Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne
Sylabus przedmiotu Badania nieniszczące metodami elektromagnetycznymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania nieniszczące metodami elektromagnetycznymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kurs matematyki na poziomie akademickim |
W-2 | Kurs fizyki na poziomie akademickim |
W-3 | Kurs podstaw informatyki |
W-4 | Kurs elektrotechniki teoretycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie zjawisk fizycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących |
C-2 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie metod pomiarowych i przetworników wykorzystywanych w badaniach nieniszczących |
C-3 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących |
C-4 | Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem szumów Barkhausena | 3 |
T-L-2 | Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem metody strumienia rozproszenia | 3 |
T-L-3 | Badania nieniszczące materiałów z wykorzystaniem metody prądów wirowych | 6 |
T-L-4 | Badanie materiałów kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o częstotliwości w paśmie THz | 3 |
T-L-5 | Numeryczne modelowanie wybranych systemów badań nieniszczących w środowisku Matlab/Comsol | 6 |
T-L-6 | Implementacja wybranych algorytmów identyfikacji stosowanych w badaniach nieniszczących (z wykorzystaniem środowiska obliczeniowego Matlab) | 3 |
T-L-7 | Badania struktur z wykorzystaniem systemu radiografii komputerowej | 3 |
T-L-8 | Cyfrowe algorytmy redukcji szumów stosowane w systemach badań nieniszczących (realizacja z wykorzystaniem środowiska obliczeniowego Matlab) | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Badania nieniszczące – wprowadzenie, pojęcia podstawowe, rys historyczny | 1 |
T-W-2 | Przegląd różnych metod badań nieniszczących | 2 |
T-W-3 | Przetworniki do pomiaru pól magnetycznych | 2 |
T-W-4 | Badania nieniszczące z wykorzystaniem szumów Barkhausena | 1 |
T-W-5 | Metoda strumienia rozproszenia | 2 |
T-W-6 | Metoda prądów wirowych | 3 |
T-W-7 | Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości | 2 |
T-W-8 | Radiografia komputerowa | 3 |
T-W-9 | Modelowanie numeryczne w badaniach nieniszczących z wykorzystaniem pakietów Comsol i Matlab | 4 |
T-W-10 | Algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w badaniach nieniszczących | 4 |
T-W-11 | Algorytmy identyfikacji w badaniach nieniszczących | 4 |
T-W-12 | Tomografia przemysłowa | 1 |
T-W-13 | Przegląd komercyjnych systemów badań nieniszczących, normy stosowane w badaniach nieniszczących | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 32 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 15 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (laboratorium): - zaliczenie końcowe laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C02_W01 Ma wiedzę w zakresie zjawisk fizycznych metod i przetworników pomiarowych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących | EL_2A_W01, EL_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-3 | M-1 | S-1 |
EL_2A_C02_W02 Ma wiedzę w zakresie metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących | EL_2A_W01, EL_2A_W03 | — | — | C-3 | T-W-12, T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-6, T-W-13, T-W-11, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C02_U01 Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego. | EL_2A_U03, EL_2A_U10 | — | — | C-4, C-5 | T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_C02_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | EL_2A_K01, EL_2A_K04 | — | — | C-3 | T-L-5, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C02_W01 Ma wiedzę w zakresie zjawisk fizycznych metod i przetworników pomiarowych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_2A_C02_W02 Ma wiedzę w zakresie metod elektromagnetycznych wykorzystywanych w badaniach nieniszczących | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C02_U01 Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_C02_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Chady T., Wieloczęstotliwościowe algorytmy identyfikacji w układach defektoskopii wiroprądowej, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej Nr 578, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2003
- Lewińska-Romicka A, Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopii, WNT, Warszawa, 2001
- Piech T., Badania Magnetyczne. Wykorzystanie efektu Barkhausena, Biuro Gamma, 1998
- Anna Lewińska-Romicka, Badania materiałów metodą prądów wirowych, Biuro Gamma
- Dominik Senczyk, Radiografia przemysłowa, Podstawy ficzyczne, Biuro Gamma, Warszawa, 2005
- Łopato P., Detekcja i identyfikacja defektów struktur dielektrycznych i kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych w zakresie terahercowym, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2018
Literatura dodatkowa
- Blitz. J., Electrical And Magnetic Methods Of Non-Destructive Testing, Springer-Verlag, 1997
- Hellier C. J., Handbook of Nondestructive Evaluation, McGrown-Hill, 2003
- Jiles D. C., Introducting to Magnetism and Magnetic Materials, Springer, 1990
- Mester M. L., McIntire P, Nondestructive Testing Handbook Volume 4 Electromagnetic Testing, ASNT, 1996