Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy techniki oświetleniowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy techniki oświetleniowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Elektrotechniki Przemysłowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Frąckiewicz <Zbigniew.Frackiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Frąckiewicz <Zbigniew.Frackiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka w zakresie fal elektromagnetycznych |
W-3 | Podstawy elektrotechniki |
W-4 | Podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowych wiadomości o technice oświetleniowej |
C-2 | Zdobycie podstawowych wiadomości o źródłach światła |
C-3 | Zdobycie umiejętności projektowania oświetlenia obiektów zamkniętych i otwartych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP i omówienie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
T-L-2 | Pomiar natężenia oświetlenia | 4 |
T-L-3 | Badanie żarowych źródeł światła | 4 |
T-L-4 | Badanie jarzeniowych źródeł światła | 4 |
T-L-5 | Badanie źródeł światła LED | 4 |
T-L-6 | Badanie lamp ulicznych | 4 |
T-L-7 | Projekt oświetlenia | 2 |
T-L-8 | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Promieniowanie świetlne | 1 |
T-W-2 | Światło naturalne i sztuczne | 1 |
T-W-3 | Zjawiska, wielkości i jednostki fotometryczne | 1 |
T-W-4 | Kolorymetria | 1 |
T-W-5 | Narządy wzroku i wrażenia wzrokowe | 1 |
T-W-6 | Elektryczne źródła światła | 4 |
T-W-7 | Oprawy i urządzenia oświetleniowe | 2 |
T-W-8 | Zasady i kryteria oświetleniowe | 1 |
T-W-9 | Normy oświetleniowe | 1 |
T-W-10 | Projektowanie oświetlenia i programy wspomagające | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | Wykonanie projektu oświetlenia | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-6 | Zaliczanie | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Projekt oświetlenia z wykorzystaniem profesjonalnego oprogramowania specjalistycznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana przed wykonaniem każdego ćwiczenia laboratoryjengo na podstawie pisemnej odpowiedzi na temat ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń na podstawie ocen z "wejściówek", aktywności podczas ćwiczeń, wykonania sprawozdań, oraz wiedzy na temat ćwiczenia |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie testu oraz rozmowy ze studentem |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona za wykonany projekt oświetlenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C12_W01 Student zna naturę światła, zjawiska świetlne, oraz wielkości i jednostki fotometryczne. Zna budowę narządu wzroku człowieka oraz rodzaje wrażeń wzrokowych. Zna rodzaje źródeł światła opraw i urządzeń oświetleniowych. Zna podstawowe normy oświetleniowe i zasady projektowania oświetlenia. Zna co najmniej jeden program komputerowy wspomagajacy projektowanie oświetlenia. | EL_1A_W08, EL_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C12_U01 Student umie przyłączyć dowolne elektryczne źródło światła do odpowiedniego źródła energii elektrycznej. Potrafi dobrać właściwe źródła światła oraz oprawy oświetleniowe do oświetlanego obiektu. Umie pomierzyć parametry źródeł światła oraz dokonać pomiaru oświetlenia dowolnego obiektu. Potrafi zaprojektować oświetlenie dowolnego obiektu zamkniętego i otwartego. | EL_1A_U08, EL_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-6 | M-2, M-3 | S-4, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C12_W01 Student zna naturę światła, zjawiska świetlne, oraz wielkości i jednostki fotometryczne. Zna budowę narządu wzroku człowieka oraz rodzaje wrażeń wzrokowych. Zna rodzaje źródeł światła opraw i urządzeń oświetleniowych. Zna podstawowe normy oświetleniowe i zasady projektowania oświetlenia. Zna co najmniej jeden program komputerowy wspomagajacy projektowanie oświetlenia. | 2,0 | Uzyskanie poniżej 50% punktów z pytań testowych dotyczących ocenianego efektu przedmiotowego. Student nie zna natury światła i zjawisk świetlnych oraz wielkości i jednostek fotometrycznych, budowy narządu wzroku człowieka oraz rodzajów wrażeń wzrokowych ani rodzajów źródeł światła, opraw i urządzeń oświetleniowych, podstawowych norm oświetleniowych nie zna zasad projektowania oświetlenia, nie zna też żadnego programu komputerowego wspomagajacego projektowanie oświetlenia. |
3,0 | Uzyskanie 50-60% punktów z pytań testowych dotyczących ocenianego efektu przedmiotowego. Student słabo zna naturę światła i zjawiska świetlne oraz wielkości i jednostki fotometryczne, budowę narządu wzroku człowieka oraz rodzaje wrażeń wzrokowych, rodzaje źródeł światła opraw i urządzeń oświetleniowych, podstawowe normy oświetleniowe i zasady projektowania oświetlenia oraz co najmniej jeden program komputerowy wspomagajacy projektowanie oświetlenia. | |
3,5 | Uzyskanie 61-70% punktów z pytań testowych dotyczących ocenianego efektu przedmiotowego. Student lepiej niż słabo zna naturę światła i zjawiska świetlne oraz wielkości i jednostki fotometryczne, budowę narządu wzroku człowieka oraz rodzaje wrażeń wzrokowych, rodzaje źródeł światła opraw i urządzeń oświetleniowych, podstawowe normy oświetleniowe i zasady projektowania oświetlenia oraz co najmniej jeden program komputerowy wspomagajacy projektowanie oświetlenia. | |
4,0 | Uzyskanie 71-80% punktów z pytań testowych dotyczących ocenianego efektu przedmiotowego. Student dobrze zna naturę światła i zjawiska świetlne oraz wielkości i jednostki fotometryczne, budowę narządu wzroku człowieka oraz rodzaje wrażeń wzrokowych, rodzaje źródeł światła opraw i urządzeń oświetleniowych, podstawowe normy oświetleniowe i zasady projektowania oświetlenia oraz co najmniej jeden program komputerowy wspomagajacy projektowanie oświetlenia. | |
4,5 | Uzyskanie 81-90% punktów z pytań testowych dotyczących ocenianego efektu przedmiotowego. Student lepiej niż dobrze zna naturę światła i zjawiska świetlne oraz wielkości i jednostki fotometryczne, budowę narządu wzroku człowieka oraz rodzaje wrażeń wzrokowych, rodzaje źródeł światła opraw i urządzeń oświetleniowych, podstawowe normy oświetleniowe i zasady projektowania oświetlenia oraz co najmniej jeden program komputerowy wspomagajacy projektowanie oświetlenia. | |
5,0 | Uzyskanie 91-100% punktów z pytań testowych dotyczących ocenianego efektu przedmiotowego. Student bardzo dobrze zna naturę światła i zjawiska świetlne oraz wielkości i jednostki fotometryczne, budowę narządu wzroku człowieka oraz rodzaje wrażeń wzrokowych, rodzaje źródeł światła opraw i urządzeń oświetleniowych, podstawowe normy oświetleniowe i zasady projektowania oświetlenia oraz co najmniej jeden program komputerowy wspomagajacy projektowanie oświetlenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C12_U01 Student umie przyłączyć dowolne elektryczne źródło światła do odpowiedniego źródła energii elektrycznej. Potrafi dobrać właściwe źródła światła oraz oprawy oświetleniowe do oświetlanego obiektu. Umie pomierzyć parametry źródeł światła oraz dokonać pomiaru oświetlenia dowolnego obiektu. Potrafi zaprojektować oświetlenie dowolnego obiektu zamkniętego i otwartego. | 2,0 | Uzyskanie poniżej 50% punktów z pytań zadawanych podczas zaliczenia laboratorium. Student nie umie przyłączyć żadnego elektrycznego źródła światła do odpowiedniego źródła energii elektrycznej, dobrać właściwe źródła światła oraz oprawy oświetleniowej do oświetlanego obiektu, pomierzyć parametrów źródeł światła oraz dokonać pomiaru oświetlenia dowolnego obiektu ani też zaprojektować oświetlenia prostego obiektu zamkniętego. |
3,0 | Uzyskanie 50-60% punktów z pytań zadawanych podczas zaliczenia projektu. Student słabo ale umie przyłączyć dowolne elektryczne źródło światła do odpowiedniego źródła energii elektrycznej, dobrać właściwe źródła światła oraz oprawy oświetleniowej do oświetlanego obiektu, pomierzyć parametry źródeł światła oraz dokonać pomiaru oświetlenia dowolnego obiektu a także zaprojektować oświetlenie prostego obiektu zamkniętego. | |
3,5 | Uzyskanie 61-70% punktów z pytań zadawanych podczas zaliczenia laboratorium. Student lepiej niż słabo umie przyłączyć dowolne elektryczne źródło światła do odpowiedniego źródła energii elektrycznej, dobrać właściwe źródła światła oraz oprawy oświetleniowej do oświetlanego obiektu, pomierzyć parametry źródeł światła oraz dokonać pomiaru oświetlenia dowolnego obiektu a także zaprojektować oświetlenie prostego obiektu zamkniętego. | |
4,0 | Uzyskanie 71-80% punktów z pytań zadawanych podczas zaliczenia laboratorium. Student dobrze umie przyłączyć dowolne elektryczne źródło światła do odpowiedniego źródła energii elektrycznej, dobrać właściwe źródła światła oraz oprawy oświetleniowej do oświetlanego obiektu, pomierzyć parametry źródeł światła oraz dokonać pomiaru oświetlenia dowolnego obiektu a także zaprojektować oświetlenie prostego obiektu zamkniętego. | |
4,5 | Uzyskanie 81-90% punktów z pytań zadawanych podczas zaliczenia laboratorium. Student lepiej niż dobrze umie przyłączyć dowolne elektryczne źródło światła do odpowiedniego źródła energii elektrycznej, dobrać właściwe źródła światła oraz oprawy oświetleniowej do oświetlanego obiektu, pomierzyć parametry źródeł światła oraz dokonać pomiaru oświetlenia dowolnego obiektu a także zaprojektować oświetlenie prostego obiektu zamkniętego. | |
5,0 | Uzyskanie 91-100% punktów z pytań zadawanych podczas zaliczenia laboratorium. Student bardzo donrze umie przyłączyć dowolne elektryczne źródło światła do odpowiedniego źródła energii elektrycznej, dobrać właściwe źródła światła oraz oprawy oświetleniowej do oświetlanego obiektu, pomierzyć parametry źródeł światła oraz dokonać pomiaru oświetlenia dowolnego obiektu a także zaprojektować oświetlenie prostego obiektu zamkniętego. |
Literatura podstawowa
- Bąk J., Oświetlenie mieszkań, WNT, Warszawa, 2000
- Hauser J., Elektrotechniczne podstway elektrotermii i techniki świetlnej, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
- Żagan W., Iluminacja obiektów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Philips Lighting, Katalog źróeł świat la i opraw f-my Philips Lighting, 2012
- Światło i środowisko, Kwartalnik
- Różewicz A., Wpływ częstotliwości prądu zasilającego lampy fluoroscencyjne na ich wybrane parametry eksploatacyjne, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2004
- Katalog, Diody świecące LED, lasery, 2012