Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Rewitalizacja zespołów miejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rewitalizacja zespołów miejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 23 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zaliczył poprzedni semestr. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do tworzenia projektów rewaloryzacji w historycznych układach urbanistycznych – przekształceń, rozbudowy i adaptacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Praca projektowa indywidualna i grupowa, której celem jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami i specyfiką obszarów zabytkowych, przeprowadzeniem analiz źródeł archiwalnych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie zagadnień dotyczących projektowania na obszarach historycznych zespołów, z wprowadzaniem nowych rozwiązań, adaptacją istniejących, z analizą przykładów zagranicznych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Zakres ćwiczeń: Analiza kompozycyjna, przestrzenna i funkcjonalan historycznych zespołów. Propozycja wymagań dla opracowania projektów. | 30 |
A-P-2 | Praca indywidualna. | 120 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Praca indywidualna. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prace analityczne odnoszące się do wymagań i zakresu merytorycznego prac prokektowych. |
M-2 | Koncepcje syntetyczne odnoszące się do najważniejszych wymagań lokalizacyjnych, sąsiedztwa, programu funkcjonalnego i charakteru przestrzennego dawnych zespołów zabudowy. |
M-3 | Wykład informacyjny |
M-4 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obecność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: indywidualna ocena studenta w ramach oparcowania analizy historyczno-urbanistycznej (sem.1) |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena projektu (sem.2) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18A_W01 zna podstawowe formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony | PAWiO_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18A_U01 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony | PAWiO_1A_U30 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18A_K01 popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz , podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | PAWiO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18A_W01 zna podstawowe formy i zasady ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18A_U01 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/18A_K01 popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz , podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi przekazać zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa, 1985
- Paszkowski Z., Restrukturalizacja miasta historycznego jako metoda jego współczesnego kształtowania na przykładzie Starego Miasta w Szczecinie, Szczecin, 2008
- Frycz J., Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, PWN, Warszawa, 1975
- Kadłuczka A., Ochrona zabytków architektury. T.1, Rozwój doktryn i teorii (vademecum), Kraków, 2000
- Kłosek-Kozłowska D., Ochrona wartości kulturowych miast a urbanistyka, Warszawa, 2007
- Kosiński W., Aktywizacja turystyczna małych miast. Aspekty architektoniczno-krajobrazowe, Kraków, 2000
- Latour S., Rewaloryzacja zabytkowych miast na Pomorzu Zachodnim, PWN, Warszawa-Poznań, 1981
- Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław, 1994
- Pawlicki B.M., Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce, Kraków, 1993
- Rymaszewski B., O przetrwanie dawnych miast, Arkady, Warszawa, 1984
- Skalski K., O budowie systemu rewitalizacji dawnych dzielnic miejskich, Krakowski Instytut Nieruchomości, Kraków, 1996