Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia robót regulacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia robót regulacyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia |
W-2 | Ukończony kurs: Budownictwo wodne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką regulacji rzek nizinnych |
C-2 | Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności wykonywania projektów regulacji rzek nizinnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zakresu prac projektowych, wydanie tematów prac | 1 |
T-P-2 | Prace projektowe - obliczanie parametrów koryta regulacyjnego | 2 |
T-P-3 | Prace projektowe - trasowanie koryta regulacyjnego | 3 |
T-P-4 | Prace projektowe - rozmieszczanie budowli regulacyjnych | 4 |
T-P-5 | Prace projektowe - technologia wykonawstwa budowli regulacyjnych | 2 |
T-P-6 | Prace projektowe - wykonywanie dokumentacji projektowej | 2 |
T-P-7 | Zaliczenie projektu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy rzek w stanie naturalnym. procesy erozji i akumulacji, równowaga dynamiczna koryta | 1 |
T-W-2 | Cele i podstawowe zasady regulacji rzek nizinnych | 1 |
T-W-3 | Zasady trasowania regulacyjnego, krzywe trasujące, krzywizny łuków | 2 |
T-W-4 | Systemy regulacji rzek nizinnych | 1 |
T-W-5 | Podstawowe budowle regulacyjne | 1 |
T-W-6 | Zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych | 2 |
T-W-7 | Materiały używane w pracach regulacyjnych, elementy budowlane | 2 |
T-W-8 | Konstrukcje i technologie wykonywania budowli regulacyjnych | 3 |
T-W-9 | Dokumentacja projektowa | 1 |
T-W-10 | Test sprawdzający wiedzę | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-P-3 | Dodatkowe prace projektowe | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie dokumentacji projektowej | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie przedmiotu | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu sprawdzającego wiedzę | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami metody problemowej |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-1_W01 Zna zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych na rzekach nizinnych, zasady konstrukcji i wykonawstwa typowych budowli regulacyjnych, rozumie związki pomiedzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu rzek mizinnych. | BIE-NL_1A_W08, BIE-NL_1A_W17, BIE-NL_1A_W10, BIE-NL_1A_W20 | — | — | C-1, C-2 | T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-1_U01 Potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, potrafi własciwie dobrać materiały do budowli regulacyjnych, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotyczącą projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej. | BIE-NL_1A_U17, BIE-NL_1A_U08, BIE-NL_1A_U20, BIE-NL_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/14-1_K01 Rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej. | BIE-NL_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-7, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-1_W01 Zna zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych na rzekach nizinnych, zasady konstrukcji i wykonawstwa typowych budowli regulacyjnych, rozumie związki pomiedzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu rzek mizinnych. | 2,0 | Nie zna zasad rozmieszczania budowli regulacyjnych na rzekach nizinnych |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; wykonuje opracowanie projektowe o dostatecznej jakości | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; wykonuje opracowanie projektowe o dość dobrej jakości | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; wykonuje opracowanie projektowe o dobrej jakości | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; wykonuje opracowanie projektowe o ponad dobrej jakości | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; wykonuje opracowanie projektowe o bardzo dobrej jakości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-1_U01 Potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, potrafi własciwie dobrać materiały do budowli regulacyjnych, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotyczącą projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej. | 2,0 | Nie potrafi zaprojektować systemu regulacji odcinka rzeki nizinnej |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej w ogólnych zarysach, projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt zawiera nieliczne uchybienia | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt nie zawiera błędów ani uchybień | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej z wysoką starannością, projekt nie zawiera błędów ani uchybień |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/14-1_K01 Rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej. | 2,0 | Nie rozumie konieczności uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu |
3,0 | Rozwiązuje test w 60%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Wołoszyn J. i in., Regulacja rzek i potoków, Wyd. Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wyłącznie w zakresie regulacji rzek nizinnych
- Jansen P.P., Principles of River Engineering: The Non-Tidal Alluvial River, Pitman, London, San Francisco, 1979
Literatura dodatkowa
- Bogardi J., Sediment Transport in Alluvial Streams, Akademiai Kiado, Budapest, 1978