Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość klasyfikacji dróg, ulic i skrzyżowań. |
C-2 | Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu). |
C-3 | Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie treści programowych ćwiczeń oraz zawartości projektu. Wydanie tematów ćwiczeń projektowych i podkładów mapowych skrzyżowań do wykonania projektu koncepcyjnego ich przebudowy. | 3 |
T-P-2 | Kalibracja podkładu mapowego i umieszczenie jej w odpowiednich współrzędnych geodezyjnych. Omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym. | 3 |
T-P-3 | Wyznaczenie linii rozgraniczających. Wstępna koncepcja skrzyżowania. | 6 |
T-P-4 | Koncepcja skrzyżowania. | 9 |
T-P-5 | Geometria i wymiarowanie skrzyżowania miejskiego – plan sytuacyjno – wysokościowy. Sprawdzenie przejezdności skrzyżowania. | 6 |
T-P-6 | Projektowanie chodników, ścieżek rowerowych, usprawnień dla niepełnosprawnych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów (geometria, wymiarowanie, odwodnienie itp.) | 6 |
T-P-7 | Profil podłużny ulicy nadrzędnej i podrzędnej. | 6 |
T-P-8 | Przekrój normalny ulicy nadrzędnej i podrzędnej. | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. | 2 |
T-W-2 | Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). | 2 |
T-W-3 | Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. | 8 |
T-W-4 | Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. | 2 |
T-W-5 | Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w profilu podłużnym. | 4 |
T-W-6 | Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w przekroju normalnym. | 2 |
T-W-7 | Projektowanie chodników i przejść dla pieszych. | 2 |
T-W-8 | Projektowanie ścieżek rowerowych. | 2 |
T-W-9 | Zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne. | 2 |
T-W-10 | Elementy uspokojenia ruchu. | 2 |
T-W-11 | Odwodnienie ulic. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 45 |
A-P-2 | Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym. | 2 |
A-P-3 | Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym. | 2 |
A-P-4 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD. | 14 |
A-P-5 | Projekt skrzyżowania | 15 |
78 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 2 |
72 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL03_W01 Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. | B_1A_W10, B_1A_W07, B_1A_W23 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-11 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/D/DUL03_W02 Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań. | B_1A_W02, B_1A_W11, B_1A_W14 | — | — | C-3, C-2 | T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL03_U01 Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując. | B_1A_U06, B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U19 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL03_K01 Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje. | B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-3, C-2 | T-P-6, T-P-5, T-P-7, T-P-8, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL03_W01 Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. | 2,0 | Student(ka) nie zna wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. |
3,0 | Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
3,5 | Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
4,0 | Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
4,5 | Student(ka) w więcej niż dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
5,0 | Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
B_1A_S1/D/DUL03_W02 Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań. | 2,0 | Student(ka) nie zna wytycznych technicznych i zasad projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. |
3,0 | Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. | |
3,5 | Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. | |
4,0 | Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. | |
4,5 | Student(ka) w stopniu więcej niż dobrym zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. | |
5,0 | Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL03_U01 Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując. | 2,0 | Student(ka) nie potrafi zaprojektować elementów skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązań istniejących i projektowanych oraz odczytać map geodezyjnych i rysunków budowlanych wykorzystując środowisko CAD. |
3,0 | Student(ka) z trudnością potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. | |
3,5 | Student(ka) bez większych trudności potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. | |
4,0 | Student(ka) w sposób dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. | |
4,5 | Student(ka) w sposób więcej niż dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. | |
5,0 | Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL03_K01 Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje. | 2,0 | Student(ka) nie rozumie odpowiedzialności za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. |
3,0 | Student(ka) w stopniu minimalnym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. | |
3,5 | Student(ka) w stopniu podstawowym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. | |
4,0 | Student(ka) rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. | |
4,5 | Student(ka) dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. | |
5,0 | Student(ka) bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. |
Literatura podstawowa
- Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Warszawa, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430 z późń. zm.
- Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
- Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
- Marszałek Sejmu RP, Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, Warszawa, 2007, Dz. U. Nr 19 z 2007 r. poz. 115
- Minister Infrastruktury, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa, Instrukcja techniczna K-1 Mapa zasadnicza, Główny Geodeta Kraju, Warszawa, 1998
- Datka S, Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986
- Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Cykliński D., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 1 (Propedeutyka i podstawowe typy), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 9, s. 34–45
- Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 2 (Rondo typu Look–a–like i rondo turbinowe Egg), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 10, s. 34–43
- Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 3 (Rondo turbinowe typu Egg według najnowszych tendencji projektowych), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 11, s. 30–39
- Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 4 (Rondo turbinowe typu Egg z wyspą środkową w kształcie okręgu), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 12, s. 38–49
- Sołowczuk A., Kacprzak D., Identification of Determinants of the Speed-Reducing Effect of Pedestrian Refuges in Villages Located on a Chosen Regional Road, Symmetry, Szwajcaria Bazylea, 2019, 11(4), 597, https://doi.org/10.3390/sym11040597
- Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, Szwajcaria Bazylea, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244
- Sołowczuk A., Gardas P., Effect of the Parking Lane Configuration on Vehicle Speeds in Home Zones in Poland, Sustainability, Szwajcaria Bazylea, 2020, 12(2), 588, https://doi.org/10.3390/su12020588