Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona i konserwacja zabytków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona i konserwacja zabytków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 23 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1. Zaliczenie pierwszych 6 semestrów studiów inżynierskich S1 na kierunku architektura wnętrz i otoczenia. 2. Umiejętność projektowania za pomocą oprogramowania CAD. 3. Orientacja w procesie ewolucji architektury od czasów starożytnych do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z projektowaniem wnętrz i ornamentu. 4. Znajomość niezbędnych aktów prawnych. 5. Umiejętność projektowania wnętrz w niezbędnym zakresie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie studentów z problemetyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawowymi zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej. 2. Zapoznanie z zasadami kształtowania przestrzeni związanej z obiektami zabytkowymi. 3. Zapoznanie z zasadami przebudowy, rozbudowy i modernizacji obiektów zabytkowych. 3. Nabycie umiejętności projektowania w obrębie wnętrza obiektu zabytkowego i jego otoczenia z zachowaniem warunku minimalnej ingerenacji w zabytkową substację i jej kontekst. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie się z podstawową problemetyką konserwatorską w projektowaniu wnętrz. | 8 |
T-P-2 | Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych na terenie Polski i świata. | 6 |
T-P-3 | Opracowanie projektu koncepcyjnego przebudowy niewielkiego obiektu zabytkowego z przeznaczeniem na nowe funkcje. | 6 |
T-P-4 | Wykonanie projektu wybranych wnętrz przedmiotowego obiektu zabytkowego w formie opisowej i graficznej, zawierającej rysunki techniczne oraz wizualizacje. Wykonanie projektu planu zagospodarowania terenu dla przedmiotowego obiektu zabytkowego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie się z podstawową problemetyką konserwatorską w projektowaniu wnętrz. | 10 |
T-W-2 | Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych zagranicą | 10 |
T-W-3 | Omówienie przykładowych projektów konserwatorskich wnętrz zabytkowych zrealizowanych na terenie Polski. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach ćwiczeniowych | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie i wygłosznie referatu na zadany temat związany z przedmiotem zajęć | 60 |
A-P-3 | Prezentacja studiów koncepcyjnych | 30 |
A-P-4 | Prezentacja rozwiązania projektowego | 30 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie literatury, zamodzielna praca w domu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład eksponujący z zastawaniem techniki multimedialnej. |
M-2 | Analityczna praca własna studentów. |
M-3 | Praca w zespoołach projektowych prowadząca do wymiany doświadczeń między studentami w grupie. |
M-4 | Publiczna prezentacja wyników prac analitycznych. |
M-5 | Opracowanie koncepcji projektowych. |
M-6 | Publiczna prezentacja opracowań projektowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność, przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Opracowanie i złożenie w przewidzianym terminie opracowania projektowego, przedstawionego w zadanej formie. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18B_W01 Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia projektowania wnętrz | PAWiO_1A_W11, PAWiO_1A_W04, PAWiO_1A_W15 | — | — | — | — | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18B_U01 Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej. | PAWiO_1A_U30, PAWiO_1A_U13 | — | — | — | — | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18B_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | PAWiO_1A_K05 | — | — | — | — | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18B_W01 Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia projektowania wnętrz | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odpowiedzieć na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z przedmiotu: "Ochrona i konserwracja zabytków" | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18B_U01 Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętnościprojektowaniu adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18B_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz.1568, 2003
- Bogdanowski J., Współczesna metoda organizacji badań kompleksowych i ich dokumentacja w pracach konserwatorskich (główne problemy); [w:] Materiały Ogólnopolskiego Seminarium Metodologicznego poświęconego dokumentacji konserwatorskiej, „Materiały i Sprawozdania Konserwatorskie Województwa Krakowskiego”, red. Marian Kornecki, Kraków, 1973
- Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa, 1965
- Czerner O., Wartość autentyzmu w zabytkach [w:] „Ochrona Zabytków” 1974, nr 3;, 1974
- Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków, Bibliotek Muzealnictwa i Ochrony Zabytków Seria B, 1966
- Frycz J., Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce 1795-1918, PWN, 1975
- Małachowicz E., Ochrona środowiska kulturowego, Wrocław, 1982
- Małachowicz E., KOnserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław, 1997
- Pieńkowska H., Metody i formy interdyscyplinarnego i kompleksowego planowania badań konserwatorskich [w:] Materiały Ogólnopolskiego Seminarium Metodologicznego poświęconego dokumentacji konserwatorskiej, „Materiały i Sprawozdania Konserwatorskie Województwa Krakowskiego”, red. Marian Kornecki, Kraków, 1973
- Szmygin B., Współczesna doktryna konserwatorska: stan obecny i perspektywa rozwoju [w:] Doktryny i realizacje konserwatorskie w świetle doświadczeń krakowskich ostatnich 30 lat, red. B. Krasnowolski, Kraków, 2011