Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Elektromagnetyzm:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektromagnetyzm | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: Algebra, Analiza matematyczna, Metody matematyczne w elektrotechnice, Fizyka, Podstawy elektrotechniki, Elektrotechnika teoretyczna i techniki symulacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych opisujących różnorodne zagadnienia pola elektromagnetycznego oraz rozwiązywania tych modeli metodami analitycznymi i numerycznymi z wykorzystaniem programów Matlab i Comsol. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczanie pól elektrostatycznych. | 1 |
T-L-2 | Linia dwuprzewodowa. | 1 |
T-L-3 | Linia dwuprzewodowa - obliczenia metodą elementów skończonych. | 1 |
T-L-4 | Obliczanie pojemności kondensatora płaskiego. | 2 |
T-L-5 | Prawo przepływu. | 1 |
T-L-6 | Prawo Biota - Savarta. | 1 |
T-L-7 | Pole magnetyczne przewodnika z prądem. | 1 |
T-L-8 | Pole magnetyczne cylindrycznej cewki bez rdzenia. | 1 |
T-L-9 | Elektromagnes z rdzeniem ferromagnetycznym. | 3 |
T-L-10 | Analiza rozproszenia żłobkowego. | 2 |
T-L-11 | Zjawisko naskórkowości i efekt zbliżenia. | 1 |
T-L-12 | Indukcja elektromagnetyczna. | 2 |
T-L-13 | Przetwornik wiroprądowy. | 1 |
18 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Analiza obiektów w polu elektrostatycznym. | 2 |
T-P-2 | Symulacje elementów zasilanych prądem stałym. | 3 |
T-P-3 | Obliczenia i analiza obiektów w polu elektromagnetycznym. | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe równania elektromagnetyzmu. Rys historyczny. | 1 |
T-W-2 | Linie długie. | 3 |
T-W-3 | Elektrostatyka: równania w swobodnej przestrzeni, prawo Coulomba, prawo Gaussa i zastosowania, potencjał elektryczny, przewodniki i dielektryki w polu elektrostatycznym, warunki brzegowe i warunki ciągłości, pojemności i kondensatory, energia i siły. | 2 |
T-W-4 | Stałe prądy elektryczne: gęstość prądu i różniczkowe prawo Ohma, równanie ciągłości, prawo Joule’a, warunki ciągłości pola, rezystancja przejścia, uziomy. | 2 |
T-W-5 | Magnetostatyka: równania w swobodnej przestrzeni, wektorowy potencjał magnetyczny, prawo Biota-Savarta , dipol magnetyczny, wektor magnetyzacji, materiały magnetyczne, warunki ciągłości pola, indukcyjności, energia, siły i momenty. | 3 |
T-W-6 | Pola zmienne w czasie: prawo Faradaya indukcji elektromagnetycznej, równania Maxwella, warunki brzegowe i warunki ciągłości pola, potencjały, równania falowe, pola harmoniczne, płaska fala elektromagnetyczna, fala płaska w ośrodku stratnym, przepływ energii elektromagnetycznej i wektor Poyntinga. | 7 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 24 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | 8 |
50 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie projektu i przygotowanie prezentacji | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 40 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 18 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Pokaz. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. Wykorzystanie pogramów Matlab i Comsol Multiphysics do rozwiązywania zagadnień pola elektromagnetycznego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian przed rozpoczęciem ćwiczenia laboratoryjnego. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C10_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektrostatycznego i magnetostatycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych prądu stałego. | EL_1A_W01, EL_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4 |
EL_1A_C10_W02 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu. | EL_1A_W01, EL_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C10_U01 Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i opisu pola elektrostatycznego i magnetostatycznego. | EL_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
EL_1A_C10_U02 Potrafi budować modele matematyczne i przeprowadzać symulacje komputerowe wykorzystując je do analizy i opisu pola elektromagnetycznego. | EL_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C10_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektrostatycznego i magnetostatycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych prądu stałego. | 2,0 | Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,00. |
3,0 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,00. | |
3,5 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,25. | |
4,0 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,75. | |
4,5 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 4,25. | |
5,0 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 4,75. | |
EL_1A_C10_W02 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu. | 2,0 | Średnia ocen z poszczególnych form poniżej 3,00. |
3,0 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,00. | |
3,5 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,25. | |
4,0 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 3,75. | |
4,5 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 4,25. | |
5,0 | Średnia ocen z poszczególnych form min. 4,75. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C10_U01 Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i opisu pola elektrostatycznego i magnetostatycznego. | 2,0 | Student uzyskał mniej niż 50% punktów mozliwych do zdobycia ze sprawdzianów. |
3,0 | Student uzyskał minimum 50% punktów mozliwych do zdobycia ze sprawdzianów. | |
3,5 | Student uzyskał minimum 60% punktów mozliwych do zdobycia ze sprawdzianów. | |
4,0 | Student uzyskał minimum 70% punktów mozliwych do zdobycia ze sprawdzianów. | |
4,5 | Student uzyskał minimum 80% punktów mozliwych do zdobycia ze sprawdzianów. | |
5,0 | Student uzyskał minimum 90% punktów mozliwych do zdobycia ze sprawdzianów. | |
EL_1A_C10_U02 Potrafi budować modele matematyczne i przeprowadzać symulacje komputerowe wykorzystując je do analizy i opisu pola elektromagnetycznego. | 2,0 | Student uzyskał mniej niż 50% punktów możliwych do zdobycia z poszczególnych form oceny. |
3,0 | Student uzyskał minimum 50% punktów możliwych do zdobycia z poszczególnych form oceny. | |
3,5 | Student uzyskał minimum 60% punktów możliwych do zdobycia z poszczególnych form oceny. | |
4,0 | Student uzyskał minimum 70% punktów możliwych do zdobycia z poszczególnych form oceny. | |
4,5 | Student uzyskał minimum 80% punktów możliwych do zdobycia z poszczególnych form oceny. | |
5,0 | Student uzyskał minimum 90% punktów możliwych do zdobycia z poszczególnych form oceny. |
Literatura podstawowa
- Krakowski M., Elektrotechnika teoretyczna - pole elektromagnetyczne, PWN, Warszawa, 1995
- Rawa H., Elektryczność i magnetyzm w technice., PWN, Warszawa, 1994
- Griffiths D. J., Podstawy elektrodynamiki, PWN, Warszawa, 2006, Wydanie drugie
- Sikora R., Teoria pola elektromagnetycznego, WNT, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Morawski T., Gwarek W., Pola i fale elektromagnetyczne, WNT, Warszawa, 1998
- Sadiku M. N. O., Numerical techniques in electromagnetics, CRC Press LLC, 2001