Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Ekonomia integracji europejskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia integracji europejskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy znajomości mikro i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej |
C-2 | zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych |
C-3 | zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Instytucje UE. Budżet UE; | 10 |
T-A-2 | 2.Filaty UE. Symbole UE; | 4 |
T-A-3 | 3.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE; | 4 |
T-A-4 | 4. Charakterystyka EFTA, | 4 |
T-A-5 | 5. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP, | 4 |
T-A-6 | 6.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | przygotowanie do zajęć | 50 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną |
M-2 | metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją |
M-3 | metody aktywizujące: analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C6_W01 Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej | E_1A_W01, E_1A_W03 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
E_1A_C6_W02 Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
E_1A_C6_W03 Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
E_1A_C6_W04 Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C6_U01 analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05 | — | C-3, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C6_K01 pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C6_W01 Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej | 2,0 | Brak zrozumienia istoty integracji |
3,0 | Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw | |
3,5 | Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę | |
4,0 | Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, | |
4,5 | Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki | |
5,0 | Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie | |
E_1A_C6_W02 Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej | 2,0 | Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją |
3,0 | Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją | |
3,5 | Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską | |
4,0 | Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską | |
4,5 | Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami | |
5,0 | Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami. | |
E_1A_C6_W03 Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej | 2,0 | Nie zna podstawowych kompetencji organów UE |
3,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_C6_W04 Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie | 2,0 | Nie zna celów innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie |
3,0 | Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C6_U01 analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej | 2,0 | nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską |
3,0 | posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej | |
3,5 | posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie | |
4,0 | posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych | |
4,5 | Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie | |
5,0 | Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C6_K01 pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie | 2,0 | nie bierze udziału w pracy zespołu |
3,0 | udzaiał w pracy zespołu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym | |
3,5 | pełni aktywną rolę w działaniach zespołu realizując proste zadania | |
4,0 | pełni aktywną rolę w dzialaniach zespołu realizując zadania wymagajace duzego zaangażowania | |
4,5 | jest w pelni zaangażowany w prace zespołu. Potrafi podejmować samodzielnie decyzje, przejmuje na siebie część prac | |
5,0 | Potrafi współpracować z zespołem, deleguje obowiązki w pracy zespołu, bierze udział w przedstawianiu rezultatów pracy zespołu |
Literatura podstawowa
- Nowak A., Milczarek D, Europeistyka w zarysie, Warszawa, 2006
- Barcz J., Kawecka - Wyrzykowska E., Michałowska - Gorywoda K, Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
- E. Oziewicz, Przemiany we współczesnej gospodarce Światowej, PWE, Warszawa, 2006
- Pszczółka I, EURO a integracja europejskich rynków finansowych, CeDeWu, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Grabowski T., Unia Europejska – mechanizmy integracji gospodarczej, Marszałek, Toruń, 2008