Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy elektrotechniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy elektrotechniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie modułu Matematyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie podstawowych praw i metod umożliwiających analizę i syntezę obwodów elektrycznych |
C-2 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie analizy obwodów prądu stałego |
C-3 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi w zakresie analizy obwodów prądu sinusoidalne zmiennego |
C-4 | Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą |
C-6 | Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza prostych obwodów prądu stałego | 2 |
T-A-2 | Metoda prądów oczkowych i potencjałów węzłowych | 3 |
T-A-3 | Twierdzenie o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona) | 1 |
T-A-4 | Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego | 6 |
T-A-5 | Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi | 2 |
T-A-6 | Analiza obwodów w stanie rezonansu | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii. | 2 |
T-W-3 | Metoda prądów oczkowych | 2 |
T-W-4 | Metoda potencjałów węzłowych | 2 |
T-W-5 | Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona) | 3 |
T-W-6 | Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego | 3 |
T-W-7 | Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna | 3 |
T-W-8 | Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego | 1 |
T-W-9 | Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi | 2 |
T-W-10 | Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe | 2 |
T-W-11 | Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi | 1 |
T-W-12 | Wprowadzenie do analizy obwodów trójfazowych | 1 |
T-W-13 | Wykresy wskazowe obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 20 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody nauczania (ćwiczenia audytoryjne) - metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - zaliczenie końcowe pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Metoda oceny (ćwiczenia): - okresowe pisemne sprawdziany |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C02_W01 Student zna podstawowe prawa i metody umożliwiające analizę i syntezę obwodów elektrycznych | EL_1A_W01, EL_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
EL_1A_C02_W02 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego | EL_1A_W01, EL_1A_W04 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-11 | M-1 | S-1 |
EL_1A_C02_W03 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu zmiennego | EL_1A_W01, EL_1A_W04 | — | — | C-3 | T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C02_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego. | EL_1A_U06, EL_1A_U10 | — | — | C-4, C-5, C-6 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
EL_1A_C02_U02 Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu zmiennego. | EL_1A_U06, EL_1A_U10 | — | — | C-4, C-5, C-6 | T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C02_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06 | — | — | C-4, C-5, C-6 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C02_W01 Student zna podstawowe prawa i metody umożliwiające analizę i syntezę obwodów elektrycznych | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C02_W02 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C02_W03 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu zmiennego | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C02_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C02_U02 Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu zmiennego. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C02_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | 2,0 | Student uzyskał poniżej 45% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 46 a 60% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części egzminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia. |
Literatura podstawowa
- Ryszard Sikora, Tomasz Chady, Przemysław Łopato, Grzegorz Psuj, Elektrotechnika teoretyczna, Wydawnictwo uczelniane Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2016
- Jerzy Osiowski, Jerzy Szabatin, Podstawy teorii obwodów, tom 1, 2 i 3, WNT, Warszawa, 2008
- Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
Literatura dodatkowa
- Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
- Stanisław Bolkowski, Wiesław Brociek, Henryk Rawa, Teoria obwodów elektrycznych: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006