Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii wody i ścieków-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii wody i ścieków-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Głowacka <Anna.Glowacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia ogólna, biologia, ekologia |
W-2 | matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w środowisku wodnym |
C-2 | przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień procesów uzdatniania wody |
C-3 | zapoznanie studentów z urządzeniami stosowanymi do uzdatniania wody |
C-4 | wyrobienie umiejetności wykonania podstawowych analiz chemicznych |
C-5 | ukształtowanie umiejętności wykonania podstawowych obliczeń z zakresu uzdatniania wody |
C-6 | wyrobienie umiejętności sprawnego wyliczenia wskaźników użycia wody, ładunków zanieczyszczeń i wykonania bilansu jakości ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wstępne. BHP w laboratorium chemicznym. Obsługa spektrofotometru. | 2 |
T-L-2 | Proces ozonowania wody. | 3 |
T-L-3 | Adsorpcja zanieczyszczeń wody na węglu aktywnym. | 3 |
T-L-4 | Zdolność napowietrzania wody (Oxygen Capacity) | 3 |
T-L-5 | Proces koagulacji i flokulacji zanieczyszczeń w wodzie i ściekach. | 4 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Metody prognozowania składu i ilości ścieków dopływających do oczyszczalni. Wskaźniki zużycia wody. Ładunki zanieczyszczeń ścieków. Bilans jakości ściekowych nieoczyszcznych i oczyszczonych. Sprawność działania oczyszczalni ścieków. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Realizacja 30 godzin wykładów dotyczących zagadnień związanych z Technologią Wody: Fizyczne i chemiczne właściwości wody. Skład chemiczny wód występujących w przyrodzie. Normy prawne stawiane wodzie wykorzystywanej do spożycia. Procesy separacji fazy stałej w wodach. Procesy sedymentacji i flotacji w oczyszczaniu wody. Filtry powolne i pospieszne. Proces koagulacji i strącania w oczyszczaniu wody. Procesy uzdatniania wody metodami sorpcyjnymi. Fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji wody. Procesy membranowe wykorzystywane w technologii oczyszczania wody. Usuwanie związków żelaza i manganu z wody. Proces wymiany jonowej. Biologiczne metody uzdatniania wody. Wpływ organizmów wodnych na jakość ujmowanej wody. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Zapoznanie się z metodami badań odowiązującymi podczas ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie się do wykonania i zaliczenia poszczególnych cwiczeń laboratoryjnych. | 7 |
A-L-4 | Uczestniczenie w konsultacjach | 1 |
A-L-5 | Opracowanie uzyskanych wyników i wniosków, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 5 |
36 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Bieżące studiowanie literatury | 15 |
A-P-3 | Uczestniczenie w konsultacjach | 1 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 3 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 32 |
A-W-3 | Przygotowanie go egzaminu | 30 |
A-W-4 | Uczestniczenie w konsultacjach | 12 |
A-W-5 | Egzamin | 4 |
108 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny cząstkowe za przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych oraz oceny za sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów w formie pytań otwartych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena za wykonany projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-1_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych uzdatniania wody i powinien być w stanie wymienić, wyszukać i scharakteryzaować urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie. | IS_1A_W09, IS_1A_W16, IS_1A_W21, IS_1A_W01 | — | — | C-5, C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-1_U01 Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski. | IS_1A_U01, IS_1A_U04, IS_1A_U18, IS_1A_U19 | — | — | C-4, C-5, C-6 | T-P-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-4, M-5 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. | IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K05 | — | — | C-4, C-5, C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-1_W01 Student w wyniku przeprowadzonych zajęć ma wiedzę z zakresu chemii, biologii i powinien definiować przemiany zachodzące w wodach, zaproponować obliczenia urządzeń technologicznych do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych uzdatniania wody i powinien być w stanie wymienić, wyszukać i scharakteryzaować urządzenia technologiczne potrzebne do jej uzdatnienia. Student w wyniku przeprowadzonych zajęć powinien znać zasady BHP obowiązujące w laboratorium chemicznym. Powinien znać zasady wykonania analiz chemicznych wody i ścieków, rzetelnie wyliczyć otrzymane wyniki analiz chemicznych, wytłumaczyć i sformułować wnioski na ich podstawie. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje przemiany chemiczne zachodzące w wodach. Potrafi poprawnie wykonać obliczenia do prostych urządzeń do uzdatniania wody. Ma uporządkowaną wiedzę o procesach technologicznych stosowanych do uzdatniania wody. Potrafi poprawnie wymienić i scharakteryzować urządzenia technologiczne stosowane do uzdatniania wody | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-1_U01 Student potrafi analizować procesy technologiczne uzdatniania wody. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody oraz dokonać oceny istniejących rozwiązań. Student potrafi wybrać optymalną technologię dla prostej stacji uzdatniania wody. Student potrafi przeprowadzić analizy chemiczne związane z procesem uzdatniania wody, interpretować uzyskane wyniki badań i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi tylko zaproponować proces technologiczny uzdatniania wody, bez jego analizy. Potrafi zaprojektować proste urządzenie lub prostą technologię uzdatniania wody. Umie obliczyć wskaźnik zużycia wody, ładunki zanieczyszczeń w ściekach, wykonać bilans jakości ścieków, ale wyciąga tylko ogólne wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/07-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie jest komunikatywny, otwarty i chętny do nauki innych. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu technologii wody i ścieków na środowisko naturalne. Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy podczas ćwiczeń laboratoryjnych i projektowych. Podczas wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i projektu nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość ekologiczną oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2009
- Nawrocki J., Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne, Wyd. Nauk. UAM, PWN, Warszawa, 2010
- Labijak H., Technologia wody. Ćwiczenia laboratoryjne., Wyd. Polit. Poznańskiej, Poznań, 2004
- Mazur J., Iżewska A., Gibczyńska M., Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych z Technologii wody i ścieków, aizewska.zut.edu.pl, Szczecin, 2012
Literatura dodatkowa
- Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 2002
- Krzywy E., Iżewska A., Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 2004