Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,40,30zaliczenie
projektyP3 15 1,00,20zaliczenie
wykładyW3 30 2,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs matematyki ukończony kurs fizyki ukończony kurs wytrzymałości materiałów w zakresie statyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1-umiejętność wyznacznia przemieszczeń metodami energetycznymi
C-2-umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3-umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
C-4Wiedza związana z algorytmami metody sił i metody przemieszczeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody energetyczne6
T-A-2Prace wirtualne2
T-A-3Podstawy metody sił2
T-A-4Metoda sił8
T-A-5Podstawy metody przemieszczeń2
T-A-6Metoda przemieszczeń8
T-A-7Twierdzenia redukcyjne2
30
projekty
T-P-1Projekt-rama, metoda sił8
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń7
15
wykłady
T-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,2
T-W-2Prace wirtualne2
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych9
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych9
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych2
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Praca własna6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Udział w zaliczeniu2
42
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych6
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-P-5Udział w zaliczeniu2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu46
A-W-3Udział w egzaminie2
78

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena prac sprawdzających

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/09_W01
Wie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich ukłądów prętowych
BIE_1A_W06C-4T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/09_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
BIE_1A_U04C-1, C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/09_K01
potrafi w warunkach zajęć grupowych samodzielnie w skupieniu rozwiązywać zadane problemy zgodnie z wymaganiami kursu
BIE_1A_K01C-2, C-3T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/09_W01
Wie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich ukłądów prętowych
2,0
3,0Wie jak poprawnie rozwiązywać proste układy prętowe metodami sił i przemieszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/09_U01
Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
2,0
3,0Poprawnie wykonane działy domowe z niewielkimi błedami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/09_K01
potrafi w warunkach zajęć grupowych samodzielnie w skupieniu rozwiązywać zadane problemy zgodnie z wymaganiami kursu
2,0
3,0poprawnie realizuje zadania-działy domowe z dopuszczalnymi niewielkimi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zdzisław Dyląg i inni, Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Zofia Witkowska, Marek Witkowski, Zbiór zadań z Mechaniki Budowli, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
  3. B. Olszowski, Mechanika budowli t.1, wyd. Politechniki Krakowskiej, 2003
  4. M. Paluch, Mechanika budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  5. A. Chudzikiewicz, Statyka Budowli, PWN, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
  2. S. Pyrak, Mechanika konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody energetyczne6
T-A-2Prace wirtualne2
T-A-3Podstawy metody sił2
T-A-4Metoda sił8
T-A-5Podstawy metody przemieszczeń2
T-A-6Metoda przemieszczeń8
T-A-7Twierdzenia redukcyjne2
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt-rama, metoda sił8
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,2
T-W-2Prace wirtualne2
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych9
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych9
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych2
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Praca własna6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Udział w zaliczeniu2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych6
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia3
A-P-5Udział w zaliczeniu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu46
A-W-3Udział w egzaminie2
78
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/09_W01Wie jak formułować zadania metodami sił i przemieszczeń dla płaskich ukłądów prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-4Wiedza związana z algorytmami metody sił i metody przemieszczeń
Treści programoweT-P-1Projekt-rama, metoda sił
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń
T-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,
T-W-2Prace wirtualne
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wie jak poprawnie rozwiązywać proste układy prętowe metodami sił i przemieszczeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/09_U01Umie rozwiązywać zadania statyki metodami sił i przemieszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1-umiejętność wyznacznia przemieszczeń metodami energetycznymi
C-2-umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3-umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
Treści programoweT-P-1Projekt-rama, metoda sił
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń
T-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,
T-W-2Prace wirtualne
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie wykonane działy domowe z niewielkimi błedami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/09_K01potrafi w warunkach zajęć grupowych samodzielnie w skupieniu rozwiązywać zadane problemy zgodnie z wymaganiami kursu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2-umiejętność rozwiązywania zadań statyki układów niewyznaczalnych metodą sił i metodą przemieszczeń
C-3-umiejętnośc wyznaczania lini wpływowych dla układów prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych
Treści programoweT-P-1Projekt-rama, metoda sił
T-P-2Projekt-rama, metoda przemieszczeń
T-W-1Twierdzenia energetyczne, Castigliano, Menabre,
T-W-2Prace wirtualne
T-W-3Metoda sił w płaskich układach prętowych
T-W-4Metoda przemieszczeń w płaskich układach prętowych
T-W-5Przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych
T-W-6Linie wpływowe sił w płaskich układach prętowych
T-A-1Metody energetyczne
T-A-2Prace wirtualne
T-A-3Podstawy metody sił
T-A-4Metoda sił
T-A-5Podstawy metody przemieszczeń
T-A-6Metoda przemieszczeń
T-A-7Twierdzenia redukcyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawnie realizuje zadania-działy domowe z dopuszczalnymi niewielkimi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0