Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Błażej Jabłoński <Blazej.Jablonski@zut.edu.pl>, Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość geometrii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pobudzenie i rozwinięcie wyobraźni przestrzennej |
C-2 | Nabycie umiiejętności w zakresie korzystania z programu komputerowego wspomagającego wykonywanie prac rysunkowych |
C-3 | Zapoznanie z zagadnieniami komputerowego wspomagania procesu projektowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych | 2 |
T-L-2 | Polecenia modyfikacji i ich stosowanie. Rysowanie precyzyjne z zastosowaniem śledzenia elementów. | 2 |
T-L-3 | Tworzenie bloków i dodawanie atrybutów, tworzenie bibliotek bloków. | 2 |
T-L-4 | Opis rysunku technicznego, wymiarowanie, style wymiarowania. | 2 |
T-L-5 | Praca z warstwami, zarządzanie warstwami | 2 |
T-L-6 | Konfiguracja rysunku w przestrzeni wydruku. | 2 |
T-L-7 | Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 2D | 4 |
T-L-8 | Modelowanie 3D - bryły i powierzchnie. | 2 |
T-L-9 | Metody modyfikacji obiektów 3D | 2 |
T-L-10 | Prezentacja graficzna obiektów 3D | 2 |
T-L-11 | Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 3D | 4 |
T-L-12 | Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych. | 2 |
T-L-13 | Ćwiczenia z samodzielnego rysowania schematów elektrycznych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy komputerowego wspomagania projektowania do tworzenia dokumentacji technicznej. | 2 |
T-W-2 | Podstawy modelowania 2D | 2 |
T-W-3 | Znormalizowane elementy rysunku technicznego | 1 |
T-W-4 | Rzutowanie prostokątne | 2 |
T-W-5 | Przedstawianie wymiarów obserwowanego obiektu. | 1 |
T-W-6 | Rzutowanie aksonometryczne | 1 |
T-W-7 | Widoki, przekroje i kłady. Uproszczenia typowych elementów maszyn. | 1 |
T-W-8 | Podstawy modelowania 3D | 2 |
T-W-9 | Komputerowy zapis układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych. | 2 |
T-W-10 | Schematy procesów technologicznych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-3 | Rozwiązywanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie. | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i prac realizowanych na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy, polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych i pytań testowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B04_W03 Student zna zasady zapisu i odczytu rysunków technicznych oraz ich sporządzania z wykorzystaniem metod komputerowego zapisu konstrucji. | AR_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B04_U23 Student stosuje programy CAD do sporządzenia dokumentacji technicznej. | AR_1A_U23 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-12, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-7, T-L-11, T-L-9, T-L-13, T-L-10 | M-4 | S-1, S-2 |
AR_1A_B05_U01 Student nabył umiejętność tworzenia obiektów 2D i 3D w programie typu CAD | AR_1A_U23 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-L-11, T-L-7, T-W-8 | M-1, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B04_W03 Student zna zasady zapisu i odczytu rysunków technicznych oraz ich sporządzania z wykorzystaniem metod komputerowego zapisu konstrucji. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst) LUB Student uzyskał poniżej 50% pkt z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 50% do 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 61% do 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 71% do 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 81% do 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał powyżej 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B04_U23 Student stosuje programy CAD do sporządzenia dokumentacji technicznej. | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst) |
3,0 | Wykonanie wszystkich ćwiczeń z zajęć laboratoryjnych i dostarczenie wydruków rysunków oraz Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
AR_1A_B05_U01 Student nabył umiejętność tworzenia obiektów 2D i 3D w programie typu CAD | 2,0 | Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst) |
3,0 | Wykonanie wszystkich ćwiczeń z zajęć laboratoryjnych i dostarczenie wydruków rysunków oraz średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest wyższa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2013, Wyd. XXV
- J.Mazur, K.Polakowski, Graficzny i komputerowy zapis konstrukcji, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2012, Wyd. I
Literatura dodatkowa
- T. Lewandowski, Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, Warszawa, 2011
- Z. Krzysiak, Projektowanie 2D w programie AutoCad, Wyd. Nauka i Technika, Warszawa, 2016, Wyd. I
- J.Bis, R.Markiewicz, Komputerowe wspomaganie projektowania CAD, REA, Warszawa, 2009, Wyd. I
- Z.Krzysiak, Modelowanie 3D w programie AutoCAD, Wyd. Nauka i Technika, Warszawa, 2012, Wyd. I