Wydział Budownictwa i Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Rewaloryzacja zabytkowych wnętrz miejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rewaloryzacja zabytkowych wnętrz miejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 22 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ugruntowane wiadomości z poprzednich semestrów, z przedmiotów dotyczących projektowania przestrzeni zielonych w miastach; wiadomości z zakresu historii sztuki, architektury i urbanistyki; wyobraźnia przestrzenna; umiejętność odczytywania dokumentacji budowlanej (nabywana w trakcie studiów na poprzednich semestrach). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z problematyką dotyczącą zabytkowych przestrzeni otoczenia architektury w mieście w zakresie ich rewaloryzacji – teoria i praktyka. |
C-2 | Umiejętność przeprowadzania prac inwentaryzacyjnych zabytkowych przestrzeni otoczenia architektury w mieście oraz dokonywania analizy historycznych materiałów źródłowych, z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Właściwa ocena przydatności zebranego materiału do dalszych prac projektowych. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu rewaloryzacji zabytkowego przestrzeni otoczenia architektury w mieście oraz publicznego przedstawienia projektu i obrony z wykorzystaniem merytorycznych argumentów. |
C-4 | Uwrażliwienie na znaczenie zabytkowych przestrzeni otoczenia architektury w przestrzeni miasta. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projekt rewaloryzacji zabytkowego wnętrza miejskiego – przedstawienie kolejności prac inwentaryzacyjnych i projektowych oraz narzędzi badawczych. | 2 |
T-A-2 | Przegląd historycznych materiałów źródłowych z analizą ich przydatności do prac projektowych. Inwentaryzacja stanu istniejącego w zakresie sposobu użytkowania i istniejących elementów. | 2 |
T-A-3 | Analizy zieleni dotyczące projektowanego obszaru – stan istniejący i przekształcenia historyczne. | 2 |
T-A-4 | Analizy kompozycyjne dotyczące projektowanego obszaru i połączenia z terenami otaczającymi – stan istniejący i przekształcenia historyczne. | 2 |
T-A-5 | Przygotowanie do prac projektowych - określenie stopnia wartości badanego założenia ogrodowego w zakresie istniejących elementów, zieleni, kompozycji, sposobu użytkowania. | 2 |
T-A-6 | Przygotowanie do prac projektowych - określenie stopnia wartości badanego założenia ogrodowego w zakresie istniejących elementów, zieleni, kompozycji, sposobu użytkowania. | 2 |
T-A-7 | Wybór metody rewaloryzacji. Przygotowanie wytycznych do rewaloryzacji | 2 |
T-A-8 | Praca koncepcyjna – rewaloryzacja układu przestrzennego | 2 |
T-A-9 | Praca koncepcyjna - rewaloryzacja elementów architektonicznych i zieleni. | 2 |
T-A-10 | Praca projektowa: propozycja rewaloryzacji zabytkowego wnętrza miejskiego, wraz z wykonaniem plansz. | 10 |
T-A-11 | Publiczne przedstawienie projektu, dyskusja, ocena. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Podstawowa terminologia i problemy związane z rewaloryzacją zabytkowych ogrodów miejskich. Przykłady wybranych realizacji rewaloryzacji zabytkowych przestrzeni otoczenia architektury | 2 |
T-W-2 | Uwarunkowania prawne (polskie i międzynarodowe) dotyczące rewaloryzacji zabytkowych przestrzeni otoczenia architektury w mieście | 2 |
T-W-3 | Przedstawienie możliwych wariantów w sposobie podejścia do zagadnienia rewaloryzacji zabytkowych ogrodów miejskich. Rodzaje działań związane z w/w | 4 |
T-W-4 | Przedstawienie możliwych wariantów w sposobie podejścia do zagadnienia rewaloryzacji zabytkowych ogrodów miejskich. Rodzaje działań związane z w/w | 2 |
T-W-5 | Współczesny program funkcjonalny a historyczna i zabytkowa tkanka ogrodów i parków miejskich. Zagadnienia socjologiczne dotyczące w/w. Strefy ochrony konserwatorskiej i stanowiska archeologiczne. | 4 |
T-W-6 | Zagadnienie kompozycji w projektach dotyczących rewaloryzacji zabytkowych ogrodów miejskich. Związki kompozycyjne z terenami otaczającymi badany obszar. | 4 |
T-W-7 | Problemy dotyczące kształtowania zieleni ogrodów i parków miejskich w odniesieniu do zieleni istniejącej i historycznej potwierdzonej źródłowo. Rodzaje ingerencji w istniejącą zieleń. | 4 |
T-W-8 | Znaczenie elementów małej architektury, nawierzchni dróg i zbiorników wodnych w kształtowaniu przestrzeni zabytkowych przestrzeniach otoczenia architektury | 2 |
T-W-9 | Nowoczesne technologie w procesie rewaloryzacji zabytkowych terenów zielonych. | 2 |
T-W-10 | Uwarunkowania ekonomiczne w projektach rewaloryzacyjnych zabytkowych przestrzeni otoczenia w mieście | 2 |
T-W-11 | Rewaloryzacja zabytkowych ogrodów miejskich - zagadnienia związane ze współpracą międzybranżową dotyczącą zadań projektowych i wykonawczych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do wykonania projektu - zbieranie materiałów źródłowych | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie do wykonania projektu - inwentaryzacja stanu istniejącego | 20 |
A-A-4 | Wykonanie projektu rewaloryzacyjnego. | 25 |
A-A-5 | Przygotowanie plansz i przygotowanie do publicznego przedstawienia projektu | 20 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna. Studiowanie literatury. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne - problemowe |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne - projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wiadomości - program wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: studenci są zobowiązani do wykonania projektu semestralnego dotyczącego rewaloryzacji założenia przestrzeni otoczenia – ocena projektu, jego prezentacji i obrony |
S-3 | Ocena formująca: bieżące korekty dotyczące postępu prac projektowych. Klauzura podsumowująca etap prac inwentaryzacyjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17A_W01 zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń przestrzeni otoczenia. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych oraz metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia architektury. | PAWiO_1A_W15 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-11, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17A_U01 posiada umiejętność opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | PAWiO_1A_U12 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-10, T-A-2 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
PAWiO_1A_S1/D/17A_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony do opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | PAWiO_1A_U30 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-3, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17A_K01 popularyzuje wiedzę o zabytkowych założeniach ogrodowych, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | PAWiO_1A_K06 | — | — | C-3 | T-W-11 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17A_W01 zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego, a w szczególności zabytkowych założeń przestrzeni otoczenia. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń ogrodowych oraz metody gromadzenia i selekcji materiałów archiwalnych i współczesnych, a także przeprowadzania studiów i analiz niezbędnych do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia architektury. | 2,0 | |
3,0 | Student zna ogólne formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego. Zna podstawy konserwacji i rewaloryzacji założeń przestrzeni otoczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17A_U01 posiada umiejętność opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić pod kierunkiem podstawowe studia i analizy niezbędne do opracowania wytycznych konserwatorskich oraz projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/D/17A_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy z zakresu ochrony i rewitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz metod stosowanych w procesie tej ochrony do opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować wiedzę nabytą z przedmiotu do opracowania projektu rewaloryzacji zabytkowego założenia przestrzeni otoczenia architektury | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/17A_K01 popularyzuje wiedzę o zabytkowych założeniach ogrodowych, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | |
3,0 | Student czasem podejmuje starania, aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób zrozumiały. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bernacki K., Idea parku miejskiego po 1982 roku, rozprawa doktorska, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2009
- Bogdanowski J., Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej, PK, Kraków, 1999
- Bogdanowski J., Polska sztuka ogrodowa: krótka historia kompozycji i rewaloryzacji, Historia Iagellonica, Kraków, 1999
- Fortuna – Antoszkiewicz B., Gawłowska A., Łukaszkiewicz J., Rosłon – Szeryńska E., Problemy rewaloryzacji i ochrony parków historycznych w centrum miasta na przykładzie Ogrodu Krasińskich w Warszawie, Czasopismo Techniczne, zeszyt 19, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2012, zeszyt 19, s. 145 – 166.
- Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
- Mitkowska A., Fabijanowska K., Uruska-Suszek D., Zachariasz A., Tor K., Model postępowania konserwatorskiego dla zdewastowanych założeń ogrodowych przejmowanych przez AWRSP, OOZK, Warszawa, 1994
- Patoczka P., Studium systemu pojęć stosowanych w rewaloryzacji krajobrazu, PK, Kraków, 1987
- Siewniak M., Gospodarka drzewostanem w założeniach parkowo – ogrodowych., „Komunikaty dendrologiczne”, Nr 16, Warszawa, 1990, 16/1990
- Stachańczyk R., Problematyka standardów w postępowaniu i dokumentacji konserwatorskiej na potrzeby rewaloryzacji zabytkowych parków i ogrodów, Instrukcje, „Kurier Konserwatorski” 7, 2010, 2010, 7, s. 43 – 50.
- Zachariasz A., Zabytkowe parki i ogrody publiczne we współczesnym krajobrazie – problemy rewaloryzacji, [w:] Przyroda i miasto; red. J. Rylke, Warszawa, 2007, T. X, cz. I /2007
- Zachariasz A., Zabytkowe ogrody – problem rewaloryzacji, utrzymania i zarządzania w świetle zaleceń Karty Florenckiej. Zarządzanie krajobrazem kulturowym, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego” Nr 10, Sosnowiec, 2008, Nr 10 / 2008, s.150 – 160
Literatura dodatkowa
- Cermak J., Hruska J., Martinkowa M., Prax A., Urban tree Root systems and their survival near houses analyzed Rusing ground penetrating radar and sap flow techniques, “Plant and Soil” 219, 2000, 219 / 2000, s. 103 – 116.
- Kultura a zrównoważony rozwój : środowisko, ład przestrzenny, dziedzictwo w świetle dokumentów UNESCO i innych organizacji międzynarodowych, pod red. nauk. R. Janikowskiego, K. Krzysztofka, Polski Komitet do spraw UNESCO, Warszawa, 2009
- Majdecki L., Historia ogrodów, PWN, Warszawa, 2008
- Rola i funkcja zespołów zabytkowych w rozwoju przestrzennym miast, aglomeracji i regionów : (raport z badań prowadzonych w latach 1981-1985 przez IV grupę tematyczną w ramach problemu międzyresortowego 1.6 "Rewaloryzacja zespołów zabytkowych na tle rozwoju miast"), pod kier. Witolda Cęckiewicza, PK, Kraków, 1989
- Siewniak M., Mitkowska A., Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 1998
- Szczepanowska H. B., Drzewa w mieście, HORTPRESS, Warszawa, 2001
- Wysocki C., Sikorski P., Zarys fitosocjologii stosowanej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2000