Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy algebry i analizy matematycznej w zakresie modułów "Algebra" i "Wprowadzenie do analizy matematycznej" |
W-2 | Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej. |
W-3 | Rozumie potrzebę kształcenia się. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi elektrotechnikowi. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności poprawnego wykonania doświadczenia fizycznego, w tym planowania i interpretacji wyników pomiarów, oceny i analizy niepewności pomiarowej |
C-4 | Wyrobienie umiejętności opracowania raportów z wykonanego ćwiczenia, zapisu i prezentowania wyników, formułowania wniosków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu) | 2 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia, ruch obrotowy bryły sztywnej. | 4 |
T-A-3 | Kolokwium zaliczające nr 1 | 1 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal. | 3 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu. | 2 |
T-A-6 | Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej. | 2 |
T-A-7 | Kolokwium zaliczające nr 2 | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie z metodami analizy niepewności pomiarowych, przedstawiania wyników pomiarów i formułowania wniosków | 1 |
T-L-2 | Wykonanie 5 ćwiczeń laboratoryjnych według harmonogramu, z zakresu drgań mechanicznych, oporów ruchu oraz optyki | 10 |
T-L-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele w fizyce, pomiary, układ jednostek fizycznych SI, analiza wymiarowa, warunki graniczne, analiza niepewności pomiarowych | 2 |
T-W-2 | Opis ruchu | 2 |
T-W-3 | Prawa dynamiki Newtona, układy odniesienia, rodzaje sił | 3 |
T-W-4 | Pojęcie pracy i energii, prawa zachowania w fizyce klasycznej. | 2 |
T-W-5 | Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony. | 2 |
T-W-6 | Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki. | 3 |
T-W-7 | Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki. | 2 |
T-W-8 | Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego. | 2 |
T-W-9 | Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej. | 3 |
T-W-10 | Elementy szczególnej teorii względności. | 2 |
T-W-11 | Podstawy fizyki atomowej i jądrowej | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 17 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń | 2 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Opracowanie wyników pomiarów i wykonanie sprawozdań | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 25 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury. | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B02_W01 Ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi | EL_1A_W01, EL_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
EL_1A_B02_W02 Ma wiedzę w zakresie elektryczności, magnetyzmu, optyki falowej oraz fizyki współczesnej wystarczającą do podjęcia studiów na semestrze drugim | EL_1A_W02 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B02_U01 Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką. | EL_1A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-6, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2 |
EL_1A_B02_U02 Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz szacować niepewności pomiarowe | EL_1A_U03 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-4 | S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B02_W01 Ma wiedzę w zakresie mechaniki, termodynamiki w zakresie potrzebnym inżynierowi elektrotechnikowi | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_B02_W02 Ma wiedzę w zakresie elektryczności, magnetyzmu, optyki falowej oraz fizyki współczesnej wystarczającą do podjęcia studiów na semestrze drugim | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B02_U01 Potrafi stosować poznane prawa fizyki i metody matematyczne do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z wybranych kierunków powiązanych z elektrotechniką. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_B02_U02 Student umie zaplanować i przeprowadzić proste eksperymenty fizyczne. Potrafi interpretować i prezentować wyniki pomiarów oraz szacować niepewności pomiarowe | 2,0 | Średnia z form ocen wynosi 2,0 (ndst) |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Literatura podstawowa
- Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
- K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
- T.Rewaj (red), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001
- William Moebs, Sammuel J.Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, 2018, https://openstax.org/subjects
Literatura dodatkowa
- Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstęp do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
- Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990