Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Gospodarka a środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka a środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot ma charakter wprowadzający do nauki ekonomii, nie wymaga wiadomości wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze współczesnymi rozwiązaniami prawno-gospodarczych w odniesieniu do środowiska naturalnego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów ekologicznych w ramach zrównoważonego rozwoju. |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z oddziaływaniem różnych dziedzin gospodarowania na elementy środowiska. |
C-5 | Wzbudzenie wśród studentów poczucia odpowiedzialności za środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ. Prawo ochrony środowiska. | 2 |
T-A-2 | Zachowania ekologiczne gospodarstw domowych. Racjonalne wykorzystanie zasobów środowiska. | 2 |
T-A-3 | Szczegółowy przegląd instrumentów ekonomicznych polityki ekologicznej państwa. Przykłady i zakres ich implementacji w gospodarce. | 2 |
T-A-4 | Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony i wykorzystania zasobów przyrodniczych, np. kary za nielegalną wycinkę drzew i krzewów, ochrona przed hałasem, wibracjami i promieniowaniem emitowanym przez przedsiębiorstwa, procedury uzyskiwania pozwoleń na korzystanie ze środowiska, zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi. | 3 |
T-A-5 | Zarządzanie środowiskiem. Certyfikat ISO 14000, EMAS – procedury. | 2 |
T-A-6 | Gospodarka komunalna a środowisko. Rola samorządu w kształtowaniu lokalnej gospodarki środowiskiem | 2 |
T-A-7 | Edukacja ekologiczna. Działalność organizacji pozarządowe zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Relacja między ekonomią a środowiskiem. Podstawowe pojęcia z zakresu GAŚ. | 2 |
T-W-2 | Prawo ochrony środowiska. Zasada racjonalnego gospodarowania. | 1 |
T-W-3 | Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju. | 1 |
T-W-4 | Ochrona przyrody w Polsce. Historyczne i współczesne formy ochrony przyrody. Obszar Natura 2000. | 1 |
T-W-5 | Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy. | 1 |
T-W-6 | Rachunek sozoekonomiczny: ekonomika ochrony środowiska w zarysie (szkoda, strata, koszt i efekt). Metody wyceny komponentów środowiska. | 1 |
T-W-7 | Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS. | 1 |
T-W-8 | Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego. | 1 |
T-W-9 | Wpływ działalności rolniczej człowieka na środowisko. Zanieczyszczenie żywności. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Przygotowyanie sie do zajęć adytoryjnych. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do sprawdzianów (tzw. wejściówek). | 5 |
A-A-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 15 |
A-A-5 | Przygotowanie sie do kolokwium. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej lietratury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie sie do zaliczenia. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody programowane (z użyciem komputera). |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studentów w postaci tzw. wejściówki na początku zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test, pod koniec przedmiotu, w postaci zamkniętych pytań wielokrotnego wyboru dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E1_W01 Zna podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Jest świadom zasad ekologicznych w nowoczesnej gospodarce. | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W09 | — | C-5 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-7, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E1_U01 Potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze). | E_1A_U05 | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-3, T-A-4 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_E1_K01 Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. | E_1A_K01, E_1A_K04 | — | C-3 | T-A-2, T-A-7 | M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E1_W01 Zna podstawowe instytucje i narzędzia regulujące gospodarowanie zgodne ze zrównoważonym rozwojem. Jest świadom zasad ekologicznych w nowoczesnej gospodarce. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy). | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E1_U01 Potrafi dokonać prostych wyliczeń w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności przez podmioty gospodarcze). | 2,0 | Brak umiejętności rozwiązania prostego problemu wg zadanych kryteriów. |
3,0 | Rozwiązuje zadania problemowe z licznymi błędami. | |
3,5 | Poprawnie rozwiązuje zadania z pojedynczymi błędami. | |
4,0 | Rozumie znaczenie i poprawnie rozwiązuje zadania, jednak ma kłopoty z interpretacją wyników. | |
4,5 | Właściwie rozwiązuje zadania i interpretuje z drobnymi formalnymi uchybieniami. | |
5,0 | Poprawnie rozwiązuje zadania, poprawnie je interpretuje, potrafi zaproponować zastosowanie praktyczne danego zagadnienia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_E1_K01 Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. polityki ekologicznej państwa oraz szczegółowych rozwiązań na poziomie samorządów, przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników. |
Literatura podstawowa
- Madej T., Gospodarka a środowisko przyrodnicze, Wydaw. Naukowe US, Szczecin, 2002
- SILSKI Z., Gospodarka a środowisko naturalne, Wydaw. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2002
- Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627, Ustawa Prawo ochrony środowiska., -, -, 2007
- Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880, Ustawa o ochronie przyrody, -, -, 2004
Literatura dodatkowa
- Czech E., Uwarunkowania ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2002
- Indeka L., Ochrona środowiska, Agencja Wydawnicza ARIES, Warszawa, 2011
- Pawlak Z., Ochrona środowiska dla ekonomistów, Inter-Inform, Poznań, 2002
- Przybyłowski P., Podstawy zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdańsk, 2005