Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Fotonika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fotonika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Błażej Jabłoński <Blazej.Jablonski@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,44zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki w zakresie szkoły średniej.
W-2Zna podstawy algebry i analizy matematycznej.
W-3Zna podstawy optoelektroniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fotoniki i techniki światłowodowej.
C-2Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z optyki falowej i geometrycznej.10
T-A-2Rozwiązywanie zadań z projektowania prostych układów fotonicznych.4
T-A-3Rozwiązywanie zadań z propagacji światła w układach światłowodowych.10
T-A-4Sprawdzian zaliczający.1
25
laboratoria
T-L-1Badanie dyfrakcji światła.2
T-L-2Badanie właściwości i zastosowań światła spolaryzowanego.2
T-L-3Pomiary ogniskowej soczewki.2
T-L-4Kształtowanie wiązki światła.2
T-L-5Pomiary interferometryczne.2
T-L-6Badanie apertury numerycznej światłowodów.2
T-L-7Czujnik światłowodowy.2
T-L-8Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-9Projektowanie warstw odbiciowych i antyodbiciowych.2
T-L-10Analiza propagacji światła przez elementy optyczne.2
T-L-11Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.2
T-L-12Projektowanie światłowodów planarnych lub paskowych2
T-L-13Modelowanie działania optycznego sprzęgacza kierunkowego.2
T-L-14Modelowanie działania interferometru Macha Zehndera.2
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Optyka falowa, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.4
T-W-2Elementy optyki geometrycznej.1
T-W-3Przyrządy optyczne - interferometry, spektrometry, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne.4
T-W-4Światłowody - rodzaje, właściwości i zastosowania, elementy optycznych układów scalonych.4
T-W-5Właściwości optyczne materiałów, elementy optyki nieliniowej i jej zastosowania.1
T-W-6Sprawdzian zaliczający.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.12
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.3
50
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów.20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.4
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-6Ocena formująca: Sprawdziany wejściowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C10_W01
Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
TI_1A_W02C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1
TI_1A_C10_W02
Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
TI_1A_W03, TI_1A_W16C-1T-W-4, T-W-6, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C10_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
TI_1A_U02C-2T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-15, T-L-9, T-L-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
TI_1A_C10_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych
TI_1A_U16, TI_1A_U01C-2T-A-4, T-L-8, T-L-12, T-A-3, T-L-13, T-L-7, T-L-15, T-L-14, T-L-6, T-L-11M-3, M-1, M-2S-5, S-1, S-2, S-4, S-6, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C10_W01
Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
3,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
TI_1A_C10_W02
Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
3,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C10_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
3,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
TI_1A_C10_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych.
3,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.

Literatura podstawowa

  1. Mirosław Karpierz, Podstawy fotoniki, Centrum Studiów Zaawansowanych Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
  2. Jan Petykiewicz, Podstawy fiizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989
  3. Jan Petykiewicz, Optyka falowa, PWN, Warszawa, 1986, Wydanie 2
  4. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki. tom 4, PWN, Warszawa, 2009
  5. W. Moebs, S.J. Ling, J. Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, tom 3, Katalyst Education, 2018, openstax.org/subjects

Literatura dodatkowa

  1. M.C Gupta, edytor, Handbook of Photonics, CRC Press LLC, Boca Raton, 1997
  2. K.Iizuka, Elements of Photonics, John Wiley & Sons, New York, 2002
  3. Mirosław Karpierz, Ewa Weinert-Rączka, Nieliniowa optyka światłowodwa, WNT, Warszawa, 2010
  4. Eugene Hecht, Optyka, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z optyki falowej i geometrycznej.10
T-A-2Rozwiązywanie zadań z projektowania prostych układów fotonicznych.4
T-A-3Rozwiązywanie zadań z propagacji światła w układach światłowodowych.10
T-A-4Sprawdzian zaliczający.1
25

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie dyfrakcji światła.2
T-L-2Badanie właściwości i zastosowań światła spolaryzowanego.2
T-L-3Pomiary ogniskowej soczewki.2
T-L-4Kształtowanie wiązki światła.2
T-L-5Pomiary interferometryczne.2
T-L-6Badanie apertury numerycznej światłowodów.2
T-L-7Czujnik światłowodowy.2
T-L-8Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-9Projektowanie warstw odbiciowych i antyodbiciowych.2
T-L-10Analiza propagacji światła przez elementy optyczne.2
T-L-11Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.2
T-L-12Projektowanie światłowodów planarnych lub paskowych2
T-L-13Modelowanie działania optycznego sprzęgacza kierunkowego.2
T-L-14Modelowanie działania interferometru Macha Zehndera.2
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Optyka falowa, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.4
T-W-2Elementy optyki geometrycznej.1
T-W-3Przyrządy optyczne - interferometry, spektrometry, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne.4
T-W-4Światłowody - rodzaje, właściwości i zastosowania, elementy optycznych układów scalonych.4
T-W-5Właściwości optyczne materiałów, elementy optyki nieliniowej i jej zastosowania.1
T-W-6Sprawdzian zaliczający.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.12
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.15
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.4
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C10_W01Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w układach elektronicznych, sieciach teleinformatycznych wraz z ich otoczeniem.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce.
Treści programoweT-W-3Przyrządy optyczne - interferometry, spektrometry, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne.
T-W-1Optyka falowa, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.
T-W-2Elementy optyki geometrycznej.
T-W-5Właściwości optyczne materiałów, elementy optyki nieliniowej i jej zastosowania.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z optyki falowej i geometrycznej.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z projektowania prostych układów fotonicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
3,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C10_W02Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W03Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie fotoniki oraz generacji i propagacji fal elektromagnetycznych niezbędną do zrozumienia przewodowego i bezprzewodowego przesyłania i optycznego przetwarzania informacji.
TI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fotoniki i techniki światłowodowej.
Treści programoweT-W-4Światłowody - rodzaje, właściwości i zastosowania, elementy optycznych układów scalonych.
T-W-6Sprawdzian zaliczający.
T-A-3Rozwiązywanie zadań z propagacji światła w układach światłowodowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
3,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C10_U01Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U02Umie wykorzystać wiedzę z zakresu fizyki do stosowania modeli matematycznych podstawowych zjawisk występujących w systemach komputerowych i sieciach teleinformatycznych oraz stosowanych w nich układach elektronicznych i ich otoczeniu.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce.
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie zadań z projektowania prostych układów fotonicznych.
T-A-4Sprawdzian zaliczający.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z optyki falowej i geometrycznej.
T-L-1Badanie dyfrakcji światła.
T-L-8Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-2Badanie właściwości i zastosowań światła spolaryzowanego.
T-L-3Pomiary ogniskowej soczewki.
T-L-4Kształtowanie wiązki światła.
T-L-5Pomiary interferometryczne.
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń
T-L-9Projektowanie warstw odbiciowych i antyodbiciowych.
T-L-10Analiza propagacji światła przez elementy optyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-6Ocena formująca: Sprawdziany wejściowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
3,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C10_U02Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U16Potrafi pozyskiwać informacje niezbędne do prowadzenia działalności inżynierskiej z literatury, baz danych, dokumentacji technicznej, patentowej i innych źródeł, także w języku angielskim. Potrafi integrować pozyskane informacje, dokonywać ich interpretacji formułować wnioski i opinie oraz je uzasadniać.
TI_1A_U01Wykorzystuje wiedzę matematyczną i stosuje odpowiednie narzędzia informatyczne do: - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów, - opisu, analizy i syntezy algorytmów szyfrowania i kompresji danych, - opisu i analizy i modeli ruchu w sieciach teleinformatycznych, - opisu, analizy i syntezy podstawowych obwodów elektrycznych i elektronicznych.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce.
Treści programoweT-A-4Sprawdzian zaliczający.
T-L-8Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-12Projektowanie światłowodów planarnych lub paskowych
T-A-3Rozwiązywanie zadań z propagacji światła w układach światłowodowych.
T-L-13Modelowanie działania optycznego sprzęgacza kierunkowego.
T-L-7Czujnik światłowodowy.
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń
T-L-14Modelowanie działania interferometru Macha Zehndera.
T-L-6Badanie apertury numerycznej światłowodów.
T-L-11Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-6Ocena formująca: Sprawdziany wejściowe.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych.
3,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.