Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja jednostek gospodarczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja jednostek gospodarczych
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania, ekonomika przedsiębiorstw, mikroekonomia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizowanie środków gospodarczych4
T-A-2Organizacja a przepływ produkcji3
T-A-3Organizacja pracy w przedsiębiorstwie3
T-A-4Mierniki efektywności produkcji5
15
wykłady
T-W-1Przedsiębiorstwo – istota, cele i zasady działania organizacji3
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka3
T-W-3Działalność produkcyjna i usługowa przedsiębiorstw3
T-W-4Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa3
T-W-5Specjalizacja a różnorodność produkcji. Mierniki efektywności produkcji3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo na zajęciach15
A-A-2Prezentacja własnych materiałów. Dyskusja.10
A-A-3Zaliczenie projektu i dyskusja.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach15
A-W-2Prezentacje.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady aktywizujące

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D8/4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy organizacji jednostek gospodarczych
Z_1A_W01, Z_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1
Z_1A_D8/4_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody organizacji jednostek gospodarczych
Z_1A_W03, Z_1A_W11C-1T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D8/4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę organizacji należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1
Z_1A_D8/4_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D8/4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy organizacji jednostek gospodarczych
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
Z_1A_D8/4_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody organizacji jednostek gospodarczych
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istotykluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D8/4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę organizacji należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod organizacji
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod organizacji
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod organizacji, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem
Z_1A_D8/4_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod zarządzania wiedzą
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Stachak, Ekonomika Agrofirmy, PWN, Warszawa, 1998
  2. Stephen P. Robbins, David A. DeCenzo, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
  3. Jerzy T. Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Czesław Bielecki, Głowa, Rosner&Wspólnicy, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizowanie środków gospodarczych4
T-A-2Organizacja a przepływ produkcji3
T-A-3Organizacja pracy w przedsiębiorstwie3
T-A-4Mierniki efektywności produkcji5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorstwo – istota, cele i zasady działania organizacji3
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka3
T-W-3Działalność produkcyjna i usługowa przedsiębiorstw3
T-W-4Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa3
T-W-5Specjalizacja a różnorodność produkcji. Mierniki efektywności produkcji3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo na zajęciach15
A-A-2Prezentacja własnych materiałów. Dyskusja.10
A-A-3Zaliczenie projektu i dyskusja.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na zajęciach15
A-W-2Prezentacje.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D8/4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy organizacji jednostek gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W10Zna podstawowe regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorstwo – istota, cele i zasady działania organizacji
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka
T-W-3Działalność produkcyjna i usługowa przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D8/4_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody organizacji jednostek gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości:, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-4Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa
T-W-5Specjalizacja a różnorodność produkcji. Mierniki efektywności produkcji
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istotykluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D8/4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę organizacji należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-1Przedsiębiorstwo – istota, cele i zasady działania organizacji
T-W-2Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka
T-W-3Działalność produkcyjna i usługowa przedsiębiorstw
T-W-4Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa
T-W-5Specjalizacja a różnorodność produkcji. Mierniki efektywności produkcji
T-A-1Organizowanie środków gospodarczych
T-A-2Organizacja a przepływ produkcji
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod organizacji
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod organizacji
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod organizacji, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D8/4_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-A-2Organizacja a przepływ produkcji
T-A-3Organizacja pracy w przedsiębiorstwie
T-A-4Mierniki efektywności produkcji
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod zarządzania wiedzą
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem