Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe stosunki gospodarcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikro i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;2
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;4
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;2
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne6
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej4
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych4
30
wykłady
T-W-11. Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;2
T-W-22. Międzynarodowa integracja gospodarcza;2
T-W-33. Organizacje międzynarodowe;2
T-W-44. Gospodarka światowa;2
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;3
T-W-77. Międzynarodowy transfer czynników produkcji2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach 15x2 godz.30
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń10
A-A-3studowanie literatury10
A-A-4przygtowanie prezentacji10
60
wykłady
A-W-1udział w wykladach15
A-W-2przygotowywanie sie do konwersatoriów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
S-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
E_1A_W01, E_1A_W03C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1
E_1A_B8_W02
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1
E_1A_B8_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B8_K01
pracuje w grupie
E_1A_K01C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-8, T-A-9M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_W01
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną
3,5Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych
5,0Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.
E_1A_B8_W02
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_B8_W03
Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B8_K01
pracuje w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. Krugman P. R., Obstfeld M, Ekonomia Międzynarodowa, PWN, Warszawa, 2007
  2. Budnikowski, E. Kawecka-Wyrzykowska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2009
  3. M. Guzek, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. P. Bożyk, J. Misala, Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;2
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;2
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;4
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;2
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,2
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,2
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ2
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne6
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej4
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Przedmiot i metoda nauki o międzynarodowych stosunkach ekonomicznych;2
T-W-22. Międzynarodowa integracja gospodarcza;2
T-W-33. Organizacje międzynarodowe;2
T-W-44. Gospodarka światowa;2
T-W-5Międzynarodowy podział pracy i procesy integracyjne we współczesnej gospo¬darce światowej;2
T-W-6Problemy globalne we współczesnej gospodarce;3
T-W-77. Międzynarodowy transfer czynników produkcji2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach 15x2 godz.30
A-A-2przygotowanie sie do ćwiczeń10
A-A-3studowanie literatury10
A-A-4przygtowanie prezentacji10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykladach15
A-W-2przygotowywanie sie do konwersatoriów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_W01Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi okreslić przesłanek integracji
3,0W podstawowy sposób identyfikuje główne problemy związane z integracją gospodarczą i polityczną
3,5Potrafi określić i zdefiniować głowne problemy związane z integracją gospodarczą
4,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych z integracją gospodarczą. Potrafi okreslić zasady funkcjonowania gospodarki globalnej
4,5Samodzielnie analizuje tendencje we współczesnej gospodarce globalnej. Potrafi identyfikować problemy w wybranych ugrupowaniach integracyjnych
5,0Wyciąga wnioski. Porównuje ugrupowania integracyjne między sobą. Sprawnie porusza się w zagadnieniach związanych ze współczesnymi stosunkami miedzynarodowymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_W02ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_W03Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
C-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
T-A-1010. Miejsce Polski w Międzyarodowych Stosunkach Gospodarczych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2metoda problemowa: wykład konwersatoryjny
M-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsuowująca: zaliczenie kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pojęcia i metod interwencjonizmu państwowego
3,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowegow stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody interwencjonizmu państwowego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w gospodarce światowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Rozpoznawanie i identyfikowanie procesów międzynarodowej integracji gospodarczej, określenie kierunków przemian strukturalnych w gospodarce światowej,
Treści programoweT-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ne potrafi wskazać na główne problemy wspłczesnego świata
3,0Potrafi identyfikować problemy ale nie porafi wyjaśnić ich przyczyn ani skutków
3,5Potrafi wskazać na główne problemy współczesnych stosunków międzynarodowych. Wyjaśnia ich przyczyny i wskzauje na główne skutki
4,0Posiada umiejętność interpretacji podstawowych zjawisk w gospodarce swiatowej
4,5Posiada wiedzę na temat bieżacej sytuacji gospodarczej na świacie
5,0Samodzielnie formułuje wnioski i analizuje tendencje we współczesnych stosunkach gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B8_K01pracuje w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-2zrozumienie tendencji integracyjnych i dezintegracyjnych we współczesnym świecie, szczególnie w zakresie rozwoju handlu światowego i międzynarodowej wymiany czynników wytwórczych, poznanie funkcjonowania organizacji gospodarczych zarówno partykularnyh, jaki i powszechnych.
Treści programoweT-A-11. Północnoamerykańskie Porozumienie o Wolnym Handlu – NAFTA;
T-A-22. Wybrane azjatyckie organizacje gospodarcze;
T-A-44 Wybrane arabskie organizacje gospodarcze;
T-A-55. Wybrane światowe organizacje: Światowa organizacja handlu – WTO,
T-A-66. Organizacja Współpracy i Rozwoju Gospodarczego – OECD,
T-A-77. Organizacja Narodów Zjednoczonych – ONZ
T-A-33. Wybrane afrykańskie organizacje gospodarcze;
T-A-88. Globalizacja i problemy globalne
T-A-99. Korporacje transnarodowe i ich rola w ekonomii światowej
Metody nauczaniaM-3metoda aktywizujaca: analiza przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena formująca: ocena aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy