Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Rekrutacja i selekcja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekrutacja i selekcja | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zachowań ludzi w organizacjach, zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzania procesu rekrutacji i selekcji |
C-2 | Nabywanie umiejętności stosowania technik naboru i doboru kadr |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapotrzebowanie na zasoby ludzkie i dostępność zasobów ludzkich | 2 |
T-A-2 | Opis stanowiska pracy i profil kwalifikacyjny w naborze i doborze pracowników | 2 |
T-A-3 | Ogłoszenie o pracę i wykorzystanie e-rekrutacji w naborze kandydatów | 3 |
T-A-4 | Preselekcja, rozmowa kwalifikacyjna, testy i asssessment centre w selekcji kandydatów | 3 |
T-A-5 | Ocena procesu rekrutacji i selekcji | 2 |
T-A-6 | Rozwiązania w zakresie wprowadzenia i adaptacji nowych pracowników na stonowisko pracy | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce rekrutacji i selekcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi | 2 |
T-W-2 | Planowanie zasobów ludzkich | 3 |
T-W-3 | Proces rekrutacji i jego determinanty | 3 |
T-W-4 | Metody i techniki rekrutacji | 6 |
T-W-5 | Proces selekcji i jego determinanty | 3 |
T-W-6 | Metody i techniki doboru kadr | 6 |
T-W-7 | Marketing stanowiska pracy | 2 |
T-W-8 | Ocena procesu rekrutacji i selekcji | 2 |
T-W-9 | Wprowadzenie i proces adaptacji pracownika na stanowisu pracy | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 18 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu | 7 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-W-4 | Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania na ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Ocena projektów |
S-4 | Ocena formująca: Dyskusja nad wynikami zadań ćwiczeniowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien określić znaczenie procesu rekrutacji i selekcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2 |
Z_1A_D11/1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować podstawowe metody planowania, naboru i doboru pracowników | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07, Z_1A_W13 | — | C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D11/1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać dostępne rozwiązania w zakresie naboru i doboru pracowników | Z_1A_U02, Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U09 | — | C-2 | T-A-6, T-A-4, T-A-1 | M-3, M-5 | S-4 |
Z_1A_D11/1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić proces rekrutacji i selecji w organizacji | Z_1A_U09, Z_1A_U11, Z_1A_U03 | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Z_1A_D11/1_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przygotować wystąpienie ustne dotyczące problematyki rekrutacji i selekcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi | Z_1A_U19 | — | C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien określić znaczenie procesu rekrutacji i selekcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie potrafi wskazać jakie jest znaczenie procesu rekrutacji i selekcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi |
3,0 | Student w sposób powierzchowny definiuje znaczenie procesu naboru i doboru pracowników w zarządzaniu zasobami ludzkimi | |
3,5 | Student potrafi starannie opisać znaczenie procesu rekrutacji i selekcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi | |
4,0 | Student potrafi szczegółowo wskazać znaczenie procesu naboru i doboru pracowników w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz potrafi scharakteryzować wpływ niewłaściwie przeprowadzonego procesu pozyskiwania pracowników na organizację i kandydata | |
4,5 | Student potrafi dokładnie wyjaśnić znaczenie procesu pozyskiwania pracowników w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz objaśnić jego wpływ na strony procesu wraz ze wskazaniem jego prawidłowego przebiegu | |
5,0 | Student potrafi dokładnie wyjaśnić znaczenie procesu pozyskiwania pracownikó w zarządzaniu zasobami ludzkimi, potrafi określić jaki jest ten wpływ na podmioty uczestniczące w tym procesie wraz z odniesieniem się do metod i technik w nim stosowanych | |
Z_1A_D11/1_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować podstawowe metody planowania, naboru i doboru pracowników | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych technik planowania, naboru i doboru pracowników do organizacji |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować jedynie kilka z podstawowych technik pozyskiwania pracowników do organizacji | |
3,5 | Student potrafi opisać w sposób ogólny wszystkie z przedstawionych technik i metod planowania, rekrutacji i selekcji kandydatów | |
4,0 | Student potrafi dokładnie opisać wszystkie z przedstawionych metod i technik planowania i pozyskiwania kadr | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie z przedstawionych metod i technik planowania, rekrutacji i selekcji i wskazać na ich następstwo stosowania oraz wady i zalety | |
5,0 | Student potrafi opisać wszystkie prezentowane techniki i metody planowania, naboru i doboru pracowników, wskazać cel i możliwości ich stosowania oraz na ich praktyczne zastosowanie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D11/1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać dostępne rozwiązania w zakresie naboru i doboru pracowników | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać przedstawionych rozwiązań w zakresie naboru i doboru kadr |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać jedynie nieliczne z przedstawionych rozwiązań w zakresie rekrutacji i selekcji | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie pozyskiwania pracowników | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie pozyskiwania pracowników oraz dokonać analizy ich przydatności w konkretnych sytuacjach | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące naboru i doboru kadr, oszacować ich ograniczenia oraz łączyć je ze sobą | |
5,0 | Student potrafi stosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące pozyskiwania pracowników, dokonać ich analizy oraz przygotowywać własne rozwiązania w zakresie naboru i doboru kadr | |
Z_1A_D11/1_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić proces rekrutacji i selecji w organizacji | 2,0 | Student nie umie przeprowadzić żadnego z etapów procesu rekrutacji i selekcji |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji wykorzystując tylko typowe metody i techniki pozyskiwania pracowników | |
3,5 | Student umie przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji w oparciu o wszystkie poznane metody i techniki pozyskiwania pracowników | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji w oparciu o wszystkie poznane metody i techniki oraz łączyć je ze sobą | |
4,5 | Student umie przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji opierając się na poznanych metodach i technikach pozyskiwania pracowników, łączyć je ze sobą oraz dokonać analizy podejmowanych działań | |
5,0 | Student umie przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji opierając się na łączeniu ze sobą poznanych metod i technik pozyskiwania pracowników, uzasadnić wybór podejmowanych działań i ocenić ich efektywność oraz sporządzić własne rozwiązania w tym zakresie | |
Z_1A_D11/1_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przygotować wystąpienie ustne dotyczące problematyki rekrutacji i selekcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie potrafi przygotować najprostszego wystąpienia ustnego dotyczącego problematyki rekrutacji i selekcji |
3,0 | Student umie przygotować wystąpienie ustne dotyczące problematyki rekrutacji i selekcji zawierające jedynie ogólne treści na dany temat posługując się w znacznym stopniu przygotowanymi materiałami w formie pisemnej | |
3,5 | Student umie przygotować wystąpienie ustne dotyczące problematyki rekrutacji i selekcji pozwalające na dokładne zapoznanie się z danym tematem posługując się w niewielkim stopniu przygotowanymi materiałami w formie pisemnej | |
4,0 | Student umie przygotować wystąpienie ustne dotyczące problematyki rekrutacji i selekcji pozwalające na dokładne zapoznanie się z danym tematem charakteryzujące się wysokim stopniem zaangażowania oraz swobodą wypowiadania się | |
4,5 | Student umie przygotować wystąpienie ustne dotyczące problematyki rekrutacji i selekcji pozwalające na dokładne zapoznanie się z danym tematem charakteryzujące się wysokim stopniem zaangażowania oraz swobodą wypowiadania się oraz wyprowadzaniem wniosków z przeprowadzonej prezentacji | |
5,0 | Student umie przygotować wystąpienie ustne dotyczące problematyki rekrutacji i selekcji pozwalające na dokładne zapoznanie się z danym tematem charakteryzujące się wysokim stopniem zaangażowania oraz swobodą wypowiadania się, wyprowadzaniem wniosków z przeprowadzonej prezentacji oraz odniesienim się do treści poruszanych na przedmiocie |
Literatura podstawowa
- Suchar M., Rekrutacja i selekcja pracowników, C.H.Beck, Warszawa, 2008
- Dale M., Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Wolters Kluwer, Kraków, 2012, IV
- Linde B., Schustereit S., Rekrutacja pracowników. Jak znaleźć idealnego kandydata?, Wolters Kluwer, Kraków, 2009
- Woźniak J., Rekrutacja, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2013
- Wieczorek D., Skuteczna rekrutacja czyli jak samodzielnie zatrudnić własciwą osobę na właściwe stanowisko, Wydawnictwo Helion ( one press ), Gliwice, 2012
Literatura dodatkowa
- Król M., Prokopowicz P., Żmuda G., Kompetencyjne testy sytuacyjne w rekrutacji, selekcji i ocenie pracowników, Wolters Kluwer SA, Warszawa, 2013
- Pocztowski A., Najlepsze praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce, Oficyna Ekon., Kraków, 2005, Zestawy przypadków 1-4
- Wood R., Payne T., Metody rekrutacji i selekcji pracowników oparte na kompetencjach, Wolters Kluwer, Kraków, 2006