Wydział Budownictwa i Architektury - Gospodarka wodna
Sylabus przedmiotu Hydraulika i elementy hydromechaniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka wodna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika i elementy hydromechaniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma niezbędną wiedzę z matematyki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy |
C-2 | Umie rozwiązywać zagadnienia z hydrostatyki |
C-3 | Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody pod ciśnieniem |
C-4 | Umie rozwiązywać zagadnienia z ruchu wody w korytach otwartych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie parcia, wyporu i wysokości metacentrycznej | 2 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu cieczy rzeczywistej w przewodach pod ciśnieniem | 2 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w korytach otwartych | 3 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z zakresu ruchu wody w ośrodkach porowatych | 1 |
8 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Doświadczenie Reynoldsa | 2 |
T-L-2 | Ruch wody w przewodach pod ciśnieniem – obliczanie strat wysokości | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie współczynnika filtracji | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe | 1 |
T-W-2 | Przegląd zagadnień hydraulicznych | 1 |
T-W-3 | Zasady hydrostatyki, przykłady obliczeń ciśnienia, parcia i wyporu | 2 |
T-W-4 | Ruch cieczy – pojęcia podstawowe, równania ruchu cieczy | 2 |
T-W-5 | Równania Bernoulliego dla strugi i strumienia, równanie zachowania energii cieczy lepkiej | 2 |
T-W-6 | Ruch laminarny i burzliwy, opory ruchu | 2 |
T-W-7 | Wypływ cieczy przez otwory i przelewy | 1 |
T-W-8 | Ruchy wody w korytach otwartych | 4 |
T-W-9 | Ruchy wody w ośrodkach porowatych | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 22 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Samodzielna realizacja zadań laboratoryjnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | Studia literaturowe z zakresu hydrauliki i hydromechaniki | 32 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (Wykład informacyjny) |
M-2 | Metody podające (Ćwiczenia audytoryjne) |
M-3 | Metody praktyczne (Ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-03_W01 Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu hydrauliki | GW_10-_W01 | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-W-9, T-L-2, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-L-3, T-W-1, T-A-4, T-W-2, T-W-6, T-L-1, T-W-7, T-W-8, T-L-4, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-03_U01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki, a uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką | GW_10-_U02 | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-W-4, T-A-2, T-L-4, T-W-1, T-L-2, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-L-3, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-L-1, T-A-4, T-W-8, T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-03_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone cele | GW_10-_K03 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-W-6, T-L-4, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-W-8, T-W-4, T-L-1, T-A-4, T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-W-9, T-W-1, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-03_W01 Słuchacz studium podyplomowego ma podstawową wiedzę z zakresu hydrauliki | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrauliki i hydromechaniki |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dobrym | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-03_U01 Słuchacz studium podyplomowego potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki, a uzyskaną wiedzę potrafi zastosować zgodnie z wykładaną tematyką | 2,0 | Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrauliki i hydromechaniki |
3,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrauliki i hydromechaniki w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-03_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, ma świadomość podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone cele | 2,0 | Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki |
3,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie hydrauliki w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971