Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe9:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe9
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 10

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminaria dyplomoweSD3 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Semestry 1 i 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przypomnienie zasad pisania prac dyplomowych z zakresu budownictwa
C-2Rozwinięcie umiejętności korzystania z obcych opracowań technicznych, przy zachowaniu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-3Rozwinięcie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy oraz prezentacji ogólnych zagadnień technicznych i samej pracy dyplomowej.
C-4Rozwinięcie umiejętności przygotowania koncepcji i realizacji projektów a także prowadzenia badań technicznych.
C-5Rozwinięcie umiejętności opracowania analizy zbiorczej i formułowania wniosków końcowych z przygotowanej pracy dyplomowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria dyplomowe
T-SD-1Praca dyplomowa: struktura i obrona3
T-SD-2Przegląd profesjonalnych technik komputerowych3
T-SD-3Praca dyplomowa i co dalej? Szerokie spojrzenie na środowisko zawodowe.12
T-SD-4Analiza tematyki realizowanych prac dyplomowych9
T-SD-5Prezentacja prac przez dyplomantów wraz z dyskusją12
T-SD-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac6
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria dyplomowe
A-SD-1Udział w seminarium45
A-SD-2Przygotowanie i dokonanie prezentacji pracy45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Opis zadania, jakim jest wykonanie pracy dyplomowej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wizytacja wybranych obiektów lub firm
M-4Prezentacje zaproszonych gości ze środowiska zawodowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi fragmentami lub całością pracy dyplomowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/04-8_W01
Posiada wiedzę związaną z zaawansowanymi zagadnieniami wybranej specjalności bazującą na pogłębionych podstawach teoretycznych, uwzględniającą typowe i nowoczesne technologie z jednoczesną świadomością skutków oddziaływania na środowisko i powiązań z innymi obszarami działań człowieka oraz wiedzę o istotnych trendach rozwojowych w budownictwie z pełnym zrozumieniem podstaw ochrony własności intelektualnej
B_2A_W01, B_2A_W02, B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W13, B_2A_W15C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-SD-4, T-SD-6, T-SD-1, T-SD-2, T-SD-5, T-SD-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/04-8_U01
Student potrafi wybrać lub stworzyć odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemów związanych ze studiowaną specjalnością zawartych w pracy dyplomowej dotyczącej złożonego obiektu budowlanego wykorzystując dostępne technologie informacyjne i inne źródła, w tym obcojęzyczne, w celu rozwiązania postawionego zadania inzynierskiego. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania dokumentacji związanej z wykonywaną pracą oraz opracowania prezentacji i zreferowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej. Samodzielny wysiłek rozwija umiejętność samokształcenia się wyrażającą się także świadomym wyborem kierunków działań
B_2A_U01, B_2A_U02, B_2A_U03, B_2A_U04, B_2A_U05, B_2A_U09, B_2A_U11, B_2A_U12, B_2A_U18, B_2A_U19, B_2A_U22, B_2A_U27C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-SD-4, T-SD-6, T-SD-1, T-SD-2, T-SD-5, T-SD-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_A/04-8_K01
Praca dyplomowa magisterska jest drugim świadomym krokiem na drodze rozwoju zawodowego. Student osiąga pełną świadomość złożoności problemów, wśród których się obraca, a które wymagają wysiłku uświadamiającego potrzebę uczenia się przez całe życie i inspirowania innych do tego, uświadamiają szeroki zakres skutków działalności inżynierskiej i wagę profesjonalnych i etycznych działań, wymuszają umiejętność hierarchizowania problemów, poczucia pełnej odpowiedzialności za rezultaty własnej lub podległego zespołu pracy oraz świadomego działania w społeczeństwie
B_2A_K01, B_2A_K02, B_2A_K03, B_2A_K05, B_2A_K06, B_2A_K07, B_2A_K08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-SD-4, T-SD-6, T-SD-1, T-SD-2, T-SD-5, T-SD-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/04-8_W01
Posiada wiedzę związaną z zaawansowanymi zagadnieniami wybranej specjalności bazującą na pogłębionych podstawach teoretycznych, uwzględniającą typowe i nowoczesne technologie z jednoczesną świadomością skutków oddziaływania na środowisko i powiązań z innymi obszarami działań człowieka oraz wiedzę o istotnych trendach rozwojowych w budownictwie z pełnym zrozumieniem podstaw ochrony własności intelektualnej
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo przedstawić główne założenia oraz osiągane/osiągnięte rezultaty swojej pracy prezentując je publicznie z zachowaniem reguł publicznej prezentacji i rozumienia uwarunkowań środowiskowych swoich działań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/04-8_U01
Student potrafi wybrać lub stworzyć odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemów związanych ze studiowaną specjalnością zawartych w pracy dyplomowej dotyczącej złożonego obiektu budowlanego wykorzystując dostępne technologie informacyjne i inne źródła, w tym obcojęzyczne, w celu rozwiązania postawionego zadania inzynierskiego. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania dokumentacji związanej z wykonywaną pracą oraz opracowania prezentacji i zreferowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej. Samodzielny wysiłek rozwija umiejętność samokształcenia się wyrażającą się także świadomym wyborem kierunków działań
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo przedstawić główne założenia oraz osiągane/osiągnięte rezultaty swojej pracy prezentując je publicznie z zachowaniem reguł publicznej prezentacji i rozumienia szerokich uwarunkowań swojej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_A/04-8_K01
Praca dyplomowa magisterska jest drugim świadomym krokiem na drodze rozwoju zawodowego. Student osiąga pełną świadomość złożoności problemów, wśród których się obraca, a które wymagają wysiłku uświadamiającego potrzebę uczenia się przez całe życie i inspirowania innych do tego, uświadamiają szeroki zakres skutków działalności inżynierskiej i wagę profesjonalnych i etycznych działań, wymuszają umiejętność hierarchizowania problemów, poczucia pełnej odpowiedzialności za rezultaty własnej lub podległego zespołu pracy oraz świadomego działania w społeczeństwie
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie, ale postawa studenta w czasie seminarium dyplomowego może być oceniana i korygowana, szczególnie w poczuciu, że jest to ostatni kontakt z uczelnią
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szkutnik, Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej., Wydawnictwo Poznańskie, 2005
  2. PIOTEREK P., ZIELENIECKA, Technika pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 1997
  3. PIASECKI J., Jak redagować prace dyplomowe i referaty techniczne, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1973

Literatura dodatkowa

  1. http://www.kaczmarek.waw.pl/ksiazki/poradnik_dla_studentow.pdf, Poradnik dla studentów piszących pracę licencjacką lub magisterską, 2005
  2. Paczkowska T., Paczkowski W., Wróblewski T., Zachowanie się stalowych galerii powłokowych w warunkach wybuchu pyłu węglowego., Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2011, 6, s. 313-316
  3. Wróblewski T., Badania doświadczalne modelu kolejowego mostu zespolonego., Inżynieria i Budownictwo, Warszawa, 2013, 5, s. 284-287

Treści programowe - seminaria dyplomowe

KODTreść programowaGodziny
T-SD-1Praca dyplomowa: struktura i obrona3
T-SD-2Przegląd profesjonalnych technik komputerowych3
T-SD-3Praca dyplomowa i co dalej? Szerokie spojrzenie na środowisko zawodowe.12
T-SD-4Analiza tematyki realizowanych prac dyplomowych9
T-SD-5Prezentacja prac przez dyplomantów wraz z dyskusją12
T-SD-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac6
45

Formy aktywności - seminaria dyplomowe

KODForma aktywnościGodziny
A-SD-1Udział w seminarium45
A-SD-2Przygotowanie i dokonanie prezentacji pracy45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/04-8_W01Posiada wiedzę związaną z zaawansowanymi zagadnieniami wybranej specjalności bazującą na pogłębionych podstawach teoretycznych, uwzględniającą typowe i nowoczesne technologie z jednoczesną świadomością skutków oddziaływania na środowisko i powiązań z innymi obszarami działań człowieka oraz wiedzę o istotnych trendach rozwojowych w budownictwie z pełnym zrozumieniem podstaw ochrony własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W02Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z budownictwem
B_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie
B_2A_W15Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej oraz prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Przypomnienie zasad pisania prac dyplomowych z zakresu budownictwa
C-2Rozwinięcie umiejętności korzystania z obcych opracowań technicznych, przy zachowaniu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-3Rozwinięcie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy oraz prezentacji ogólnych zagadnień technicznych i samej pracy dyplomowej.
C-4Rozwinięcie umiejętności przygotowania koncepcji i realizacji projektów a także prowadzenia badań technicznych.
C-5Rozwinięcie umiejętności opracowania analizy zbiorczej i formułowania wniosków końcowych z przygotowanej pracy dyplomowej.
Treści programoweT-SD-4Analiza tematyki realizowanych prac dyplomowych
T-SD-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac
T-SD-1Praca dyplomowa: struktura i obrona
T-SD-2Przegląd profesjonalnych technik komputerowych
T-SD-5Prezentacja prac przez dyplomantów wraz z dyskusją
T-SD-3Praca dyplomowa i co dalej? Szerokie spojrzenie na środowisko zawodowe.
Metody nauczaniaM-1Opis zadania, jakim jest wykonanie pracy dyplomowej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wizytacja wybranych obiektów lub firm
M-4Prezentacje zaproszonych gości ze środowiska zawodowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi fragmentami lub całością pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo przedstawić główne założenia oraz osiągane/osiągnięte rezultaty swojej pracy prezentując je publicznie z zachowaniem reguł publicznej prezentacji i rozumienia uwarunkowań środowiskowych swoich działań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/04-8_U01Student potrafi wybrać lub stworzyć odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemów związanych ze studiowaną specjalnością zawartych w pracy dyplomowej dotyczącej złożonego obiektu budowlanego wykorzystując dostępne technologie informacyjne i inne źródła, w tym obcojęzyczne, w celu rozwiązania postawionego zadania inzynierskiego. Ma umiejętność samodzielnego przygotowania dokumentacji związanej z wykonywaną pracą oraz opracowania prezentacji i zreferowania problemów rozwiązywanych w pracy dyplomowej. Samodzielny wysiłek rozwija umiejętność samokształcenia się wyrażającą się także świadomym wyborem kierunków działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U02Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku obcym
B_2A_U03Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
B_2A_U04Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim i obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanej specjalności
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny właściwy dla studiowanej specjalności oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi
B_2A_U27Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Przypomnienie zasad pisania prac dyplomowych z zakresu budownictwa
C-2Rozwinięcie umiejętności korzystania z obcych opracowań technicznych, przy zachowaniu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-3Rozwinięcie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy oraz prezentacji ogólnych zagadnień technicznych i samej pracy dyplomowej.
C-4Rozwinięcie umiejętności przygotowania koncepcji i realizacji projektów a także prowadzenia badań technicznych.
C-5Rozwinięcie umiejętności opracowania analizy zbiorczej i formułowania wniosków końcowych z przygotowanej pracy dyplomowej.
Treści programoweT-SD-4Analiza tematyki realizowanych prac dyplomowych
T-SD-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac
T-SD-1Praca dyplomowa: struktura i obrona
T-SD-2Przegląd profesjonalnych technik komputerowych
T-SD-5Prezentacja prac przez dyplomantów wraz z dyskusją
T-SD-3Praca dyplomowa i co dalej? Szerokie spojrzenie na środowisko zawodowe.
Metody nauczaniaM-1Opis zadania, jakim jest wykonanie pracy dyplomowej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wizytacja wybranych obiektów lub firm
M-4Prezentacje zaproszonych gości ze środowiska zawodowego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi fragmentami lub całością pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie prawidłowo przedstawić główne założenia oraz osiągane/osiągnięte rezultaty swojej pracy prezentując je publicznie z zachowaniem reguł publicznej prezentacji i rozumienia szerokich uwarunkowań swojej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_A/04-8_K01Praca dyplomowa magisterska jest drugim świadomym krokiem na drodze rozwoju zawodowego. Student osiąga pełną świadomość złożoności problemów, wśród których się obraca, a które wymagają wysiłku uświadamiającego potrzebę uczenia się przez całe życie i inspirowania innych do tego, uświadamiają szeroki zakres skutków działalności inżynierskiej i wagę profesjonalnych i etycznych działań, wymuszają umiejętność hierarchizowania problemów, poczucia pełnej odpowiedzialności za rezultaty własnej lub podległego zespołu pracy oraz świadomego działania w społeczeństwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
B_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
B_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
B_2A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
B_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
B_2A_K08Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat budownictwa, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Przypomnienie zasad pisania prac dyplomowych z zakresu budownictwa
C-2Rozwinięcie umiejętności korzystania z obcych opracowań technicznych, przy zachowaniu praw autorskich i zasad etyki zawodowej.
C-3Rozwinięcie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy oraz prezentacji ogólnych zagadnień technicznych i samej pracy dyplomowej.
C-4Rozwinięcie umiejętności przygotowania koncepcji i realizacji projektów a także prowadzenia badań technicznych.
C-5Rozwinięcie umiejętności opracowania analizy zbiorczej i formułowania wniosków końcowych z przygotowanej pracy dyplomowej.
Treści programoweT-SD-4Analiza tematyki realizowanych prac dyplomowych
T-SD-6Podsumowanie i ukierunkowanie prac
T-SD-1Praca dyplomowa: struktura i obrona
T-SD-2Przegląd profesjonalnych technik komputerowych
T-SD-5Prezentacja prac przez dyplomantów wraz z dyskusją
T-SD-3Praca dyplomowa i co dalej? Szerokie spojrzenie na środowisko zawodowe.
Metody nauczaniaM-1Opis zadania, jakim jest wykonanie pracy dyplomowej
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wizytacja wybranych obiektów lub firm
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja nad prezentowanymi fragmentami lub całością pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają bezpośredniej ocenie, ale postawa studenta w czasie seminarium dyplomowego może być oceniana i korygowana, szczególnie w poczuciu, że jest to ostatni kontakt z uczelnią
3,5
4,0
4,5
5,0