Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Komputerowa analiza ekonomiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowa analiza ekonomiczna
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Sobczyk <Andrzej.Sobczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 6 0,50,50zaliczenie
wykładyW5 4 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość analizy ekonomicznej i finansowej
W-2znajomość podstaw ekonomii
W-3umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie wiedzy i umiejętności identyfikacji źródeł informacji oraz zaprezentowania technik diagnostyki ekonomiczno-finansowej
C-2dostarczenie umiejętności ustalania zależności między zjawiskami i procesami społeczno-ekonomicznymi oraz konstruowania wniosków i scenariuszy rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów.1
T-L-2Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów1
T-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.4
6
wykłady
T-W-1Obszary analizy ekonomicznej. Wskaźniki i mierniki. Narzędzia prezentacji danych1
T-W-2Ocena sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych i JST1
T-W-3Analiza wskaźnikowa i ekonomiczno-finansowa przedsięwzięć rozwojowych1
T-W-4Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2opracowanie analizy zadanego zjawiska społeczno-gospodarczego9
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
M-3metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ustna ocena formująca w trakcie kursu
S-2Ocena podsumowująca: test weryfikujący zakres merytoryczny
S-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien identyfikować źródła danych do analizy oraz interpretować przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych
E_1A_W06, E_1A_W12C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-4M-1, M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_U01
umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U11C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-4M-3, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/13_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy, umiejetność wykorzystania jej w praktyce.
E_1A_K03, E_1A_K05C-1, C-2T-L-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien identyfikować źródła danych do analizy oraz interpretować przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych
2,0Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_U01
umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju
2,0Prezentuje śladowy poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
5,0Prezentuje wysoki poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/13_K01
Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy, umiejetność wykorzystania jej w praktyce.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009
  2. Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Waśniewski E., Wersty B., Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009
  2. Komisja Europejska, Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych, Komisja Europejska Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, 2008
  3. Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna, Kraków, 2009
  4. Komisja Europejska, Przewodnik do analizy kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych, Komisja Europejska Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów.1
T-L-2Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów1
T-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.4
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszary analizy ekonomicznej. Wskaźniki i mierniki. Narzędzia prezentacji danych1
T-W-2Ocena sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych i JST1
T-W-3Analiza wskaźnikowa i ekonomiczno-finansowa przedsięwzięć rozwojowych1
T-W-4Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.1
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2opracowanie analizy zadanego zjawiska społeczno-gospodarczego9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien identyfikować źródła danych do analizy oraz interpretować przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1dostarczenie wiedzy i umiejętności identyfikacji źródeł informacji oraz zaprezentowania technik diagnostyki ekonomiczno-finansowej
Treści programoweT-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.
T-L-1Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów.
T-L-2Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów
T-W-4Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie
M-3metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego
S-2Ocena podsumowująca: test weryfikujący zakres merytoryczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje śladowy poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, wykazuje problemy w sposobie identyfikacji źródła danych oraz w interpretacji przyczyn i skutków zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych , postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom wiedzy merytorycznej, w niepełny sposób identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
5,0Prezentuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej, w sposób pełny i rzeczowy identyfikuje źródła danych oraz oraz interpretuje przyczyny i skutki zachodzących zjawisk i procesów ekonomicznych, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_U01umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2dostarczenie umiejętności ustalania zależności między zjawiskami i procesami społeczno-ekonomicznymi oraz konstruowania wniosków i scenariuszy rozwoju
Treści programoweT-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.
T-L-1Obrót, produkcja, przychody ze sprzedaży. Dynamika i struktura obrotów.
T-L-2Analiza lokalnych i regionalnych przepływów pieniężnych. Wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na wielkości budżetów
T-W-4Analiza sytuacji społeczno-ekonomicznej gmin, regionów.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego
S-1Ocena formująca: ustna ocena formująca w trakcie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Prezentuje śladowy poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, postawione w trakcie zajęć problemy rozwiązuje niepoprawnie nawet po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń, nie jest zainteresowany pogłębieniem wiadomości
3,0Prezentuje dostateczny poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
3,5Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, wykazuje problemy w sposobie charakteryzowania treści merytorycznych, postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego, ogranicza się wyłącznie do realizacji poleceń
4,0Prezentuje dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, w niepełny sposób charakteryzuje koncepcję i narzędzia controllingu logistyki, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach
4,5Prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
5,0Prezentuje wysoki poziom umiejętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do zobrazowania zależności zjawisk i procesów ekonomicznych oraz budowania scenariuszy rozwoju, samodzielnie i poprawnie realizuje zaplanowane zadania, jest zaangażowany i aktywnie uczestniczy w zajęciach, jest kreatywny w działaniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/13_K01Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy, umiejetność wykorzystania jej w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1dostarczenie wiedzy i umiejętności identyfikacji źródeł informacji oraz zaprezentowania technik diagnostyki ekonomiczno-finansowej
C-2dostarczenie umiejętności ustalania zależności między zjawiskami i procesami społeczno-ekonomicznymi oraz konstruowania wniosków i scenariuszy rozwoju
Treści programoweT-L-3Analiza efektywności przedsięwzięć rozwojowych. Analiza kosztów korzyści.
T-W-1Obszary analizy ekonomicznej. Wskaźniki i mierniki. Narzędzia prezentacji danych
T-W-2Ocena sprawozdań finansowych podmiotów gospodarczych i JST
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny, wyjaśnienie
M-3metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie analizy wybranego obszaru społeczno-ekonomicznego
S-2Ocena podsumowująca: test weryfikujący zakres merytoryczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy do interpretacji zjawisk gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę do interpretacji zjawisk gospodarczych w stopniu bardzo dobrym