Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 25 2,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 12 1,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy algebry i analizy matematycznej w zakresie modułów "Algebra" i "Wprowadzenie do analizy matematycznej"
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
C-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania raportów z wykonanego ćwiczenia, zapisu i prezentowania wyników, formułowania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.4
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 11
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.3
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.2
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 21
15
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów i formułowania wniosków1
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu oraz optyki10
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń1
12
wykłady
T-W-1Modele w fizyce, pomiary, układ jednostek fizycznych SI, analiza wymiarowa, warunki graniczne, analiza niepewności pomiarowych2
T-W-2Opis ruchu2
T-W-3Prawa dynamiki Newtona, układy odniesienia, rodzaje sił3
T-W-4Pojęcie pracy i energii, prawa zachowania w fizyce klasycznej.2
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony.2
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.3
T-W-7Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.2
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.2
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-10Elementy szczególnej teorii względności.2
T-W-11Podstawy fizyki atomowej i jądrowej2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń16
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów17
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń2
50
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań8
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.15
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_W01
Ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi
EL_1A_W01, EL_1A_W02C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1, S-2, S-4
EL_1A_B02_W02
Ma wiedzę w zakresie elektryczności, magnetyzmu, optyki falowej oraz fizyki współczesnej wystarczającą do podjęcia studiów na semestrze drugim
EL_1A_W02C-2, C-3, C-1T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10M-2, M-4, M-3, M-1S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B02_U01
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
EL_1A_U22C-1, C-2T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-6, T-A-1M-3, M-2, M-1S-3, S-2
EL_1A_B02_U02
Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz szacować niepewności pomiarowe
EL_1A_U03C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-4S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_W01
Ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_B02_W02
Ma wiedzę w zakresie elektryczności, magnetyzmu, optyki falowej oraz fizyki współczesnej wystarczającą do podjęcia studiów na semestrze drugim
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B02_U01
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_1A_B02_U02
Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz szacować niepewności pomiarowe
2,0Średnia z form ocen wynosi 2,0 (ndst)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  3. T.Rewaj (red), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001
  4. William Moebs, Sammuel J.Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, 2018, https://openstax.org/subjects

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstęp do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.4
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 11
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.3
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.2
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.2
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 21
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów i formułowania wniosków1
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu oraz optyki10
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele w fizyce, pomiary, układ jednostek fizycznych SI, analiza wymiarowa, warunki graniczne, analiza niepewności pomiarowych2
T-W-2Opis ruchu2
T-W-3Prawa dynamiki Newtona, układy odniesienia, rodzaje sił3
T-W-4Pojęcie pracy i energii, prawa zachowania w fizyce klasycznej.2
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony.2
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.3
T-W-7Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.2
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.2
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.3
T-W-10Elementy szczególnej teorii względności.2
T-W-11Podstawy fizyki atomowej i jądrowej2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń16
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów17
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań8
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.15
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_W01Ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, ciągi oraz elementy rachunku różniczkowego i całkowego, rachunku macierzowego oraz rachunku prawdopodobieństwa, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: - opisu i analizy działania obwodów elektrycznych a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania systemów elektrycznych; - opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów; - syntezy elementów, układów i systemów elektrycznych
EL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych i ich otoczeniu
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
C-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej
Treści programoweT-W-3Prawa dynamiki Newtona, układy odniesienia, rodzaje sił
T-W-4Pojęcie pracy i energii, prawa zachowania w fizyce klasycznej.
T-W-7Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki.
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony.
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.
T-W-1Modele w fizyce, pomiary, układ jednostek fizycznych SI, analiza wymiarowa, warunki graniczne, analiza niepewności pomiarowych
T-W-2Opis ruchu
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_W02Ma wiedzę w zakresie elektryczności, magnetyzmu, optyki falowej oraz fizyki współczesnej wystarczającą do podjęcia studiów na semestrze drugim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych i ich otoczeniu
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
C-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
Treści programoweT-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-11Podstawy fizyki atomowej i jądrowej
T-W-10Elementy szczególnej teorii względności.
Metody nauczaniaM-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_U01Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi.
Treści programoweT-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B02_U02Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz szacować niepewności pomiarowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów i formułowania wniosków
T-L-2Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu oraz optyki
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen wynosi 2,0 (ndst)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)