowego systemu IT. | TI_1A_U07, TI_1A_U17 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C37.1_W01 Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o sposobach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Nie zna struktur systemów w przemyśle, w tym standardowych interfejsów komunikacyjnych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzę o sposobach i metodach przesyłania danych w systemach cyfrowych. Zna struktury systemów cyfrowych spotykanych w przemyśle i zna standardowe interfejsy oraz popularne protokoły komunikacyjne wykorzystywane w przemysłowych sieciach komunikacyjnych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
TI_1A_C37.1_W02 Student ma podstawową wiedzę na temat stosowanych technologii i narzędzi do projektowania oraz implementacji przemysłowych systemów IT. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat stosowanych technologii i narzędzi do projektowania oraz implementacji przemysłowych systemów IT. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. |
3,0 | Student ma wiedze na temat stosowanych technologii i narzędzi do projektowania oraz implementacji przemysłowych systemów IT. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedze na temat stosowanych technologii i narzędzi do projektowania oraz implementacji przemysłowych systemów IT. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedze na temat stosowanych technologii i narzędzi do projektowania oraz implementacji przemysłowych systemów IT. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedze na temat stosowanych technologii i narzędzi do projektowania oraz implementacji przemysłowych systemów IT. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma wiedze na temat stosowanych technologii i narzędzi do projektowania oraz implementacji przemysłowych systemów IT. Ma podstawową wiedzę w zakresie niezawodności i bezpieczeństwa pracy systemów cyfrowych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C37.1_U01 Student potrafi dobrać narzędzia i metody do zakresu projektu, w ramach którego dokonuje modelowania systemu. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać narzędzi i metod do zakresu projektu, w ramach którego dokonuje modelowania systemu. |
3,0 | Student potrafi dobrać narzędzia i metody do zakresu projektu, w ramach którego dokonuje modelowania systemu. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi dobrać narzędzia i metody do zakresu projektu, w ramach którego dokonuje modelowania systemu. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi dobrać narzędzia i metody do zakresu projektu, w ramach którego dokonuje modelowania systemu. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi dobrać narzędzia i metody do zakresu projektu, w ramach którego dokonuje modelowania systemu. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi dobrać narzędzia i metody do zakresu projektu, w ramach którego dokonuje modelowania systemu. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
TI_1A_C37.1_U02 Student potrafi dobrać technologię i narzędzia oraz zaprojektować i dokonać implementacji przemysłowego systemu IT. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać technologii i narzedzi oraz nie umie zaprojektować i dokonać implementacji przemysłowego systemu IT. |
3,0 | Student potrafi dobrać technologię i narzedzia oraz zaprojektować i dokonać implementaci przemysłowego systemu IT. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi dobrać technologię i narzedzia oraz zaprojektować i dokonać implementaci przemysłowego systemu IT. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi dobrać technologię i narzedzia oraz zaprojektować i dokonać implementaci przemysłowego systemu IT. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi dobrać technologię i narzedzia oraz zaprojektować i dokonać implementaci przemysłowego systemu IT. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi dobrać technologię i narzedzia oraz zaprojektować i dokonać implementaci przemysłowego systemu IT. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Holt J., Perry S.A., Brownsword M., Model-based requirements engineering, 2012, ISBN 978-1-84919-487-7
- Friedenthal, S.; Moore, A.; Steiner, R., A Practical Guide To SysML: The Systems Modeling Language, 2015, ISBN 978-0128002025
Literatura dodatkowa
- Anderson Ross, Security engineering, 2nd edition, WNT, 2009