Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy termodynamiki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy termodynamiki | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>, Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie wiedzy z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wielkości fizyczne i jednostki miar stosowane w termodynamice | 2 |
T-A-2 | Pierwsza zasada termodynamiki | 4 |
T-A-3 | Ciepło pochłonięte przez układ | 2 |
T-A-4 | Praca bezwzględna, użyteczna, techniczna | 2 |
T-A-5 | Termiczne równanie stanu dla gazów | 2 |
T-A-6 | Przemiany gazów doskonałych | 2 |
T-A-7 | Druga zasada termodynamiki | 2 |
T-A-8 | Para wodna jako czynnik termodynamiczny | 2 |
T-A-9 | Przewodzenie, przejmowanie i przenikanie ciepła | 3 |
T-A-10 | Wymienniki ciepła | 3 |
T-A-11 | Spalanie paliw | 2 |
T-A-12 | Kolokwium | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecia podstawowe termodynamiki, energia wewnetrzna, entalpia, entropia, praca, ciepło. | 1 |
T-W-2 | Bilans substancjalny i energetyczny, sposoby doprowadzania i odprowadzania energii z układu, zerowa i pierwsza zasada termodynamiki | 1 |
T-W-3 | Gazy doskonałe, półdoskonałe i rzeczywiste, termiczne i kaloryczne równania stanu gazów doskonałych i półdoskonałych | 1 |
T-W-4 | Roztwory gazowe, entropia druga zasada termodynamiki | 1 |
T-W-5 | Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych | 1 |
T-W-6 | Praca maksymalna, egzergia, prawo Gouya-Stodoli | 1 |
T-W-7 | Obiegi termodynamiczne prawo- i lewobieżne, obieg Carnota | 2 |
T-W-8 | Para, tablice i wykresy parowe oraz i zastosowanie, przemiany charakterystyczne pary nasyconej i przegrzanej | 1 |
T-W-9 | Gazy wilgotne, izobaryczne przemiany wilgotnego powietrza | 2 |
T-W-10 | Spalanie, równania stechiometryczne, wartość opałowa i ciepło spalnia, kontrola jakości procesu spalania i straty w procesie spalania | 1 |
T-W-11 | Gazy rzeczywiste, równania stanu kaloryczne i termiczne, dławienie - efekt Joule'a-Thomsona | 1 |
T-W-12 | Sprężarki tłokowe, praca sprężania, sprawość wolumetryczna, cieplne oddziaływanie ścian | 1 |
T-W-13 | Obiegi parowe, obieg Clausiusa-Rankine'a i Lindego, sposoby podwyższania sprawności. Skojarzone wytwarzanie ciepła chłodu i energii elektrycznej. Ziębiarki i pompy ciepła sprężarkowe, absorbcyjne, adsorpcyjne i termoelektryczne | 1 |
T-W-14 | Ziębiarki i pompy ciepła sprężarkowe, absorbcyjne, adsorpcyjne i termoelektryczne | 1 |
T-W-15 | Złożona wymiana ciepła: wnikanie i przenikanie ciepła. Wymienniki ciepła, obliczanie powierzchni wymiany ciepła | 1 |
T-W-16 | Zasady przepływu ciepła | 1 |
T-W-17 | Pojęcia podstawowe - układ termodymnamiczny, parametr termodynamiczny, otoczenie, wielkości fizyczne wykorzystywane w technice grzewczej | 1 |
T-W-18 | Bilans energii. Pierwsza zasada termodynamiki | 1 |
T-W-19 | Gaz jako czynnik termodynamiczny | 1 |
T-W-20 | Przemiany charakterystyczne gazów doskonałych i półdoskonałych | 1 |
T-W-21 | Obiegi termodynamiczne. Druga zasada termodynamiki | 1 |
T-W-22 | Para wodna jako czynnik termodynamiczny | 1 |
T-W-23 | Powietrze wilgotne | 1 |
T-W-24 | Wymiana ciepła. Wymienniki ciepła | 1 |
T-W-25 | Paliwa stosowane w technice grzewczej. Spalanie paliw | 1 |
T-W-26 | Kotły niskotemperaturowe i kotły kondensacyjne | 1 |
T-W-27 | Zasobniki ciepła. Podgrzewcze ciepłej wody | 1 |
T-W-28 | Pompy ciepła | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie teoteryczne do ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 13 |
A-A-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 15 |
A-A-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminów | 15 |
A-W-3 | Samodzielna lektura | 11 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie | 2 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia - dwa kolokwia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/03_W01 Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych | B_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-15, T-W-13, T-W-6, T-W-10, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/03_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych | B_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-15, T-W-13, T-W-6, T-W-10, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/03_K01 Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki | B_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-15, T-W-13, T-W-6, T-W-10, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/03_W01 Student potrafi scharakteryzować procesy przekazywania energii, stosować wiedzę z zakresu termodynamiki do rozwiązywania problemów technicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy |
3,0 | Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy | |
4,0 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/03_U01 Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu techniki cieplnej do rozwiązywania problemów technicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy |
3,0 | Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy | |
4,0 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/03_K01 Student jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych, jest otwarty na postępowanie zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swojej pracy |
3,0 | Student prezentuje wyniki bez umiejetności głębszej analizy | |
3,5 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa prostej analizy | |
4,0 | Student prezentuje wyniki z umiejętnościa głębszej analizy | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w istniejących układach |
Literatura podstawowa
- Staniszewski B.:, Termodynamika., PWN, Warszawa, 1978
- Szargut J, Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
- Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadan z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1979
- Foltańska-Werszko D., Teoria systemów cieplnych. Termodynamika - podstawy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- Pudlik W. (red), Laboratorium Miernictwa Cieplnego, Politechnika Gdanska, Gdansk, 1993