Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Prawo budowlane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo budowlane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw prawnych zawartych w Prawie Budowlanym, a w szczególności zapisów wynikających z Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z dn. 15 czerwca 2002 r.). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad, które legły u podstaw działań legislacyjnych w Polsce w odniesieniu do działalności architektonicznej i budowlanej. Dążenie do przyswojenia możliwie największego spektrum problemów, które mogą wynikąć w procesie inwestycyjnym. Kształtowanie postawy moralnej i świadomości związanej z odpowiedzialnością za środowisko społeczne, naturalne i zbudowane. Poznanie głównych aktów prawnych determinujących działaność w zakresie architektury i urabnistyki oraz budownictwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład 1 – Ustawodawstwo – zagadnienia ogólne. Publikatory (Monitor Polski, Dziennik Ustaw i inne), podział aktów prawnych w zależności od ich właściwości (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, uchwała). Ustawa zasadnicza (rozdział I Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej). Wykład 2 – Konstytucja RP (rozdziały II i III). Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela. Prawa ekonomiczne, kulturalne, polityczne i socjalne. Środki ochrony wolności i praw. Źródła prawa. Zgromadzenie Narodowe. Referenda. Wykład 3 – Konstytucja RP (rozdziały VII, VIII, XI). Samorząd terytorialny. Sądy i trybunały (Trybunał Konstytucyjny, Stanu). Stany nadzwyczajne w Polsce. Wykład 4 – Kodeks Postępowania Administracyjnego. Przepisy ogólne (dział I). Definicje ustawowe, strony postępowania. Załatwianie spraw (terminy, doręczenia, miejsce odbioru pism, potwierdzenia doręczenia i inne). Wezwania do udziału w czynnościach. Obliczanie, przywracanie terminów. Wykład 5 – KPA. Postępowanie (dział II). Wszczęcie postępowania, właściwość miejscowa i rzeczowa. Udostępnienie akt. Dowody. Odmowa złożenia zeznań. Rozprawa. Zawieszenie postępowania. Decyzje. Zasada pisemności. Wykład 6 – KPA. Postępowanie (dział II i VII) – ciąg dalszy. Ugoda. Wydawanie postanowień. Odwołania – prawo do odwołania, wymogi formalne, organy odwoławcze. Wznowienie postępowania – powody i wyjątki. Uchylenie, zmiana, stwierdzenie nieważności oraz wygaśniecie decyzji. Wydawanie zaświadczeń. Wykład 7 – Prawo budowlane. Zakres przedmiotowy i wyłączenia zastosowania ustawy. Słownik pojęć (rozdział 1). Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie – uprawnienia budowlane, specjalności, rzeczoznawstwo (rozdz. 2). Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego (rozdz. 3). Podstawowe obowiązki i prawa projektanta. Wykład 8 – Prawo budowlane – c.d. Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych (rozdz. 4). Postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę wyłączenia, zgłoszenia. Wymogi w zakresie projektu budowlanego. Wygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę. Budowa i oddanie do użytku obiektu budowlanego – prace przygotowawcze, rozpoczęcie (rozdz. 5). Wykład 9 – Prawo budowlane – c.d. Samowola budowlana. Wstrzymanie prowadzenia robót budowlanych. Przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego. Utrzymanie obiektu budowlanego, przechowywanie dokumentacji (rozdz. 6). Katastrofa budowlana (rozdz. 7). Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego (rozdz. 8). Wykład 10 – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 26.06.2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz. U. Nr 108, poz. 953; zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 198, poz. 2042). Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 03.07.2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. Nr 120, poz. 1133). Wykład 11 – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z dn. 15.06. 2002 r.). Przepisy ogólne. Zabudowa i zagospodarowanie działki budowlanej. Miejsca postojowe dla samochodów osobowych, zieleń i urządzenia rekreacyjne, ogrodzenia. Oświetlenie i nasłonecznienie. Schody i pochylnie. Pomieszczenia przeznaczone na pobyt ludzi i higieniczno-sanitarne. Wewnętrzne urządzenia do usuwania odpadów stałych. Wykład 12 – Rozporządzenie Min. Infrastr. (Dz. U. z dn. 15.06. 2002 r.) – c.d. Przewody kominowe, wentylacja i klimatyzacja. Urządzenia dźwigowe. Bezpieczeństwo pożarowe – strefy ZL, odporność pożarowa budynków, nośność ogniowa, dogi ewakuacyjne. Bezpieczeństwo użytkowania. Wymagania izolacyjności cieplnej i inne wymagania związane z oszczędnością energii. Wykład 13 – Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 15.01.1999 r. w sprawie określenia szczegółowych wymagań w zakresie przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego, ratownictwa technicznego, chemicznego, ekologicznego lub medycznego oraz warunków, jakim powinny odpowiadać drogi pożarowe (Dz. U. Nr 7, poz. 64). Prawo wodne – ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 2019). Przepisy ogólne. Prawo własności wód. Korzystanie z wód (dział II). Pozwolenie wodno-prawne. Kodeks Cywilny. Umowa o roboty budowlane. Kodeks Karny. Przestępstwa przeciwko środowisku. Wykład 14 – Kodeks pracy. Ustawa z dn. 26.06.1974 r. (Dz. U. z 2007 r. nr 181, poz. 1288) – elementy. Przepisy ogólne. Zawarcie i rozwiązanie umowy o pracę. Zatrudnianie pracowników w formie telepracy. Praca w porze nocnej, niedziele i święta. Urlopy. Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem. Wykład 15 – Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych – (Dz. U. z 2007 r. nr 99, poz. 662) – elementy. Przedmiot prawa autorskiego – utwór, utwór zależny. Podmiot prawa autorskiego. Autorskie prawa osobiste i majątkowe. Dozwolony użytek chronionych utworów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę hipotetyczną sytuację i w miarę możliwości przedstawić własny punkt widzenia i sposób rozwiązania problemu w trakcie zainicjowanej dyskusji dydaktycznej związanej z wykładem.Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu przez studenta jest jego uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów i aktywny udział w co najmniej 3. zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych (około 10 spotkań dyskusyjnych pod koniec wykładu). | 15 |
A-W-2 | Student zobowiązany jest przygotowywać się do każdego wykładu zgodnie z ustalonym harmonogramem. W szczególności powinien zapoznać się z dotyczącą omawianych zagadnień literaturą obowiązkową i posiadać notatki umożliwiające mu zabranie głosu w zainicjowanej przez nauczyciela dyskusji w końcowej części wykładu. Do kluczowych form aktywności należy: 1. umiejętność odszukania i podania w oryginalnym brzmieniu przepisu prawnego dotyczącego hipotetycznej sytuacji prawnej, 2. prawidłowe zinterpretowanie zapisu prawnego, 3. podanie wystąpienia możliwych sprzeczności, np. ujęcie zagadanienia z punktu widzenia różnych podmiotów procesu inwestycyjnego. Powstałe w wyniku kwerendy źródłowej opracowania (publikacje książkowe, nieksiążkowe, bazy danych itp.) student powinien gromadzić i zachować. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami, a w wypadku Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Prawa Budowlanego, Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stosowane są dodatkowo metody aktywizujące studentów - sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu prawnego i porównanie go z wykładnią zastosowaną w rzeczywistych warunkach, na przykład przez organy administracji publicznej. |
M-2 | W trakcie ćwiczeń przeprowadzane są również pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem przystąpienia studenta do zaliczenia przedmiotu jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 60 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Blisko 75 procentowy udział w pytaniach znalazły zagadnienia z Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Prawa Budowlanego i Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Pozostałe zaś zostały sformułowane na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Pracy, Kodeksu Karnego, Prawa wodnego i Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Udzielenie poniżej 30 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 31-36 dostatecznie (3,0), 37-42 ponad dostatecznie (3,5), 43-48 dobrze (4,0), 49-54 ponad dobrze (4,5), a 55-60 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku aktywnego uczestnictwa w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach problemowych na wykładach (więcej niż trzykrotnie w ciągu semestru) oraz co najmniej 90% frekwencji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/A/06_W01 Zna zasady organizacji procesów budowlanych, w tym kosztorysowanie. | PAWiO_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/A/06_W02 Zna podstawowe uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów. | PAWiO_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/A/06_W03 Posiada znajomość w zakresie podstawowym prawnych aspektów projektowania (prawo budowlane, zagadnienia prawa własności, ochrona praw autorskich i praw pracowniczych). | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/A/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować podstawowe opinie dotyczące aspektów prawnych prowadzonej działalności projektowej i korzystać przy tym z różnego rodzaju baz danych analogowych i elektornicznych. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/A/06_K01 Ma świadomość funkcjonowania uwarunkowań formalno-prawnych, etycznych oraz odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie. | PAWiO_1A_K10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/A/06_K02 Student jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/A/06_W01 Zna zasady organizacji procesów budowlanych, w tym kosztorysowanie. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym zna zasady organizacji procesów budowlanych w tym kosztorysowanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/A/06_W02 Zna podstawowe uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym zna podstawowe uwarunkowania prawne dotyczące projektowania różnych kategorii obiektów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/A/06_W03 Posiada znajomość w zakresie podstawowym prawnych aspektów projektowania (prawo budowlane, zagadnienia prawa własności, ochrona praw autorskich i praw pracowniczych). | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować zagadnienia ogólne dotyczace Konstytucji RP, a w szczegóności Kodeksu Postępowania Administracyjnego i Prawa Budowlanego. Powinien umieć przede wszystkim posługiwać się aktami prawnymi z zakresu architektury i budownictwa w ten sposób, że potrafi wyszukać właściwy zapis i odpowiednio go zinterpretować. Powinien posiadać zdolność powiązania aktów prawnych pod względem meritum zapisu, np. ustawy i aktu wykonawczego (rozporządzenia). Podstawą uzyskania oceny jest test pisemny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/A/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć formułować podstawowe opinie dotyczące aspektów prawnych prowadzonej działalności projektowej i korzystać przy tym z różnego rodzaju baz danych analogowych i elektornicznych. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować zagadnienia ogólne dotyczace Konstytucji RP, a w szczegóności Kodeksu Postępowania Administracyjnego i Prawa Budowlanego. Powinien umieć przede wszystkim posługiwać się aktami prawnymi z zakresu architektury i budownictwa w ten sposób, że potrafi wyszukać właściwy zapis i odpowiednio go zinterpretować. Powinien posiadać zdolność powiązania aktów prawnych pod względem meritum zapisu, np. ustawy i aktu wykonawczego (rozporządzenia). Podstawą uzyskania oceny jest test pisemny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/A/06_K01 Ma świadomość funkcjonowania uwarunkowań formalno-prawnych, etycznych oraz odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym ma świadomość funkcjonowania uwarunkowań formalno-prawnych, etycznych oraz odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/A/06_K02 Student jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę poszanowania dla powszechinie obowiązującego prawa, a w szczególności umiejętność praktycznego zastosowania w działaności zawodowej i postawie człowieka i obywatela zapisów zawartych w Konstytucji RP, Kodeksie Postępowania Administracyjnego i Prawie Budowlanym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Buczna M. (red.), Prawo budowlane, warunki techniczne i inne akty prawne, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007, Stan prawny na dzień 20.06.2007
- Flisek A. (red.), Prawo autorskie i prasowe z wprowadzeniem, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa, 2007, Wyd. IX
- Kodeks Postępowania Administracyjnego, Wydawnictwo Park, 2007, Stan prawny na dzień 01.09.2007
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Literat, Toruń, 2007
- Prawo wodne, 2001, Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 2019).
Literatura dodatkowa
- Brol J., Elementy prawa pracy, Wydawca Stowarzyszenie Księgowych w Polsce - ZG COSZ, Warszawa, 1997
- Brol J., Odpowiedzialność odszkodowawcza przedsiębiorców. Prawnokarna ochrona obrotu gospodarczego, Wydawca Stowarzyszenie Księgowych w Polsce - ZG COSZ, Warszawa, 1997
- Brol J., Prawo cywilne. Wybrane zagadnienia, Wydawca Stowarzyszenie Księgowych w Polsce - ZG COSZ, Warszawa, 1997
- Brol J., Prawo o działalności gospodarczej, Wydawca Stowarzyszenie Księgowych w Polsce - ZG COSZ, Warszawa, 1997, Cz. 1 i 2
- Brol J., Propedeutyka prawa, Wydawca Stowarzyszenie Księgowych w Polsce - ZG COSZ, Warszawa, 1997
- Burda A., Polskie prawo państwowe, PWN, Warszawa, 1977, IV
- Grzybowski S. (red.), Prawo cywilne, PWN, Warszawa, 1979, III
- Górbiel A., Instytucje prawa międzynarodowego, Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 1972
- Klafkowski A., Prawo międzynarodowe publiczne, PWN, Warszawa, 1981, III
- Ubezpieczenia i prawo pracy, 2007, Dodatek nr 19. Dwutygodnik, rok IX (2007) Nr 21 (207), Kodeks pracy; stan prawny na dzień 01.11.2007