Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacje:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacje | ||
Specjalność | Sieci, instalacje komunalne i przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs na S1 z przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja" |
W-2 | Umiejetność projektowania prostych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych |
W-3 | Znajomość programów komputerowych: Word, Excel i AutoCAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami współpracy i obliczeń złożonych układów sieci wodociagowej zbudowanych z pompowni II stopnia, obwodowej sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego. |
C-2 | Umiejetność projektowania bardziej złożonych układów sieci wodociągowej z wykorzystaniem różnych technik inżynieryjnych i komputerowych (Excel, AutoCAD, Word, Nomogramy). |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowania opisu technicznego dla projektu koncepcyjnego systemu zaopatrzenia w wodę dla danej jednostki osadniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zaopatrzenia miasta w wodę. Zakres opracowania: pompownia II stopnia - sieć magistralna dwupierścieniowa - zbiornik sieciowy wyrównawczy (poczatkowy przepływowy, centralny lub końcowy). Wykonanie projektu przy wykorzystaniu programów komputerowych: AutoCAD, Microsoft Office i innych. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Określenie zasobów wody gruntowej i powierzchniowej. Maksymalna i eksploatacyjna wydajnośc studni wierconej. | 2 |
T-W-2 | Układy wodociagowe wielostrefowe: równoległe, szeregowe i mieszane. Podstawowe ustalenia dotyczące koncepcji sieci wodociągowej. Trasowanie sieci. | 4 |
T-W-3 | Podstawowe wielkości określające zapotrzebowanie na wodę. Rodzaje zapotrzebowań na wodę. | 4 |
T-W-4 | Model symulacyjny rozkładu godzinowego zapotrzebowania na wodę. Ustalenie rozbiorów odcinkowych na sieci wodociągowej. Ustalenie rozbiorów wody na poszczególnych odcinkach sieci. | 4 |
T-W-5 | Zbiorniki wody pitnej | 2 |
T-W-6 | Wstępne usytuowanie zbiornika początkowego, końcowego i centralnego. Współpraca pompowni i przewodu łączacego pompownię ze zbiornikiem wyrównawczym. | 5 |
T-W-7 | Współpraca pompowni i przewodu łączącego pompownie ze zbiornikiem wyrównawczym. Charakterystyki współpracy przewodów łączacych pompownię ze zbiornikami wyrównawczymi. | 5 |
T-W-8 | Dobór pomp. Obliczenie pojemności zbiornika wyrównawczego. | 2 |
T-W-9 | Metody bezwykopowe (trenchless technology) w wod.-kan.. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 16 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 3 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
66 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
53 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda prezentacji multimedialnych z użyciem laptopa i projektowa |
M-3 | Metoda projektów (z użyciem komputera) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/8_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z projektowaniem złożonych systemów wodociągowych. Zna i rozumie zasady współpracy poszczególnych elementów i urządzeń tego systemu. Ma poszerzona wiedzę z zakresu wybranej specjalności. | IS_2A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-P-1 | M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/8_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie prawidłowo formułować i stosować w praktyce proces projektowania złożonego systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego zaopatrującego daną jednostkę osadniczą w wodę . Umie obliczyć i dobrać hydrauliczne i fizyczne parametry tego systemu przy użyciu metody Crossa i odpowiednich monogramów. | IS_2A_U20, IS_2A_U18 | — | — | C-3, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-P-1 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/8_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń i rysunków. Myśli i działa kreatywnie przy rozwiązywaniu zadania problemowego. Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego). | IS_2A_K02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-P-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/8_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zadań powinien znać i rozumieć szeroki zakres zagadnień związanych z projektowaniem złożonych systemów wodociągowych. Zna i rozumie zasady współpracy poszczególnych elementów i urządzeń tego systemu. Ma poszerzona wiedzę z zakresu wybranej specjalności. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada jedynie dostateczne umiejętności w zakresie zdefiniowania i opisania charakterystyki współpracy złożonego systemu wodociągowego zaopatrującego jednostkę osadniczą w wodę. Potrafi jedynie w dostateczny sposób obliczyć i zaprojektować podstawowe elementy systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/8_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie prawidłowo formułować i stosować w praktyce proces projektowania złożonego systemu wodociągowego zbudowanego z pompowni II stopnia, sieci wodociągowej i zbiornika wyrównawczego zaopatrującego daną jednostkę osadniczą w wodę . Umie obliczyć i dobrać hydrauliczne i fizyczne parametry tego systemu przy użyciu metody Crossa i odpowiednich monogramów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie projektowania złożonych systemów wodociągowych zopatrujących jednostkę osadniczą w wodę. Poprawnie sporządzony jest bilans i wyliczone poprawnie parametry do wymiarowania poszczególnych elementów systemu. Poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wod-kan. oraz urządzeń na sieciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/8_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń i rysunków. Myśli i działa kreatywnie przy rozwiązywaniu zadania problemowego. Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjętego zadania inżynierskiego). | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w praktycznym wykorzystaniu zdobytej wiedzy. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność swoich obliczeń, zestawień i szkiców. Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować , sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | . | |
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
- Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja część 1 i 2. Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Skrypt Politechniki Białostockiej., Białystok, 1999
- Kalenik M., Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, SGGW, Warszawa, 2009
- Zuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalinskiej, Koszalin, 2003
- Knapik K., Bajer J., Wodociągi, Politechnika Krakowska, Kraków, 2010, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych
Literatura dodatkowa
- Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne., Instalator Polski, Warszawa, 2002
- Sokołowski J., Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, Warszawa, 1993, 1
- Mielcarzewicz E. W., Obliczanie systemów zaopatrzenia w wodę, Arkady, 1977
- 2012, Obowiązujące aktualne normy i rozporządzenia. Materiały dydaktyczne udostępnione na stronie internetowej.