Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Hydrogeologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrogeologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Geologii Inżynierskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie istnienia różnych typów genetycznych wód podziemnych, różnych struktur hydrogeologicznych i występujących tam różnych uwarunkowań |
C-2 | Znajomość podstawowych praw przepływu wód podziemnych |
C-3 | Przeprowadzanie właściwych analiz warunków hydrogeologicznych obszaru na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Determination of filtration coefficient by the aid of empiric methods | 2 |
T-P-2 | Construction of hydrogeological cross-sections on the base of geological drillings | 2 |
T-P-3 | Construction of water table and hydro-isobaths maps | 2 |
T-P-4 | Calculation of delivery for uncompleted well and delimitation of the depression curve | 2 |
T-P-5 | Calculation of delivery for a complete well and delimitation of the depression curve | 2 |
T-P-6 | Elaboration of simplified hydrogeological opinion of study area on the base of geological and hydrogeological maps | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Groundwater occurrence: Zone of aeration, Zone of saturation, Artesian water. | 2 |
T-W-2 | Elementary theory of groundwater flow. | 2 |
T-W-3 | Methods of determination of filtration coefficient. | 2 |
T-W-4 | Groundwater in nonindurated sediments. | 2 |
T-W-5 | Groundwater in sedimentary, magmatic and metamorphic rocks. | 2 |
T-W-6 | Grandwater resources and environmental managements. | 2 |
T-W-7 | Analyse of hydrogeological conditions of study area on the base of geological and hydrogeological maps. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych (Participation in project classes) | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu (Individual realization of the project) | 10 |
A-P-3 | Konsultacje (Consultation) | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach (Participation in lectures) | 15 |
A-W-2 | Konsultacje (Consultation) | 10 |
A-W-3 | Samodzielna praca studenta (Individual work of the student) | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów (Preparation for the completion of lectures) | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny (informative lecture) |
M-2 | Metoda projektów (project method) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów (final test of the lectures) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie prac projektowych (assessment of project works) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_W01 Zna główne rodzaje wód podziemnych, ich występowanie i uwarunkowania. | BIE_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_W02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą teorii przepływu wód podziemnych. | BIE_1A_W01, BIE_1A_W05 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_W03 Ma wiedzę związaną z występowaniem głównych struktur hydrogeologicznych. | BIE_1A_W13, BIE_1A_W05, BIE_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_W04 Ma wiedzę na temat przeprowadzanych analiz warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | BIE_1A_W02 | — | — | C-3 | T-P-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_U01 Potrafi opisać główne rodzaje wód podziemnych. | BIE_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_U02 Potrafi wykorzystać podstawową teorię przepływu wód podziemnych. | BIE_1A_U22, BIE_1A_U21, BIE_1A_U08 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_U03 Opanował umiejętność rozpoznawania głównych struktur hydrogeologicznych. | BIE_1A_U22, BIE_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_U04 Potrafi przygotować analizy warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | BIE_1A_U11 | — | — | C-3 | T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_U05 Ma umiejętności opracowania prostej opinii hydrogeologicznej na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | BIE_1A_U22, BIE_1A_U11 | — | — | C-3 | T-P-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_K01 Rozumie jak tworzą się główne rodzaje wód podziemnych. | BIE_1A_K01, BIE_1A_K02, BIE_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_K02 Ma świadomość podstawowych praw odpowiedzialnych za ruch wody podziemnej. | BIE_1A_K01, BIE_1A_K06 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_K03 Potrafi opisywać główne struktury hydrogeologiczne. | BIE_1A_K01, BIE_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_K04 Rozumie potrzebę przeprowadzania analiz warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | BIE_1A_K01, BIE_1A_K05 | — | — | C-3 | T-P-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_W01 Zna główne rodzaje wód podziemnych, ich występowanie i uwarunkowania. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materialu wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_W02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą teorii przepływu wód podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_W03 Ma wiedzę związaną z występowaniem głównych struktur hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_W04 Ma wiedzę na temat przeprowadzanych analiz warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_U01 Potrafi opisać główne rodzaje wód podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_U02 Potrafi wykorzystać podstawową teorię przepływu wód podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materialu wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_U03 Opanował umiejętność rozpoznawania głównych struktur hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_U04 Potrafi przygotować analizy warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_U05 Ma umiejętności opracowania prostej opinii hydrogeologicznej na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_K01 Rozumie jak tworzą się główne rodzaje wód podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_K02 Ma świadomość podstawowych praw odpowiedzialnych za ruch wody podziemnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_K03 Potrafi opisywać główne struktury hydrogeologiczne. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_K04 Rozumie potrzebę przeprowadzania analiz warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cashman P.M.,Preene M, Groundwater Lowering in Construction. A Practical Guide., Spon Press, London, 2001
- Davis S.N and deWiest R.J.M, Hydrogeology, Krieger Publishing Company, Florida, 1991
- Keller E.A, Environmental Geology, Prentice Hall, New York, 2000, 8th Edition
- Legget R.F.,Hatheway A.W, Geology and Engineering, McGraw-Hill Book Company, New York, 1988, 3th Edition
- Hiscock K.M, Hydrogeology principles and practice, Blackwell Publishing, 2005, Knovel Release Date:07.01.2007
- Weight W.D, Hydrogeology Field Manual, McGraw Hill, 2008, 2nd Edition, Knowel Release Date: 11.10.2010
- Wang Sijing, Marinos, Engineering Geology, CRC Press Taylor & Francis Group, London, 2019
- Kaszubowski L.J, Seismic profiling of the sea-bottoms for shallow geological and geotechnical investigations.(In) Finkl C.W., and Makowski C. (eds.) Seafloor mapping along continental shelves, Springer International Publishing Switzerland, Heidelberg New York Dordrecht London, 2016, vol.13
Literatura dodatkowa
- Fang H-Y., Daniels J.L, Introductory Geotechnical Engineering. An Environmental Perspective., Taylor & Francis, London, 2006