Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych
Specjalność Handel zagraniczny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.
W-2Umiejętności: analizy finansowej i planowania strategicznego
W-3Kompetencji: student potrafi dokonać analizy przypadku i zinterpretować posiadane informacje.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.1
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.1
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.1
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.2
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.1
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.1
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.2
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.2
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.2
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.2
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia końcowego.72
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informacja wprowadzająca
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/5_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
E_1A_W03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-3M-1, M-4, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/5_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
E_1A_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-3M-1, M-4, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/5_K01
Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
E_1A_K04, E_1A_K06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-3M-1, M-4, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/5_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/5_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/5_K01
Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.

Literatura podstawowa

  1. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.1
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.1
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.1
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.2
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.1
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.1
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.2
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.2
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.2
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.2
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia końcowego.72
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/5_W01Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
Metody nauczaniaM-1Informacja wprowadzająca
M-4Metoda przypadków
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/5_U01Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
Metody nauczaniaM-1Informacja wprowadzająca
M-4Metoda przypadków
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D6/5_K01Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
Metody nauczaniaM-1Informacja wprowadzająca
M-4Metoda przypadków
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.