Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Metrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sterowania i Pomiarów
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 21 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie podstawowym
W-2Znajomość podstaw metod numerycznych
W-3Teoria obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym
W-4Znajomość podstaw techniki cyfrowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie podstawową wiedzę z zakresu teorii pomiaru.
C-2Student pozna metody analizy niepewności pomiaru.
C-3Student nabędzie umiejętności wykonywania pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych i wykonania analizy ich dokładności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary rezystancji3
T-L-2Woltomierz cyfrowy.3
T-L-3Pomiary napięćia i prądu3
T-L-4Pomiary impedancji.3
T-L-5Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.3
T-L-6Pomiar czasu i częstotliwości.3
T-L-7Odrabianie ćwiczeń, zaliczanie zaległości.3
21
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.1
T-W-2Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".3
T-W-3Pomiary częstotliwości i czasu2
T-W-4Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.1
T-W-5Pomiary napięcia i pradu. Błędy metody.2
T-W-6Pomiary rezystancji i impedancji.2
T-W-7Oscyloskop elektroniczny - budowa, działanie, przeznaczenie, pomiary, dokładność.2
T-W-8Pomiary mocy prądu stałego, pomiary mocy jednofazowej.1
T-W-9Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Czujniki pomiarowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń20
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.10
51
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B06_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
EL_1A_W06C-2, C-1T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B06_U01
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
EL_1A_U10C-2, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-6M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B06_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B06_U01
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Literatura podstawowa

  1. Tumański S., Technika pomiarowa, WNT, Warszawa, 2007
  2. Kubisa S., Podstawy metrologii, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1995
  3. Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, PWN, Warszawa, 2002
  4. Piotrowski J., Buchcik P., Pomiary: czujniki i metody pomiarowe wybranych wielkości fizycznych i składu chemicznego, WNT, Warszawa, 2011
  5. Zakrzewski J., Przetworniki i czujniki pomiarowe, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Marcyniuk A., Podstawy miernictwa elektrycznego dla kierunku elektronika, Wydaw. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
  2. Przewodnik, tłum. Jaworski J. M., Wyrażanie niepewności pomiaru, GUM, Warszawa, 1999
  3. Skubis T., Opracowanie wyników pomiarów. Przykłady., Wydawnictwo Politechniki Śląskie, Gliwice, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary rezystancji3
T-L-2Woltomierz cyfrowy.3
T-L-3Pomiary napięćia i prądu3
T-L-4Pomiary impedancji.3
T-L-5Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.3
T-L-6Pomiar czasu i częstotliwości.3
T-L-7Odrabianie ćwiczeń, zaliczanie zaległości.3
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.1
T-W-2Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".3
T-W-3Pomiary częstotliwości i czasu2
T-W-4Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.1
T-W-5Pomiary napięcia i pradu. Błędy metody.2
T-W-6Pomiary rezystancji i impedancji.2
T-W-7Oscyloskop elektroniczny - budowa, działanie, przeznaczenie, pomiary, dokładność.2
T-W-8Pomiary mocy prądu stałego, pomiary mocy jednofazowej.1
T-W-9Pomiary podstawowych wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi. Czujniki pomiarowe.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń20
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.10
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, ma podstawową wiedzę o zasadach działania i właściwościach podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W06Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metrologii wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, zna i rozumie metody pomiaru i analizy wyników
Cel przedmiotuC-2Student pozna metody analizy niepewności pomiaru.
C-1Student nabędzie podstawową wiedzę z zakresu teorii pomiaru.
Treści programoweT-W-5Pomiary napięcia i pradu. Błędy metody.
T-W-8Pomiary mocy prądu stałego, pomiary mocy jednofazowej.
T-W-2Analiza dokładności pomiarów: błędy systematyczne i losowe, poprawki, niepewność pomiaru, obliczanie niepewności pomiaru, zapis wyniku pomiaru, uproszczona analiza dokładności wg "Przewodnika".
T-W-3Pomiary częstotliwości i czasu
T-W-6Pomiary rezystancji i impedancji.
T-W-1Podstawowe pojęcia metrologii, jednostki i układy miar, wzorce. Układ SI.
T-W-4Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.
T-W-7Oscyloskop elektroniczny - budowa, działanie, przeznaczenie, pomiary, dokładność.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie pisemnego zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_U01Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektryczne
Cel przedmiotuC-2Student pozna metody analizy niepewności pomiaru.
C-3Student nabędzie umiejętności wykonywania pomiarów podstawowych wielkości elektrycznych i wykonania analizy ich dokładności.
Treści programoweT-L-1Pomiary rezystancji
T-L-4Pomiary impedancji.
T-L-7Odrabianie ćwiczeń, zaliczanie zaległości.
T-L-5Oscyloskop jako przyrząd pomiarowy.
T-L-3Pomiary napięćia i prądu
T-L-2Woltomierz cyfrowy.
T-L-6Pomiar czasu i częstotliwości.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych, na podstawie odpowiedzi pisemnej na temat związany z konkretnym ćwiczeniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)