Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Biologia i ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia i ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu ekologii oraz rozszerzenie jego wiedzy z zakresu biologii ze wskazaniem na pracę doświadczalną. |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętności planowania, przeprowadzania i opracowania eksperymentu. |
C-3 | Ukształtowanie u studenta świdomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyposażenie laboratorium. Podstawowe techniki mikrobiologiczne. Sterylizacja i dezynfekcja. Morfologia i fizjologia podstawowych grup drobnoustrojów. Naturalne siedliska drobnoustrojów: mikroflora powietrza i powierzchni, wody i gleby. Analiza stanu zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie systemu saprobów. Analiza składu mikroorganizmów, aktywności biologicznej osadu czynnego i złoża biologicznego. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy żywej materii. Poziomy organizacji żywej materii. Metabolizm; samozachowawczość organizmów żywych. | 2 |
T-W-2 | Struktura komórek: komórki prokariotyczne i eukariotyczne. Składniki chemiczne żywych komórek. sterylizacja idezynfekcja. | 2 |
T-W-3 | Rola tkanek roślinnych i zwierzęcych w procesach fizjologicznych. Podłoża mikrobiologiczne. | 2 |
T-W-4 | Wirusy. Bakterie: morfologia i fizjologia. | 2 |
T-W-5 | Sinice. Glony. Grzyby. Organizmy grzybopodobne. Porosty. Pierwotniaki. Zwierzęta wielokomórkowe. | 3 |
T-W-6 | Metabolizm organizmów heterotroficznych. Utlenianie biologiczne. Oddychanie beztlenowe. Fermentacja. | 3 |
T-W-7 | Metabolizm organizmów autotroficznych. Fotosynteza. Chemosynteza. | 2 |
T-W-8 | Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. Właściwości populacji. Tolerancja ekologiczna organizmów: prawo Liebiga i Shelforda. | 2 |
T-W-9 | Struktura troficzna biocenozy. Zależności międzygatunkowe. | 1 |
T-W-10 | Krążenie pierwiastków w ekosystemie: cykl biogeochemiczny węgla, azotu, fosforu i siarki. Przepływ energii przez ekosystem. | 3 |
T-W-11 | Zanieczyszczenie środowiska: zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne. | 2 |
T-W-12 | Samooczyszczanie się ekosystemów: powietrza atmosferycznego, wód powierzchniowych i gleby. | 2 |
T-W-13 | Zastosowanie mikrobiologicznych technologii do oczyszczania wody i ścieków, powietrza atmosferycznego i gleby. | 3 |
T-W-14 | Procesy biologiczne zachodzące w przewodach kanalizacyjnych. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń | 20 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń | 8 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Opracowywanie treści wykładów i przegląd literatury | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 12 |
A-W-5 | Udział w kolokwiach | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z licznymi ilustracjami i wyjaśnieniami |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawdzianów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach. |
S-3 | Ocena formująca: Wykład - trzy częściowe egzaminy z wykładanego materiału. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena przedmiotu na podstawie aktywności studenta na zajęciach laboratoryjnych oraz ocen ze sprawdzianów i egzaminu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/03_W01 Student zna i rozumie procesy biologiczne zachodzące w środowisku oraz posiada wiedzę o biorących w nich udział drobnoustrojach. Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na wykorzystanie procesów biologicznych zachodzących w środowisku do neutralizacji zanieczyszczeń i rekultywacji obszarów zdegradowanych. Student opanował podstawowe zasady pracy i jej organizacji w laboratorium biologicznym | IS_1A_W09, IS_1A_W21, IS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/03_U01 Student potrafi dokonać, klasyfikacji najczęściej spotykanych drobnoustrojów, oceny zagrożeń biologicznych środowiska oraz przeprowadzać proste eksperymenty. | IS_1A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/03_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego, samodzielnego uczenia się. Student potrafi przeprowadzać badania w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wyniki tych badań. | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-13, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/03_W01 Student zna i rozumie procesy biologiczne zachodzące w środowisku oraz posiada wiedzę o biorących w nich udział drobnoustrojach. Student posiada odpowiednie wiadomości pozwalające na wykorzystanie procesów biologicznych zachodzących w środowisku do neutralizacji zanieczyszczeń i rekultywacji obszarów zdegradowanych. Student opanował podstawowe zasady pracy i jej organizacji w laboratorium biologicznym | 2,0 | |
3,0 | Dostateczna znajomość wiedzy w zakresie realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/03_U01 Student potrafi dokonać, klasyfikacji najczęściej spotykanych drobnoustrojów, oceny zagrożeń biologicznych środowiska oraz przeprowadzać proste eksperymenty. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność wykonywania badań biologicznych i obsługi prostej aparatury w laboratorium biologicznym z niewielkimi niedociągnięciami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/03_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego, samodzielnego uczenia się. Student potrafi przeprowadzać badania w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wyniki tych badań. | 2,0 | |
3,0 | Uczestnictwo w ćwiczeniach; przygotowanie się w stopniu podstawowym do zajęć; samodzielna praca na ćwiczeniach, sprawdzianach i kolokwiach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Maria Pawlaczyk - Szpilowa, Biologia i ekologia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997, 2
- Anna Grabińska - Łoniewska i in., Biologia środowiska, EKO Press, Warszawa, 2011, 1
- Ewa Zabłocka - Godlewska (red.), Biologia dla studentów uczelni technicznych, EKO Press, Gliwice, 2011, 1
- Maria Wojtatowicz i in., Mikrobiologia ogólna, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008, 1
- Mirosław Bobrowski, Biologia sanitarna. Materiały pomocnicze do ćwiczeń., Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2002, 2
Literatura dodatkowa
- Mirosław M. Bobrowski, Podstawy biologii sanitarnej, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2002, 1
- Harald Buck, Mikroorganizmy w osadzie czynnym, Wydawnictwo "Seidel - Przywecki" sp. z o. o., Szczecin, 1999, 1