Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii wody i ścieków-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii wody i ścieków-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia, biologia, ekologia |
W-2 | matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z procesami fizycznymi, chemicznymi i mikrobiologicznymi zachodzącymi podczas oczyszczania ścieków |
C-2 | przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów oczyszczania ścieków |
C-3 | zapoznanie studenta z urządzeniami stosowanymi do oczyszczania ścieków |
C-4 | wyrobienie umiejetności doboru urządzeń stosownaych do oczyszczania ścieków |
C-5 | Wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykanie bilansu jakości ścieków |
C-6 | wyrobienie umiejętności prawidłowego obliczenia procesu mechaniczno-biologicznego oczyszczyszczania ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt technologiczny mechamiczno-biologicznej oczyszczalni ścieków. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i podział ścieków. Charakterystyka jakościowa i ilościowa ścieków. Mechaniczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków. Chemiczne oczyszczanie ścieków. Metody strąceniowe. Neutralizacja ścieków. Utlenianie i redukcja. Proces biologicznego oczyszczania ścieków (usuwanie związków biogennych N i P). Oczyszczanie ścieków w złożach bilogicznych. Rozwiązania techniczne i systemy technologiczne biotreaktorów stosowanych w procesach oczyszczania ścieków. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielnie rozwiązywanie zadań projektowych | 3 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 2 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Bieżące studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Uczestniczenie w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena za wykonany projekt. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej po zakończonych wykładach, w formie pytań otwartych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Mieć wiedzę z zakresu przemian chemicznych i biologicznych zachodzących podczas oczyszczania ścieków. Umieć wytłumaczyć procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Wyznaczyć wskaźniki zużycia wody oraz ładunki zanieczyszczeń. Obliczyć bilans jakości ścieków na podstawie składu chemicznego. Znać zasady pracy w laboratorium. | IS_1A_W09, IS_1A_W16, IS_1A_W21, IS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-6 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-2_U01 Student potrafi analizować procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Potrafi zaprojektować na podstawie wskaźników zużycia wody i bilansu jakości ścieków proste urządzenie lub prostą oczyszczalnię ścieków oraz potrafi dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej oczyszczalni ścieków. | IS_1A_U01, IS_1A_U04, IS_1A_U18, IS_1A_U19 | — | — | C-5, C-6 | T-W-1, T-P-1 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu oczyszczalni ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. | IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Mieć wiedzę z zakresu przemian chemicznych i biologicznych zachodzących podczas oczyszczania ścieków. Umieć wytłumaczyć procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Wyznaczyć wskaźniki zużycia wody oraz ładunki zanieczyszczeń. Obliczyć bilans jakości ścieków na podstawie składu chemicznego. Znać zasady pracy w laboratorium. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia związane z procesem oczyszczania ścieków. Zna przemiany chemiczne i biologiczne zachodzące podczas oczyszczania ścieków. Poprawnie tłumaczy procesy oczyszczania ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-2_U01 Student potrafi analizować procesy technologiczne oczyszczania ścieków. Potrafi zaprojektować na podstawie wskaźników zużycia wody i bilansu jakości ścieków proste urządzenie lub prostą oczyszczalnię ścieków oraz potrafi dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej oczyszczalni ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie technologii wody i ścieków. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczysczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski. Student poprawnie oblicza proces oczyszczania ścieków w mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu oczyszczalni ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nawrocki J., Uzdatnianie wody. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne., Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
- Miksch K., Sikora J., Biotechnologia ścieków, PWN, Warszawa, 2010
- Sadecka Z., Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki Sp. Z o.o., 2010
- Janosz-Rajczyk M., Badania wybranych procesów oczyszczania ścieków, Wyd. Polit. Częstochowskiej, Częstochowa, 2008
- Dymaczewski Z., Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS Odz. Wielkopolski, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004