Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość finansowa | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw rachunkowości |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami sporządzania podstawowych elementów sprawozdania finansowego w jednostkach gospodarczych według prawa bilansowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do sprawozdawczości. Zasady wyceny | 4 |
T-L-2 | Sporządzanie bilansu jednostki gospodarczej | 6 |
T-L-3 | Sporządzanie rachunku zysków i strat | 4 |
T-L-4 | Sporządzanie informacji dodatkowej | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie I | 2 |
T-L-6 | Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych | 6 |
T-L-7 | Sporządzanie zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym | 4 |
T-L-8 | Zaliczenie końcowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej | 2 |
T-W-2 | Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego | 2 |
T-W-3 | Rachunek zysków i strat (istota, budowa) | 2 |
T-W-4 | Informacja dodatkowa | 1 |
T-W-5 | Metody sporządzania rachunku przepływów pieniężnych | 2 |
T-W-6 | Interpretacja danych finansowych dla potrzeb rachunku przepływów pieniężnych | 3 |
T-W-7 | Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym | 2 |
T-W-8 | Specyfika sprawozdań finansowych wybranych jednostek gospodarczych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć labolatoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przegląd i zapoznaie się z literaturą przedmiotu | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do wykładów | 5 |
A-W-2 | Przegląd literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Możliwa pisemna lub ustna ocena formujaca w trakcie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w postaci weryfikacji wiedzy i umiejętności uzyskanych w ramach zajęć labolatoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/1_W01 Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11 | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
E_1A_D11/1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnych pozycji sprawozdań finansowych | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W11 | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/1_U01 Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej | E_1A_U06, E_1A_U11 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D11/1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | E_1A_K01, E_1A_K04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/1_W01 Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania | 2,0 | Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych |
3,0 | Student w podstawowym stopniu zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania | |
3,5 | Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 70% | |
4,0 | Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 80% | |
4,5 | Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 90% | |
5,0 | Student zna zakres sprawozdania finansowego oraz zasady sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania w co najmniej 95% | |
E_1A_D11/1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnych pozycji sprawozdań finansowych | 2,0 | Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych |
3,0 | Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/1_U01 Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 60% | |
3,5 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 70% | |
4,0 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 80% | |
4,5 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 90% | |
5,0 | Student potrafi sporządzić elementy sprawozdania finansowego jednostki gospodarczej w co najmniej 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D11/1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Walińska E. (red.), MERITUM Rachunkowość. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Kraków, 2016, 9
- Irena Olchowicz, Agnieszka Tłaczała, Sprawozdawczość finansowa według krajowych i międzynarodowych standardów, Difin, Warszawa, 2015, 3
- Gabrusewicz W., Remlein M., Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa jednostkowe i skonsolidowane, PWE, Warszawa, 2011, II
- Świderska Gertruda Krystyna, Więcławski Wojciech red., Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości, Difin, Warszawa, 2012, drugie rozszerzone