Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Zagadnienia prawne w handlu i usługach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia prawne w handlu i usługach | ||
Specjalność | Organizacja handlu i usług | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych związanych z obrotem gospodarczym i stosunkami prawnymi jakie występują w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami. Problematykę przedmiotu można podzielić jako prezentowana w ujęciu podmiotowym (rodzaje i formy podejmowania działalności gospodarczej) oraz przedmiotowa (przedmiot działalności gospodarczej, uwarunkowania jej podejmowania i prowadzenia oraz prawo kontraktowe (prawo umów handlowych) z uwzględnieniem miejsca konsumenta w obrocie prawnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami z zakresu prawa gospodarczego, w zakresie umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Przedmioty i podmioty obrotu gospodarczego. Zasady podejmowania działalności gospodarczej w Polsce | 1 |
T-K-2 | Dyrektywy UE dotyczące handlu i usług | 1 |
T-K-3 | Koncesje, zezwolenia, licencje, działalność regulowana | 1 |
T-K-4 | Ewidencje i rejestry (CEIDG,KRS). Formy prowadzenia działalności gospodarczej | 1 |
T-K-5 | Różnorodność podmiotów w obrocie prawnym | 1 |
T-K-6 | Pojęcia i definicje zobowiązań. Podstawowe klauzule niedozwolone | 1 |
T-K-7 | Umowa sprzedaży, zamiany, zlecenia, o dzieło, o świadczenie usług | 1 |
T-K-8 | Elektroniczny obrót prawny | 1 |
T-K-9 | Transakcje handlowe z konsumentem | 1 |
T-K-10 | Regulacje handlu internetowego | 2 |
T-K-11 | Problematyka podatkowa w prawie umownym | 2 |
T-K-12 | Elelmenty prawa rodzinnego i spadkowego, a działalność gospodarcza | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-K-3 | Przygotowanie do zaliczenia i uczestnictwo w zaliczeniu | 15 |
A-K-4 | Praca własna studenta | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwensatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie testowe na ocenę |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/03_W01 Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa gospodarczego. | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/03_U01 Student posiada umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami. | E_1A_U03, E_1A_U05, E_1A_U21 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D5/03_K01 Student posiada zdolność do indywidualnej i zespołowej pracy, pozwalającej rozwiązywać analizowane podczas zajęć problemy | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K09 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-7, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/03_W01 Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa gospodarczego. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć i problemów z zakresu prawa gospodarczego |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa gospodarczego w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa gospodarczego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa gospodarczego w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa gospodarczego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student zna podstawowe pojęcia i problemy z zakresu prawa gospodarczego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/03_U01 Student posiada umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami. |
3,0 | Student posiada umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami, w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami, w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student posiada umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami, w stopniu dobrym | |
4,5 | Student posiada umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami, w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student posiada umiejętności dostosowania odpowiedniej formy prawnej do rodzaju prowadzonej działalności, rodzajów umów handlowych, wybrane klauzule umowne, klauzule niedozwolone stosowane w obrocie gospodarczym, obrotu prawnego pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami, w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D5/03_K01 Student posiada zdolność do indywidualnej i zespołowej pracy, pozwalającej rozwiązywać analizowane podczas zajęć problemy | 2,0 | Student nie posiada zdolności do indywidualnej i zespołowej pracy, pozwalającej rozwiązywać analizowane podczas zajęć problemy |
3,0 | Student posiada zdolność do indywidualnej i zespołowej pracy, pozwalającej rozwiązywać analizowane podczas zajęć problemy, w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Student posiada zdolność do indywidualnej i zespołowej pracy, pozwalającej rozwiązywać analizowane podczas zajęć problemy, w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Student posiada zdolność do indywidualnej i zespołowej pracy, pozwalającej rozwiązywać analizowane podczas zajęć problemy, w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student posiada zdolność do indywidualnej i zespołowej pracy, pozwalającej rozwiązywać analizowane podczas zajęć problemy, w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Student posiada zdolność do indywidualnej i zespołowej pracy, pozwalającej rozwiązywać analizowane podczas zajęć problemy, w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, 2004
- ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, 2014
- Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, 2000
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, 1964
- Katner W., Prawo cywilne i handlowe w zarysie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2009
- Pakosiewicz J., Prawo gospodarcze i handlowe, Wolters Kluwer, Warszawa, 2008