Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Malarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Malarstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca znajomości perspektywy, konstrukcji, kompozycji oraz technik malarskich. Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie umiejętności percepcji, kształcenie myślenia analitycznego i postawy kreacyjnej. Pogłębianie wrażliwości na związki między skalą przedmiotów, kontrastem, kształtem, rytmem, bryłą, otoczeniem itp. |
C-2 | Wrażliwość kolorystyczna. Postrzeganie i wyrażanie. Umiejętność obserwowania i wyrażania stosunków barw i kształtów. Precyzowanie wartości kolorystycznych w tonacji zimnej i ciepłej. Umiejętność wyrażania przestrzeni i akcentów w obrazie. |
C-3 | Poznanie sposobów wyrażania formy architektonicznej wnętrza kolorem. Porządkowanie przestrzeni otoczenia kolorem. |
C-4 | Próby wyrażania kolorem obiektu umieszczonego w przestrzeni ogrodu z uwzględnieniem jego formy, funkcji i otoczenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykład informacyjny – zaznajomienie z podstawami projektowania wnętrza oraz przestrzeni zewnętrznej z uwzględnieniem koloru. Omówienie kryteriów oceniania. | 2 |
T-L-2 | Kolor w architekturze wnętrza w zależności od jego funkcji. Aranżacja kolorystyczna wnętrza wg wybranych założeń /projekt koncepcyjny/. Oddanie charakteru obiektów przyrody w malarstwie. | 26 |
T-L-3 | Przeglądy i zaliczenia przedmiotu. | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykład informacyjny – zaznajomienie z podstawową terminologią związaną z konstrukcją obrazu na płaszczyźnie oraz technikami malarskimi. Omówienie kryteriów oceniania. | 2 |
T-L-2 | Zagadnienia projektowania koloru w architekturze wnętrza . Technologia tempery i akwareli. Kompozycja w tonacji ciepłej oraz zimnej z autopsji z uwzględnieniem harmonii barw w świetle i cieniu. Harmonia wartości ciepłych i zimnych w kompozycji z dominantą. | 26 |
T-L-3 | Przeglądy i zaliczenia przedmiotu. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Praca własna. | 30 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Praca własna. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Wykład problemowy Ćw. przedmiotowe Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca – przegląd śródsemestralny, aktywne uczestnictwo w zajęciach połączone z indywidualną korektą, systematyczne przygotowanie do zajęć. Ocena podsumowująca – uwzględnia ocenę formującą, postęp w umiejętnościach warsztatowych oraz indywidualne zaangażowanie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/08_W01 Kreacja artystyczna na niskim poziomie. Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań.Posiada podstawowe umiejętności w wykorzystaniu materiałów do realizacji projektu. | PAWiO_1A_W08 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/08_U01 posiada umiejętność sprawnego rysowania, rzeźbienia, malowania z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych | PAWiO_1A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/08_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/08_W01 Kreacja artystyczna na niskim poziomie. Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań.Posiada podstawowe umiejętności w wykorzystaniu materiałów do realizacji projektu. | 2,0 | |
3,0 | Kreacja artystyczna na niskim poziomie. Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań.Posiada podstawowe umiejętności w wykorzystaniu materiałów do realizacji projektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/08_U01 posiada umiejętność sprawnego rysowania, rzeźbienia, malowania z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponuje własnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w malarstwie. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w malarstwie. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury wnętrza rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. Pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i kolorystyki architektury wnętrza. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swoje dokonania w zakresie malarstwa o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania z zakresu innych dyscyplin artystycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/08_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Nie zna terminologi plastycznej. Nie proponuje własnej kreacji artystycznej. Nie potrafi dobierać właściwych środków plastycznych w budowaniu napięć kierunkowych, światłocieniowych i fakturowych w malarstwie. |
3,0 | W stopniu podstawowym zna terminologię plastyczną. Proponuje własną kreację artystyczną. Potrafi dobierać właściwe środki wyrazu w malarstwie. | |
3,5 | Zyskuje większą świadomość w rozpoznawaniu i odtwarzaniu wewnętrznej konstrukcji brył trójwymiarowych. W kolorystyce formy wyraża własnymi środkami zamierzone idee. W kolorystyce architektury wnętrza rozwija umiejętności wizualizacji obiektu kolorem. | |
4,0 | Proponuje własne pomysły w rozwiązywaniu zadań problemowych. pogłębia wiedzę w zakresie form przestrzennych i kolorystyki architektury wnętrza. Przejawia większą samodzielność artystyczną. | |
4,5 | Wyróżnia się aktywnością i samodzielnością. Wzbogaca swoje dokonania w zakresie malarstwa o prace realizowane poza uczelnią. | |
5,0 | Jest naturalnie aktywny. Posiada intuicję plastyczną. Chętnie podejmuje wyzwania z zakresu innych dyscyplin artystycznych. |
Literatura podstawowa
- K. Tessing, Techniki malarskie, WAF, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, 1996