Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Rewaloryzacja zabytkowych przestrzeni otoczenia rezydencji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rewaloryzacja zabytkowych przestrzeni otoczenia rezydencji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 22 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotu Historia wnętrz i ogrodów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wiedzą teoretyczną oraz praktyczną z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, w szczególności podstaw konserwacji i rewaloryzacji zabytkowych założeń przestrzeni otoczenia |
C-2 | Wykształcenie umiejętności gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, w tym źródeł kartograficznych, ikonograficznych i opisowych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia |
C-3 | Ukształtowanie świadomości ciągłości kulturowej krajobrazu i potrzeby zachowania obiektów zabytkowych dla obecnych i przyszłych pokoleń. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności oceny wartości kulturowej krajobrazu, a w szczególności obiektów zabytkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projekt rewaloryzacji wybranego zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia, cz.1: kwerenda archiwalna | 4 |
T-A-2 | Projekt rewaloryzacji wybranego zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia. cz.2: wizja lokalna | 2 |
T-A-3 | Projekt rewaloryzacji wybranego zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia. cz.3 zapis stanu isteniejącego | 4 |
T-A-4 | Projekt rewaloryzacji wybranego zabytkowego założenia przestzreni otoczenia, cz.4: studia analityczne | 6 |
T-A-5 | Projekt rewaloryzacji wybranego, zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia. cz.5 studia koncepcyjne | 6 |
T-A-6 | Projekt rewaloryzacji wybranego, zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia. cz.6 projekt rewaloryzacji wybranego fragmentu założenia | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Karta Florencka | 2 |
T-W-2 | Formalno-prawne aspekty ochrony zabytkowych założeń przestrzeni otoczenia | 4 |
T-W-3 | Standardy utrzymania i użytkowania zabytkowych założeń przestrzeni otoczenia | 4 |
T-W-4 | Realizacje zagraniczne cz.1 | 2 |
T-W-5 | Realizacje zagraniczne cz.2 | 2 |
T-W-6 | Rekonstrukcje najstarszych ogrodów na ziemiach polskich: Wawel, Malbork | 2 |
T-W-7 | Realizacje wg projektów G. Ciołka: Puławy, Nieborów, | 2 |
T-W-8 | Realizacje wg projektów G. Ciołka: Arkadia, Rogalin, | 2 |
T-W-9 | Realizacje wg projektów G.Ciołka: Pieskowa Skała, Wilanów | 2 |
T-W-10 | Realizacje wg projektów L.Majdeckiego: Łazienki Królweskie, Obory, Opinogóra | 2 |
T-W-11 | Realizacje wg projektów J.Bogdanowskiego: Zamek królewski w Warszawie, Planty w Krakowie | 2 |
T-W-12 | Rewaloryzacja ogrodu Branickich w Białymstoku | 2 |
T-W-13 | Rewaloryzacja zabytkowych ogrodów rezydencjonalnych na Pomorzu Zachodnim: Świerzno, Przelewice | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Gromadzenie materiałów archiwalnych. | 35 |
A-A-3 | Wykonanie inwetaryzacji terenu i inwntaryzacji fotograficznej. | 20 |
A-A-4 | Przygotowanie do przeglądu. | 15 |
A-A-5 | Przygotowanie plansz. | 20 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-W-3 | Przegląd wskazanej literatury. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe i projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu semestralnego (plansze projektowe i część opisowa) |
S-3 | Ocena formująca: przegląd międzysemestralny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17B_W01 zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń przestrzeni otoczenia. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń przestrzeni otoczenia oraz metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | PAWiO_1A_W15 | — | — | C-3, C-1 | — | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17B_U01 posiada umiejetność opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia architektury | PAWiO_1A_U12 | — | — | C-2 | T-A-3 | M-3, M-1 | S-3, S-2 |
PAWiO_1A_S1/D/17B_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony do opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | PAWiO_1A_U30 | — | — | C-4 | T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17B_K01 popularyzuje wiedzę o zabytkowych założeniach przestrzeni otoczenia, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | PAWiO_1A_K06 | — | — | C-3 | — | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17B_W01 zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń przestrzeni otoczenia. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń przestrzeni otoczenia oraz metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | 2,0 | |
3,0 | Student zna ogólne formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń przestrzeni otoczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17B_U01 posiada umiejetność opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia architektury | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/D/17B_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony do opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować wiedzę nabytą z przedmiotu do opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17B_K01 popularyzuje wiedzę o zabytkowych założeniach przestrzeni otoczenia, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | |
3,0 | Student czasem podejmuje starania, aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób zrozumiały. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karta Florencka, strona internetowa Narodowego Instytutu Dziedzictwa, 1981
- Bogdanowski J., Polskie ogrody ozdobne, Warszawa, 2000
- Bogdanowski J., Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej, Kraków, 1996
- Ciołek G., Ogrody polskie, wyd. II uzup. J.Bogdanowski, Warszawa, 1978
- Gwizdałowna J., Ogród królewski na Wawelu [w:] Królewskie ogrody w Polsce s.61-85, Warszawa, 2001
- Majdecki L., Historia ogrodów, Warszawa, 1981
- Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
- Mitkowska A., Fabijanowska K., Uruska-Suszek D., Zachariasz A., Tor K., Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych przejmowanych przez AWRSP, OOZK, Warszawa, 1994
- Nieciecki J., Rewaloryzacja ogrodu Branickich w Białymstoku. Ogród dolny - zakres i rodzaj prac rewaloryzacyjnych [w:] www.ogrodbranickich.bialystok.pl, 2014
- Patoczka P., Studium systemu pojęć stosowanych w rewaloryzacji krajobrazu, PK, Kraków, 1987
- Zachariasz A., Zabytkowe ogrody - problemy rewaloryzacji, utrzymania i zarządzania w świetle Karty Weneckiej, 2011
Literatura dodatkowa
- Siewniak M., Mitkowska A., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 1998