Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z zakresu ekonomii i zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.1
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.1
T-A-3Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.1
T-A-4Procedury, normy i standardy CSR.1
T-A-5Zasady CSR.1
T-A-6Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.1
T-A-7CSR w aspekcie międzynarodowym.1
T-A-8Budowanie długofalowego zaufania społecznego.1
T-A-9Interesariusze i akcjonariusze firmy.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna (czytanie literatury)14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O15_W01
Poznanie zagadnień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
E_2A_W09C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O15_U01
W wyniku przeprowadzoych zajęć student powinien: rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
E_2A_U18C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O15_K01
Posiada zdolność kształtowania odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
E_2A_K04C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O15_W01
Poznanie zagadnień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,5Student poprawnie defniuje większość pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,0Student zna definicję wszystkich pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do roziwązywania zadanego problemu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O15_U01
W wyniku przeprowadzoych zajęć student powinien: rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne uemiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O15_K01
Posiada zdolność kształtowania odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, aby rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i umieć kształtować odpowiednie postawy
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student posiada pełne komptencje

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2009
  2. Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2004
  3. Żemigała M., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Business, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nakonieczna J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa, 2008
  2. Smith N.C., Lensen G., Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka, Studio EMKA, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.1
T-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.1
T-A-3Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.1
T-A-4Procedury, normy i standardy CSR.1
T-A-5Zasady CSR.1
T-A-6Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.1
T-A-7CSR w aspekcie międzynarodowym.1
T-A-8Budowanie długofalowego zaufania społecznego.1
T-A-9Interesariusze i akcjonariusze firmy.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna (czytanie literatury)14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O15_W01Poznanie zagadnień związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób przejrzysty z uwzględnieniem zasad etycznych, w poczuciu odpowiedzialności za klienta, pracownika, udziałowca, społeczeństwo, środowisko itp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-4Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-5Zasady CSR.
T-A-7CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-6Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-3Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
T-A-8Budowanie długofalowego zaufania społecznego.
T-A-9Interesariusze i akcjonariusze firmy.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,5Student poprawnie defniuje większość pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,0Student zna definicję wszystkich pojęć z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa oraz identyfikuje kluczowe problemy
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do roziwązywania zadanego problemu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O15_U01W wyniku przeprowadzoych zajęć student powinien: rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, dbać o dobre stosunki z pracownikami i relacje między nimi, dbać o klienta, przestrzegać istniejących przepisów prawa, wspierać społeczność i chronić środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-4Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-5Zasady CSR.
T-A-7CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-6Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-3Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
T-A-8Budowanie długofalowego zaufania społecznego.
T-A-9Interesariusze i akcjonariusze firmy.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne uemiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O15_K01Posiada zdolność kształtowania odpowiedniej i refleksyjnej postawy wobec życia zawodowego, społecznego i środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie przez studentów skomplikowanych zależności pomiędzy działalnością gospodarczą i dbałością o własne interesy ekonomiczne, a otoczeniem przedsiębiorstwa oraz wartościami, jakie ono wyznaje.
Treści programoweT-A-2CSR jako element zarządzania strategicznego firmy.
T-A-4Procedury, normy i standardy CSR.
T-A-5Zasady CSR.
T-A-7CSR w aspekcie międzynarodowym.
T-A-6Raporty odpowiedzialności społecznej. Dobre i złe praktyki CSR.
T-A-1Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa (Corporate Social Resposibility - CSR) - podstawy teoretyczne i rys historyczny.
T-A-3Obszary odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa.
T-A-8Budowanie długofalowego zaufania społecznego.
T-A-9Interesariusze i akcjonariusze firmy.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń (pisemne). Aktywność na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczego rozumienia przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, aby rozumieć problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa i umieć kształtować odpowiednie postawy
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student posiada pełne komptencje