Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą w organizacji
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot "Podstawy zarządzania"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w przedsiębiorstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku)2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą w organizacji2
T-A-3Prezentacje projektów zaliczeniowych (organizacje zarządzające wiedzą).5
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia4
T-W-2Organizacja ucząca się.3
T-W-3System zarządzania wiedzą.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe.9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł.20
A-A-3Przygotowanie do grupowej prezentacji zaliczeniowej16
A-A-4Przygotowanie do indywidualnej prezentacji zaliczeniowej15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł13
A-W-3Opracowanie eseju - praca indywidualna8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja indywidualna
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Z_1A_W11, Z_1A_W07C-1T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-4, S-3
Z_1A_D5/04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Z_1A_W02, Z_1A_W13, Z_1A_W11C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-3
Z_1A_D5/04_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Z_1A_W13, Z_1A_W07C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U09, Z_1A_U03C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w częśći przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/04_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002
  2. Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji: jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Poltext, Warszawa, 2000
  3. Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kazimierz Perechuda, Zarządzanie wiedza w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2005
  2. Fazlagić, J., Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, OnePress, Gliwice, 2010
  3. Davenport T.H., Prusak L., Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku)2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą w organizacji2
T-A-3Prezentacje projektów zaliczeniowych (organizacje zarządzające wiedzą).5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia4
T-W-2Organizacja ucząca się.3
T-W-3System zarządzania wiedzą.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach: dyskusje, prezentacje multimedialne, prace zespołowe.9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - studium literatury i innych dostępnych źródeł.20
A-A-3Przygotowanie do grupowej prezentacji zaliczeniowej16
A-A-4Przygotowanie do indywidualnej prezentacji zaliczeniowej15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie się do wykładów - studium literatury i innych dostępnych źródeł13
A-W-3Opracowanie eseju - praca indywidualna8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-2Proces zarządzania wiedzą w organizacji
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia
T-W-2Organizacja ucząca się.
T-W-3System zarządzania wiedzą.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja indywidualna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w częśći przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/04_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku)
T-A-3Prezentacje projektów zaliczeniowych (organizacje zarządzające wiedzą).
T-A-2Proces zarządzania wiedzą w organizacji
T-W-3System zarządzania wiedzą.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja indywidualna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/04_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W13Identyfikuje czynniki oraz analizuje ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku)
T-A-3Prezentacje projektów zaliczeniowych (organizacje zarządzające wiedzą).
T-A-2Proces zarządzania wiedzą w organizacji
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia
T-W-2Organizacja ucząca się.
T-W-3System zarządzania wiedzą.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja indywidualna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku)
T-A-3Prezentacje projektów zaliczeniowych (organizacje zarządzające wiedzą).
T-A-2Proces zarządzania wiedzą w organizacji
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia
T-W-2Organizacja ucząca się.
T-W-3System zarządzania wiedzą.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach (przykłady, analiza krytyczna, praca zespołowa)
S-2Ocena formująca: Prezentacja zespołowa
S-4Ocena podsumowująca: Esej opracowywany indywidualnie na podstawie studium przypadku omawianego na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja indywidualna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0