Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Zagadnienia społeczne w projektowaniu wnętrz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagadnienia społeczne w projektowaniu wnętrz
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Polewka <apolewka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Bez wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie partycypacji społecznej w procesie projektowym.
C-2Wzrost świadomości konieczności zapewnienia właściwych rozwiązań projektowych dla osób wykluczonych społecznie w projektowaniu architektury wnętrz i otoczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie dotyczące zagadnień partycypacji społecznej w procesie projektowym w skali architektonicznej.3
T-W-2Prawne zagadnienia związane z projektowaniem dla osób z różnymi dysfunkcjami.2
T-W-3Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje ruchu i ich wpływ na rozwiązania projektowe.2
T-W-4Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje zmysłu wzroku i ich wpływ na rozwiązania projektowe.4
T-W-5Przykłady rozwiązań wnętrz użyteczności publicznej i wnętrz mieszkalnych dostosowanych dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami.3
T-W-6Przedstawienie opracowania koncepcyjnego, zawierającego zastosowanie rozwiązań dla osób wykluczonych społecznie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach wraz z prezentacją multimedialną.15
A-W-2Przygotowanie materiałów do prezentacji.20
A-W-3Opracowanie graficzne prezentacji.25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i prezentacji przedstawionej w formie cyfrowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W01
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W02
posiada wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień z zakresu kultury uzupełniających wykształcenie techniczne w tym zna historię
PAWiO18_2A_W13C-2, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W03
uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów
PAWiO18_2A_W10C-1T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
PAWiO18_2A_K02, PAWiO18_2A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_K12C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K03
ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
PAWiO18_2A_K09C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W01
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0Zna podstawy zagadnień w projektowaniu wnetrz w aspekcie społecznych uwarunkowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W02
posiada wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień z zakresu kultury uzupełniających wykształcenie techniczne w tym zna historię
2,0
3,0Zna podstawy zagadnień w projektowaniu wnetrz w aspekcie społecznych uwarunkowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO18_2A_S2/O/03B_W03
uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów
2,0
3,0Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania prawne dotyczące procesu projektowego różnych kategorii obiektów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K01
jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
2,0
3,0pracuje w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0wykazuje świadomość potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO18_2A_S2/O/03B_K03
ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
2,0
3,0świadomy znaczenia zawodowych aspektów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barszczewski A.W., Sukces w relacjach międzyludzkich, Wydawnictwo Barszczewski, Poznań, 2013
  2. Kuldschun H., Rossmann E., Budownictwo dla upośledzonych fizycznie, Arkady, Warszawa, 1980
  3. Gediczka A., Atlas miar człowieka. Dane do projektowania i oceny ergonomicznej, COIP.PIB, 2001
  4. Schwartz, L., Skaradzińska, M., Bola, T., Vademecum projektanta - problemy osób niepełnosprawnych, IWP, Warszawa, 1991
  5. Agranowicz-Ponomariowa E., Mazanik A., Żarnowiecka J., Dziecko w świecie dorosłych – Kształtowanie wnętrz mieszkalnych z uwzględnianiem cech psychofizjologicznych człowieka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok, 2009
  6. Aleksander Ch., Język wzorców, GWP, Gdańsk, 2008

Literatura dodatkowa

  1. ABC...Mieszkanie bez barier, Fundacja Dom Dostępny, Warszawa, 2003
  2. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne, CEBRON, Warszawa, 1996
  3. Papanek V., Dizajn dla realnego świata, Recto verso, Łódź, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie dotyczące zagadnień partycypacji społecznej w procesie projektowym w skali architektonicznej.3
T-W-2Prawne zagadnienia związane z projektowaniem dla osób z różnymi dysfunkcjami.2
T-W-3Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje ruchu i ich wpływ na rozwiązania projektowe.2
T-W-4Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje zmysłu wzroku i ich wpływ na rozwiązania projektowe.4
T-W-5Przykłady rozwiązań wnętrz użyteczności publicznej i wnętrz mieszkalnych dostosowanych dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami.3
T-W-6Przedstawienie opracowania koncepcyjnego, zawierającego zastosowanie rozwiązań dla osób wykluczonych społecznie.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach wraz z prezentacją multimedialną.15
A-W-2Przygotowanie materiałów do prezentacji.20
A-W-3Opracowanie graficzne prezentacji.25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO18_2A_S2/O/03B_W01posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W06posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie partycypacji społecznej w procesie projektowym.
C-2Wzrost świadomości konieczności zapewnienia właściwych rozwiązań projektowych dla osób wykluczonych społecznie w projektowaniu architektury wnętrz i otoczenia.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie dotyczące zagadnień partycypacji społecznej w procesie projektowym w skali architektonicznej.
T-W-3Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje ruchu i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-4Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje zmysłu wzroku i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-5Przykłady rozwiązań wnętrz użyteczności publicznej i wnętrz mieszkalnych dostosowanych dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami.
T-W-6Przedstawienie opracowania koncepcyjnego, zawierającego zastosowanie rozwiązań dla osób wykluczonych społecznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i prezentacji przedstawionej w formie cyfrowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy zagadnień w projektowaniu wnetrz w aspekcie społecznych uwarunkowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO18_2A_S2/O/03B_W02posiada wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień z zakresu kultury uzupełniających wykształcenie techniczne w tym zna historię
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W13posiada wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień z zakresu kultury uzupełniających wykształcenie techniczne w tym zna historię
Cel przedmiotuC-2Wzrost świadomości konieczności zapewnienia właściwych rozwiązań projektowych dla osób wykluczonych społecznie w projektowaniu architektury wnętrz i otoczenia.
C-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie partycypacji społecznej w procesie projektowym.
Treści programoweT-W-5Przykłady rozwiązań wnętrz użyteczności publicznej i wnętrz mieszkalnych dostosowanych dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami.
T-W-6Przedstawienie opracowania koncepcyjnego, zawierającego zastosowanie rozwiązań dla osób wykluczonych społecznie.
T-W-3Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje ruchu i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-4Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje zmysłu wzroku i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-1Wprowadzenie dotyczące zagadnień partycypacji społecznej w procesie projektowym w skali architektonicznej.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-1Wykład aktywny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i prezentacji przedstawionej w formie cyfrowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy zagadnień w projektowaniu wnetrz w aspekcie społecznych uwarunkowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO18_2A_S2/O/03B_W03uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W10zna uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie partycypacji społecznej w procesie projektowym.
Treści programoweT-W-2Prawne zagadnienia związane z projektowaniem dla osób z różnymi dysfunkcjami.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i prezentacji przedstawionej w formie cyfrowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania prawne dotyczące procesu projektowego różnych kategorii obiektów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO18_2A_S2/O/03B_K01jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim
PAWiO18_2A_K07podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie partycypacji społecznej w procesie projektowym.
C-2Wzrost świadomości konieczności zapewnienia właściwych rozwiązań projektowych dla osób wykluczonych społecznie w projektowaniu architektury wnętrz i otoczenia.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie dotyczące zagadnień partycypacji społecznej w procesie projektowym w skali architektonicznej.
T-W-3Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje ruchu i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-4Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje zmysłu wzroku i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-5Przykłady rozwiązań wnętrz użyteczności publicznej i wnętrz mieszkalnych dostosowanych dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami.
T-W-6Przedstawienie opracowania koncepcyjnego, zawierającego zastosowanie rozwiązań dla osób wykluczonych społecznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i prezentacji przedstawionej w formie cyfrowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0pracuje w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO18_2A_S2/O/03B_K02ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie partycypacji społecznej w procesie projektowym.
C-2Wzrost świadomości konieczności zapewnienia właściwych rozwiązań projektowych dla osób wykluczonych społecznie w projektowaniu architektury wnętrz i otoczenia.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie dotyczące zagadnień partycypacji społecznej w procesie projektowym w skali architektonicznej.
T-W-3Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje ruchu i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-4Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje zmysłu wzroku i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-5Przykłady rozwiązań wnętrz użyteczności publicznej i wnętrz mieszkalnych dostosowanych dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami.
T-W-6Przedstawienie opracowania koncepcyjnego, zawierającego zastosowanie rozwiązań dla osób wykluczonych społecznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i prezentacji przedstawionej w formie cyfrowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje świadomość potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO18_2A_S2/O/03B_K03ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K09ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie partycypacji społecznej w procesie projektowym.
C-2Wzrost świadomości konieczności zapewnienia właściwych rozwiązań projektowych dla osób wykluczonych społecznie w projektowaniu architektury wnętrz i otoczenia.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie dotyczące zagadnień partycypacji społecznej w procesie projektowym w skali architektonicznej.
T-W-3Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje ruchu i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-4Bariery architektoniczne a podstawowe dysfunkcje zmysłu wzroku i ich wpływ na rozwiązania projektowe.
T-W-5Przykłady rozwiązań wnętrz użyteczności publicznej i wnętrz mieszkalnych dostosowanych dla potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami.
T-W-6Przedstawienie opracowania koncepcyjnego, zawierającego zastosowanie rozwiązań dla osób wykluczonych społecznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład aktywny
M-2Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i prezentacji przedstawionej w formie cyfrowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomy znaczenia zawodowych aspektów
3,5
4,0
4,5
5,0