Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie SDR:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie SDR | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl>, Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość obwodów elektrycznych oraz matematyki. |
W-2 | Podstawowa znajomość fizyki. |
W-3 | Podstawowa znajomość programowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z transmisją radiową. |
C-2 | Kształtowanie umiejętności z zakresu budowy i projektowania SDR |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z programami narzędziowymi wykorzystywanymi na zajęciach. | 2 |
T-L-2 | Badanie podstawowych parametrów sygnałów radiowych | 2 |
T-L-3 | Symulacja, badanie i analiza wybranych modulacji stosowanych w transmisji radiowej | 4 |
T-L-4 | Wykorzystanie oprogramowania SDR w radiotechnice | 3 |
T-L-5 | Budowa odbiornika radiowego w oparciu o technologie SDR | 2 |
T-L-6 | Laboratorium poprawkowe | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu odbiornika radiowego z wykorzystaniem oprogramowaia SDR oraz modułów sprzętowych lub praca dotycząca przeglądu wybranych technologii SDR i ich zastosowań | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu - wiadomości podstawowe | 1 |
T-W-2 | System telekomunikacyjny. Budowa systemu transmisji informacji, podstawowe pojęcia i definicje | 2 |
T-W-3 | Media i kanały transmisyjne, źródła informacji, rodzaje i parametry sygnałów | 2 |
T-W-4 | Łączność bezprzewodowa - system transmisji radiowej | 1 |
T-W-5 | Wybrane modulacje analogowe i cyfrowe stosowane w technice radiowej | 3 |
T-W-6 | Właściwości kanału radiowego | 1 |
T-W-7 | Częstotliwości i zakresy fal elektoramnetycznych stosowanych w technice radiowej | 1 |
T-W-8 | Architektura,elementy, budowa i działanie nadajników i odbiorników radiowych | 2 |
T-W-9 | Wybrane oprogramowanie SDR | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Praca nad projektem z pomocą prowadzącego | 15 |
A-P-2 | Analiza literatury | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie. | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C33.2_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie bezprzewodowej telekomunikacji oraz transmisji multimedialnej w paśmie mikrofalowym. | TI_1A_W14 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C33.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać działanie sytemu transmisji radiowej | TI_1A_U25 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-3, M-1 | S-1 |
TI_1A_C33.2_U02 Zna działanie urządzeń radiowych oraz potrafi je zastosować | TI_1A_U25 | — | — | C-2 | T-L-4, T-W-5, T-L-6, T-P-1, T-W-3, T-W-9, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-W-2, T-L-1, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C33.2_K01 Student powinien rozumieć potrzebę ciągłego samodokształcania i podnoszenia swoich kwalifikacji | TI_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-L-4, T-W-9, T-W-5, T-L-1, T-L-6, T-W-7, T-L-2, T-W-4, T-W-3, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-L-5 | M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C33.2_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie bezprzewodowej telekomunikacji oraz transmisji multimedialnej w paśmie mikrofalowym. | 2,0 | Uzyskał poniżej 30% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia |
3,0 | Uzyskał 30 do 40% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
3,5 | Uzyskał 41 do 50% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
4,0 | Uzyskał 51 do 60% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
4,5 | Uzyskał 61 do 80% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
5,0 | Uzyskał powyżej 81% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C33.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać działanie sytemu transmisji radiowej | 2,0 | Uzyskał poniżej 30% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia |
3,0 | Uzyskał 30 do 40% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
3,5 | Uzyskał 41 do 50% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
4,0 | Uzyskał 51 do 60% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
4,5 | Uzyskał 61 do 80% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
5,0 | Uzyskał powyżej 81% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
TI_1A_C33.2_U02 Zna działanie urządzeń radiowych oraz potrafi je zastosować | 2,0 | Uzyskał poniżej 30% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia |
3,0 | Uzyskał 30 do 40% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
3,5 | Uzyskał 41 do 50% sumy wymaganych punktów zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
4,0 | Uzyskał 51 do 60% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
4,5 | Uzyskał61 do 80% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
5,0 | Uzyskał powyżej 81% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C33.2_K01 Student powinien rozumieć potrzebę ciągłego samodokształcania i podnoszenia swoich kwalifikacji | 2,0 | uzyskał poniżej 30 % sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia |
3,0 | Uzyskał 30 do 40% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
3,5 | Uzyskał 41 do 50% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
4,0 | Uzyskał 51 do 60% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
4,5 | Uzyskał 61 do 80% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia | |
5,0 | Uzyskał powyżej 81% sumy wymaganych punktów z zaliczenia dotyczącego efektów kształcenia |
Literatura podstawowa
- Haykin S., Systemy telekomunikacyjne, WKiŁ, Warszawa, 1998, 1
- Wesołowski K., Systemy radiokomunikacji ruchomej, WKiŁ, Warszawa, 1998, 1
- Lipiński W., Obliczenia numeryczne w teorii sygnałów i obwodów elektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010, 2
- Holma, Toskala, WCDMA for UMTS, Wiley, 2014
- Holma, Toskala, LTE for UMTS, Wiley, 2013
- Robert W. Stewart; Kenneth W. Barlee; Dale S. W. Atkinson, Software Defined Radio Using MATLAB & Simulink and the Rtl-Sdr, Strathclyde Academic Media, 2015
- Łysiuk Anna,Kozłowski Sebastian,Yashchyshyn Yevhen, Nowe techniki transmisji radiowej. Laboratorium, Wydawnicza Politechnik Oficyna, 2015
- Bogucka H., Technologie radia kognitywnego, PWN, 2016
Literatura dodatkowa
- Lipiński W., Majsner S., Mazurek P., Transmisja sygnałów w telefonii komórkowej, Seria Tempus, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003, 1, Podręcznik dotowany w ramach programu TEMPUE S_JEP-12201-97
- Lipiński W., Majsner S., Mazurek P., Modulacja, kodowanie i transmisja w systemach telekomunikacyjnych, Seria Tempus, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, 1, Podręcznik dotowany w ramach programu TEMPUE S_JEP-12201-97