Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Organizacja handlu i usług

Sylabus przedmiotu Statystyka w biznesie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka w biznesie
Specjalność Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, podstaw ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statgraphics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
C-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.2
T-L-2Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.2
T-L-3Pierwotne i wtórne źródła danych staystycznych.2
T-L-4Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.2
T-L-5Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.2
T-L-6Niepubliczne źródła danych statystycznych2
T-L-7Organizacja badań staystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.2
T-L-8Praca projektowa4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe12
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-3Wykonanie prac domowych14
A-L-4Przygotowanie do kolkwium.16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D8/3_W01
Student wyjaśnia podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08C-1T-L-6, T-L-3, T-L-2M-1S-1
E_1A_D8/3_W02
Student opisuje zasady organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W08, E_1A_W09C-1T-L-5, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D8/3_U01
Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U15, E_1A_U16, E_1A_U21C-2T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-4M-2S-2
E_1A_D8/3_U02
Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U15C-2T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D8/3_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K08, E_1A_K09C-2T-L-8, T-L-1, T-L-6, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D8/3_W01
Student wyjaśnia podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
2,0Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie potrafi omówić polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
E_1A_D8/3_W02
Student opisuje zasady organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,0Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D8/3_U01
Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
2,0Student nie potrafi analizować i weryfikować danych statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
3,0Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela niektóre dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
3,5Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezblędnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
E_1A_D8/3_U02
Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
2,0Student nie potrafi zaprojektować własnego projektu badawczego.
3,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela pewneetapy przygotowywanego projektu badawczego.
3,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
5,0Student potrafi samodzielnie oraz bezbłędnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D8/3_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Luszniewicz A., Statystyka społeczna, PWE, Warszawa, 1982
  2. Panek T., Szulc A. (red), Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia, SGH, Warsyawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Gołata E., Metody i źródła pozyskiwania informacji w statystyce publicznej, UE, Poznań, 2009
  2. Roeske-SłomKa I., Prace statystyczne i demograficzne, UE, Poznań, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.2
T-L-2Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.2
T-L-3Pierwotne i wtórne źródła danych staystycznych.2
T-L-4Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.2
T-L-5Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.2
T-L-6Niepubliczne źródła danych statystycznych2
T-L-7Organizacja badań staystycznych w Unii Europejskiej i na świecie.2
T-L-8Praca projektowa4
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe12
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-3Wykonanie prac domowych14
A-L-4Przygotowanie do kolkwium.16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D8/3_W01Student wyjaśnia podstawowe zasady funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, omawia polskie i międzynarodowe zasady tworzenia klasyfikacji publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-L-6Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-3Pierwotne i wtórne źródła danych staystycznych.
T-L-2Polskie klasyfikacje statystyczne. Zakres informacyjny rejestrów administracyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce, nie potrafi omówić polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad funkcjonowania statystyki publicznej w Polsce oraz polskich i międzynarodowych zasad tworzenia klasyfikacji publicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D8/3_W02Student opisuje zasady organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad organizacji statystyki publicznej w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-L-5Weryfikacja i analiza statystyk ONZ.
T-L-4Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,0Student posiada wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat zasad organizacji badań statystycznych w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D8/3_U01Student analizuje i weryfikuje dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
Treści programoweT-L-8Praca projektowa
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.
T-L-6Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-4Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować i weryfikować danych statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
3,0Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela niektóre dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
3,5Student potrafi analizować i weryfikować przy pomocy nauczyciela większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach statystycznych.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować większość danych statystycznych dostępnych w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezblędnie analizować i weryfikować dane statystyczne dostępne w polskich i zagranicznych bazach staystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D8/3_U02Student projektuje, realizuje oraz weryfikuje informacje otrzymane w wyniku przygotowania własnego projektu badawczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
Treści programoweT-L-8Praca projektowa
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.
T-L-6Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-4Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować własnego projektu badawczego.
3,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela pewneetapy przygotowywanego projektu badawczego.
3,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować przy pomocy nauczyciela większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,0Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować większość etapów przygotowywanego projektu badawczego.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
5,0Student potrafi samodzielnie oraz bezbłędnie zaprojektować i zrealizować oraz zinterpretować poszczególne etapy przygotowywanego projektu badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D8/3_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania danych statystycznych, budowania własnych baz danych w oparciu o dostępne informacje statystyczne.
Treści programoweT-L-8Praca projektowa
T-L-1Przygotowanie i realizacja badań statystycznych. Weryfikacja i analiza dostępnych baz danych statystycznych.
T-L-6Niepubliczne źródła danych statystycznych
T-L-4Weryfikacja i analiza bazy danych Eurostat.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia realizowane w oparciu o Internetowe źródła danych statystycznych wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z pracy projektowej sprawdzającej umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualną analizę dostępnych baz danych staystycznych oraz zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych