Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Metody wyceny nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody wyceny nieruchomości | ||
Specjalność | Gospodarka nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu prawa nieruchomości, rynku nieruchomości, statystyki i finansów oraz ogólną wiedzę ekonomiczną |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi posługiwać się aktami prawnymi w zakresie koniecznym dla ekonomistów; student potrafi analizować dane, wykonywać operacje matematyczne, posługiwać się programem excel |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracować wskazany problem i formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie wiedzy w zakresie podejść, metod i technik wykorzystywanych w szacowaniu wartości nieruchomości |
C-2 | Wykształecenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy do rozwiązywania zadań |
C-3 | Wskazanie znaczenia szacowania wartości nieruchomości w gospodarce rynkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Praktyczne zastosowanie metody porównania parami | 3 |
T-A-2 | Praktyczne zastosowanie metody korygowania ceny średniej | 3 |
T-A-3 | Praktyczne zastosowanie metody inwestycyjnej - techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania struieni dochodów | 2 |
T-A-4 | Praktyczne zastosowanie metody zysków - techniki kapitalizacji prostej i techniki dyskontowania strumieni dochdów | 2 |
T-A-5 | Praktyczne zastosowanie metody kosztów odtworzenia - techniki szczegółowej, techniki elementów scalonych, techniki wskaźnikowej | 2 |
T-A-6 | Praktyczne zastosowanie metody kosztów zastąpienia - techniki szczegółowej, techniki elementów scalonych, techniki wskaźnikowej | 2 |
T-A-7 | Praktyczne zastosowanie metody pozostałościowej | 2 |
T-A-8 | Praktyczne zastosowanie metody kosztów likwidacji | 2 |
T-A-9 | Praktyczne zastosowanie metody wskaźników szacunkowych gruntu | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do problematyki wyceny (istota i cele wyceny, współczesne koncepcje wyceny, uczestnicy procesu wyceny, wycena nieruchomości a przedsiębiorstw) | 2 |
T-W-2 | Dokumentacja procesu wyceny- operat szacunkowy | 2 |
T-W-3 | Podejścia, metody i techniki wyceny nieruchomości: - podejście porównawcze - podejście dochodowe - podejście kosztowe - podejście mieszane | 6 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury i aktów prawnych) | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 20 |
A-A-4 | Rozwiązywanie zadań | 20 |
A-A-5 | Konsultacje dotyczące zadań | 5 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (czytanie literatury i aktów prawnych) | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egazminu i obecność na egzaminie | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Metody aktywizujące - przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metoday praktyczne - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: F - ocena kolokwiów polegajacych na samodzielnym rozwiazywaniu zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: P - zaliczenie ćwiczeń na kodstawie kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: P - egzamin w postaci testu jednokrotnego wyboru z pytaniami sprawdzającymi wiedzę z teorii i praktyki wyceny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/10_W01 zna istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości | E_2A_W05 | — | C-3 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
E_2A_D3/10_W02 definiuje podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości | E_2A_W06 | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-3 |
E_2A_D3/10_W03 objaśnia znaczenie i budowę operatu szacunkowego | E_2A_W06 | — | C-3 | T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/10_U01 szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego | E_2A_U04 | — | C-2 | T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
E_2A_D3/10_U02 dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość | E_2A_U08 | — | C-1, C-3 | T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D3/10_K01 świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w gospodarce rynkowej | E_2A_K03 | — | C-3 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/10_W01 zna istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości | 2,0 | nie zna istoty i celów wyceny nieruchomości oraz rodzajów wartości nieruchomości |
3,0 | zna istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | zna istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | zna istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | zna istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | zna istotę i cele wyceny nieruchomości oraz rodzaje wartości nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D3/10_W02 definiuje podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości | 2,0 | nie definiuje podejść, metod i technik stosowanych w wycenie nieruchmości |
3,0 | definiuje podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | definiuje podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | definiuje podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu dobrym | |
4,5 | definiuje podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | definiuje podejścia, metody i techniki stosowane w wycenie nieruchmości w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D3/10_W03 objaśnia znaczenie i budowę operatu szacunkowego | 2,0 | nie objaśnia znaczenia i budowy operatu szacunkowego |
3,0 | objaśnia znaczenie i budowę operatu szacunkowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | objaśnia znaczenie i budowę operatu szacunkowego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | objaśnia znaczenie i budowę operatu szacunkowego w stopniu dobrym | |
4,5 | objaśnia znaczenie i budowę operatu szacunkowego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | objaśnia znaczenie i budowę operatu szacunkowego w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/10_U01 szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego | 2,0 | nie potrafi szacować wartości nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego |
3,0 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu dobrym | |
4,5 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | szacuje wartość nieruchomości przy zastosowaniu podejścia porównanwczego, dochodowego, kosztowego i mieszanego w stopniu bardzo dobrym | |
E_2A_D3/10_U02 dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość | 2,0 | nie potrafi dobierać podejść, metod i technik wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość |
3,0 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu dostatecznym | |
3,5 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu dobrym | |
4,5 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | dobiera podejścia, metody i techniki wyceny z uwzględnieniem celu wyceny i innych czynników wpływających na wartość w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D3/10_K01 świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w gospodarce rynkowej | 2,0 | brak świadomości znaczenia wyceny nieruchomości w gospodarce rynkowej |
3,0 | świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w gospodarce rynkowej w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w gospodarce rynkowej w stopniu wiecej niż dostatecznym | |
4,0 | świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w gospodarce rynkowej w stopniu dobrym | |
4,5 | świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w gospodarce rynkowej w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | świadomy znaczenia wyceny nieruchomości w gospodarce rynkowej w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Dydenko J., Szacowanie nieruchomości, Wolters Kulwer, 2020
- Wilkowska-Kołakowska D., Wycena nieruchomości. Operat szacunkowy. Rzeczoznawstwo majątkowe, Wolters Kluwer, Warszawa, 2015
- Dydenko J. Telega T, Wycena nieruchomości. Komentarz do ustawy o gospodarce nieruchomościami i Rozporządzenia ws wyceny i sporządzania operatu szacunkowego, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
- PFSRM, Standardy zawodowe rzeczoznawców majątkowych, PFSRM
Literatura dodatkowa
- xxx, Wycena, Educaterra, Olsztyn, Kwartalnik
- xxx, Rzeczoznawca majątkowy, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców Majątkowych, Warszawa, Kwartalnik
- Ustawa o gospodarce nieruchomościami
- Rozporządzenie w sprawie wyceny i sporządzania operatu szacunkowego