Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe6:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe6 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Araszkiewicz <Krystyna.Araszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczone wszystkie przedmioty z zakresu studiowanej specjalności |
W-2 | zaliczone szkolenie z podstaw informacji naukowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad opracowania wyników pracy badawczej i zasad pisania prac dyplomowych |
C-2 | Uzyskanie umiejętności korzystania z technik informacyjnych i metod analitycznych związanych z badaniem zagadnień organizacji i zarządzania |
C-3 | Uzyskanie wiedzy z zakresu praw autorskich i etyki zawodowej |
C-4 | Nabycie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia prezentacji z zakresu tematyki pracy dyplomowej i tematyki dowolnej związanej z zarządzaniem przedsięwzięciami budowlanymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria dyplomowe | ||
T-SD-1 | Procedura dyplomowania obowiązująca na WBiA ZUT w Szczecinie - omówienie formalnych założeń i szczegółowych regulacji związanych z przygotowaniem pracy inżynierskiej i jej obroną oraz zasad obowiązujących w odniesieniu do egzaminu dyplomowego. Omówienie podstawowych metod i narzędzi, które są dostępne na potrzeby pracy inżynierskiej. Omówienie zasad opracowania konspektu pracy dyplomowej i planowania oraz organizacji pracy własnej dyplomanta. | 2 |
T-SD-2 | Omówienie poszczególnych tematów prac dyplomowych, planowanego zakresu poszczególnych opracowań, omówienie celu pracy dyplomowej w odniesieniu do poszczególnych tematów | 2 |
T-SD-3 | Struktura pracy dyplomowej - podział na główne bloki, rozdziały i podrozdziały. Omówienie zasad edycji treści pracy, sposobu numeracji tabel, rysunków, wzorów itp. Zasady doboru i wykorzystania materiałów źródłowych. Omówienie metod odwołania do materiałów źródłowych w treści pracy oraz zasad przygotowania spisu bibliografii. | 4 |
T-SD-4 | Analiza konspektów prac dyplomowych. Omówienie metod badań stosowanych w odniesieniu do zagadnień związanych z organizacją i zarządzaniem oraz ekonomiką w budownictwie. Omówienie założeń metodycznych analizy kosztów w budownictwie. Przedstawienie przykładów zastosowania poszczególnych metod badań i analiz na potrzeby prac dyplomowych z zakresu organizacji, zarządzania i ekonomiki w budownictwie. Omówienie narzędzi informatycznych dostępnych na potrzeby poszczególnych opracowań. | 4 |
T-SD-5 | Prezentacja referatów opracowanych przez studentów uczestniczących w seminarium - referaty porządkujące i poszerzające dotychczasową wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w budownictwie, w tym zarządzania finansowego. Dyskusja przedstawionych zagadnień, rozwijajaca tematykę prezentowaną w referatach. | 8 |
T-SD-6 | Omówienie zagadnienia praw autorskich. Przedstawienie zasad prezentacji pracy dyplomowej. Omówienie technik prezentacji. Zasady komunikacji niewerbalnej podczas prezentacji. | 3 |
T-SD-7 | Prezentacje próbne w ramach przygotowania do obrony pracy dyplomowej. Dyskusja przedstawionych wyników w ramach poszczególnych prac dyplomowych. | 5 |
T-SD-8 | Sposoby prezentacji wyników badań, formułowania wniosków końcowych, zasady opracowania podsumowania pracy dyplomowej. Omówienie możliwości praktycznego zastosowania wyników analiz i badań przeprowadzonych w ramach prac dyplomowych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria dyplomowe | ||
A-SD-1 | Udział w seminarium dyplomowym | 30 |
A-SD-2 | Opracowanie konspektu pracy dyplomowej | 4 |
A-SD-3 | Opracowanie spisu materiałów źródłowych, w tym literatury na potrzeby pracy dyplomowej | 2 |
A-SD-4 | Przygotowanie referatu na wybrany temat poszerzający wiedzę z danej specjalności | 10 |
A-SD-5 | Opracowanie wyników analiz i badań, opracowanie przeglądu literatury, na potrzeby przygotowania prezentacji w ramach próbnej obrony pracy dyplomowej | 12 |
A-SD-6 | Opracowanie ostatecznego spisu treści pracy, spisu literatury, rysunków, tabel, załączników | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | wykład problemowy |
M-5 | metody praktyczne (prezentacja) |
M-6 | metody praktyczne (seminarium) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przygotowanie konspektu pracy dyplomowej |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja referatu |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja opracowywanego zagadnienia i uzyskanych wyników |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa z przygotowania dwóch prezentacji referatów oraz konspektu pracy dyplomowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_A/11-6_W01 Posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności, zna wymagania w stosunku do pracy dyplomowej, zna zasady i przebieg obrony pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego oraz sposób ustalenia ostatecznego wyniku studiów. Posiada podstawową wiedzę o trendach organizacyjnych i zarządczych pojawiających się aktualnie w budownictwie | BIE_1A_W13, BIE_1A_W21, BIE_1A_W23, BIE_1A_W17, BIE_1A_W24, BIE_1A_W19 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-SD-1, T-SD-2, T-SD-3, T-SD-4, T-SD-5, T-SD-6, T-SD-7, T-SD-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_A/11-6_U01 Potrafi przygotować koncepcję pracy dyplomowej i roboczy plan swojej pracy. Potrafi dokonać wyboru odpowiednich technik i narzędzi do rozwiązywania problemów podjętych w pracy dyplomowej, wykorzystując dostępne technologie informacyjne. Potrafi samodzielnie opracować i przedstawić w formie prawidłowo przygotowanej prezentacji wyniki analiz i badań przeprowadzanych w ramach pracy dyplomowej. | BIE_1A_U05, BIE_1A_U23, BIE_1A_U14, BIE_1A_U21, BIE_1A_U06, BIE_1A_U08, BIE_1A_U12, BIE_1A_U13, BIE_1A_U27 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-SD-7, T-SD-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_A/11-6_K01 Student bierze udział w dyskusji, ustosunkowuje się do uwag krytycznych pod adresem własnej pracy, formułuje konstruktywne uwagi dotyczące innych prac dyplomowych Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. | BIE_1A_K07, BIE_1A_K04, BIE_1A_K05, BIE_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-SD-1, T-SD-2, T-SD-3, T-SD-4, T-SD-5, T-SD-6, T-SD-7, T-SD-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_A/11-6_W01 Posiada wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności, zna wymagania w stosunku do pracy dyplomowej, zna zasady i przebieg obrony pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego oraz sposób ustalenia ostatecznego wyniku studiów. Posiada podstawową wiedzę o trendach organizacyjnych i zarządczych pojawiających się aktualnie w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności oraz minimalną wiedzę o zasadach przygotowania pracy dyplomowej inżynierskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_A/11-6_U01 Potrafi przygotować koncepcję pracy dyplomowej i roboczy plan swojej pracy. Potrafi dokonać wyboru odpowiednich technik i narzędzi do rozwiązywania problemów podjętych w pracy dyplomowej, wykorzystując dostępne technologie informacyjne. Potrafi samodzielnie opracować i przedstawić w formie prawidłowo przygotowanej prezentacji wyniki analiz i badań przeprowadzanych w ramach pracy dyplomowej. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z wybranej specjalności oraz minimalną wiedzę o zasadach przygotowania pracy dyplomowej inżynierskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_A/11-6_K01 Student bierze udział w dyskusji, ustosunkowuje się do uwag krytycznych pod adresem własnej pracy, formułuje konstruktywne uwagi dotyczące innych prac dyplomowych Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Student wykazuje minimalną gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi sformułować podstawowe wnioski wyników prac własnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | i | |
5,0 |
Literatura podstawowa
- Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999
- Pioterek P., Zieleniecka B., Technika pisania prac dyplomowych, Wydaw. Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 2004
- Komisje Programowe WBiA, red. Sołowczuk A., Iżewska A., Poradnik zasad pisania pracy dyplomowej, ZUT w Szczecinie WBiA, Szczecin, 2015, dostępny on-line na stronie Wydziału BiA
- Kaczmarek Tadeusz, Poradnik dla studentów piszących pracę licencjacką lub magisterską [online], Warszawa, 2005, Dostępny w Internecie: http://bg.univ.szczecin.pl/pliki/poradnik_dla_studentow.pdf
- aktualna literatura zgodna ze specyfiką prac dyplomowych
Literatura dodatkowa
- aktualne normy, czasopisma techniczne i materiały konferencyjne
- Araszkiewicz K., Nowoczesne techniki cyfrowe integrujące projektowanie, budowę i zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego, Świat Nieruchomości, 2017, 1 (99)
- Araszkiewicz K., Digital construction and its role in driving the circular economy, Proceedings of the Creative Construction Conference, 29 June - 2 July 2019, Budapest, Hungary, 2019