Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji dróg:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy eksploatacji dróg | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z matematyki |
W-2 | Zaliczenie z fizyki |
W-3 | Zaliczenie z geometrii wykreślnej |
W-4 | Zaliczenie z budownictwa komunikacyjnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu doboru parametrów drogowych w celu zapewnienia warunków widoczności |
C-2 | Opanowanie wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na łukach pionowych i poziomych z niedostateczną widocznością |
C-3 | Umiejętność wykonywania podstawowych pomiarów natężenia ruchu na skrzyżowaniach i odcinkach dróg |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | L1. Przygotowanie pliku samoliczącego do wyboru parametrów krzywej przejściowej i obliczenia parametrów geometrycznych | 2 |
T-L-2 | L2. Przygotowanie systemu obliczeń związanych z oceną widoczności | 2 |
T-L-3 | L3. Analiza warunków widoczności na łukach poziomych i pionowych na odcinku drogi i formułowanie orzeczenia | 5 |
T-L-4 | L4. Dobór wartości parametrów drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach | 2 |
T-L-5 | L5. Pomiar natężenia ruchu w godzinach szczytu | 4 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | P1. Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z niedostateczną widocznością | 7 |
T-P-2 | P2. Projekt oznakowania poziomego na wybranych łukach pionowych z niedostateczną widocznością | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane podstawowe warunki projektowe ze standardów i wytycznych projektowania dróg. Podstawowe warunki projektowania krzywych przejściowych z uwzględnieniem 11 warunków wyboru parametru A. Uwzględnienie perspektywy rozwoju dróg kołowych. | 2 |
T-W-2 | Analiza podstawowych warunków widoczności na drogach kołowych: na łukach poziomych i pionowych. Programy komputerowe wspomagające projektowanie geometrii dróg. Ekspertyzy oceniające bezpieczeństwo ruchu na wybranych elementach planu drogi. Analiza ekspercka przyjętych promieni łuków poziomych i pionowych, analiza bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. Zagadnienia inżynierskie dotyczące oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych z niedostateczną widocznością. | 14 |
T-W-3 | Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na wyprzedzanie. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe zasady projektowe z uwzględnieniem warunków odległości widoczności na skrzyżowaniach. Analiza ekspercka trójkątów widoczności wymaganych i rzeczywistych z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu, interpretacja uzyskanych wyników i formułowanie orzeczeń biegłego sądowego. | 6 |
T-W-5 | Podstawowe wytyczne techniczne dotyczące wykonywania pomiarów natężenia ruchu. Średnie dobowe natężenie ruchu SDR. Generalny Pomiar Ruchu GPR. Określenie ekwiwalentnego natężenia ruchu i współczynnika wahań ruchu. Zasady wyznaczania współczynnika wahań ruchu. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 14 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie plików samoliczących | 6 |
A-L-3 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 9 |
A-L-4 | zaliczenie | 1 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-P-2 | wykonanie projektów oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym i dwóch łukach pionowych z niedostateczną widocznością | 15 |
A-P-3 | zaliczenie projektu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | praca samodzielna związana z zaznajomieniem się z uzyskaną wiedzą | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 20 |
A-W-4 | uczestnictwo w egzaminie | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | metoda programowana z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie projektów |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL02_W01 Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności | B_1A_W11, B_1A_W07, B_1A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_S1/D/DUL02_W02 Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością | B_1A_W02, B_1A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-P-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
B_1A_S1/D/DUL02_W03 Ma podstawową wiedzę o doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego | B_1A_W13 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL02_U01 Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | B_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
B_1A_S1/D/DUL02_U02 Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | B_1A_U11, B_1A_U19, B_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-L-1, T-P-1, T-P-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2 |
B_1A_S1/D/DUL02_U03 Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanego kierunku studiów. | B_1A_U14, B_1A_U08 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL02_K01 Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty samodzielnego i zespołowego projektowania. Rozumie problematykę eksploatacji dróg. Jest świadomy skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-P-1, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
B_1A_S1/D/DUL02_K02 Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich | B_1A_K02 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL02_W01 Potrafi ocenić warunki ruchu na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością oraz potrafi formułować opinie biegłych na podstawie rzetelnych analiz warunków bezpieczeństwa na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością i na skrzyżowaniach drogowych. Ma szczegółową wiedzę na temat tekstury i współczynnika przyczepności | 2,0 | Student nie potrafi ocenić warunków ruchu i nie potrafi sformułować poprawnej opinii o nich |
3,0 | Student w sposób minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii | |
3,5 | Student w sposób więcej niż minimalny ocenia warunki ruchu, nie potrafi jednak sformułować poprawnej opinii | |
4,0 | Student w sposób podstawowy ocenia warunki ruchu i sformułuje w miarę poprawną opinię | |
4,5 | Student dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię | |
5,0 | Student bardzo dobrze ocenia warunki ruchu i sformułuje poprawną opinię | |
B_1A_S1/D/DUL02_W02 Ma szczegółową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością | 2,0 | Student nie ma minimalnej wiedzy na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością | |
3,5 | Student ma więcej niż minimalną wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat projektowania oznakowania poziomego na łukach poziomych i pionowych z ograniczoną widocznością | |
B_1A_S1/D/DUL02_W03 Ma podstawową wiedzę o doborze parametrów drogowych, w celu zapewnienia warunków widoczności oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego | 2,0 | Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów |
3,0 | Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych | |
3,5 | Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje | |
4,0 | Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje | |
4,5 | Student dobrze wykonuje pomiary, ale czasami błędnie je interpretuje | |
5,0 | Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL02_U01 Ma umiejętność pisania opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu dotyczących różnych elementów drogi kołowej, ze szczególnym uwzględnieniem oceny warunków bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | 2,0 | Student nie potrafi napisać opinii w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej |
3,0 | Student potrafi napisać minimalistyczną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
3,5 | Student potrafi napisać w miarę poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
4,0 | Student potrafi napisać poprawną opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
4,5 | Student potrafi dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze napisać opinię w sprawach bezpieczeństwa ruchu, dotyczących różnych elementów drogi kołowej | |
B_1A_S1/D/DUL02_U02 Umie ocenić warunki bezpieczeństwa na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością | 2,0 | Student nie umie ocenić warunków bezpieczeństwa i nie rozumie takiej potrzeby |
3,0 | Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa, ale nie potrafi ich zinterpretować | |
3,5 | Student potrafi w minimalny sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je minimalnie zinterpretować | |
4,0 | Student potrafi w podstawowy sposób ocenić warunki bezpieczeństwa i czasami potrafi je zinterpretować | |
4,5 | Student potrafi dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze ocenić warunki bezpieczeństwa i potrafi je zinterpretować | |
B_1A_S1/D/DUL02_U03 Potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi przygotować analizy i obliczenia w odniesieniu do postawionego zagadnienia problemowego z zakresu studiowanego kierunku studiów. | 2,0 | Student nie widzi błędnie wykonanych wyników i nie rozumie swoich błędów |
3,0 | Student wykonuje nierzetelne pomiary i je poprawia wg dokładnych wytycznych | |
3,5 | Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności, poprawia je i czasami nadal błędnie je interpretuje | |
4,0 | Student wykonuje pomiary bez należytej rzetelności i czasami błędnie je interpretuje | |
4,5 | Student dobrze wykonuje pomiary i stara się je interpretować | |
5,0 | Student prawidłowo wykonuje rzetelne pomiary i potrafi je zinterpretować |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL02_K01 Ma świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym. Rozumie różne aspekty samodzielnego i zespołowego projektowania. Rozumie problematykę eksploatacji dróg. Jest świadomy skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym |
3,0 | Student ma minimalną świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości ważności przestrzegania zasad i wytycznych, ale nie rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość ważności przestrzegania zasad i wytycznych oraz rozumie, że musi dokształcać się samodzielnie w przyszłym życiu zawodowym | |
B_1A_S1/D/DUL02_K02 Rozumie różne aspekty projektowania i eksploatacji dróg, rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich | 2,0 | Student nie rozumie różnych aspektów projektowania dróg i nie rozumie skutków nieprawidłowych czynności inżynierskich oraz nie ma świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów oraz podejmowanie decyzji |
3,0 | Student rozumie różne aspekty tylko projektowania dróg, ale rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, nie ma jednak świadomości odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
3,5 | Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób podstawowy i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
4,0 | Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i stara się zrozumieć skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także podstawową świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
4,5 | Student rozumie różne aspekty projektowania w sposób dobry i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, ma także dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji | |
5,0 | Student rozumie bardzo dobrze różne aspekty projektowania i rozumie skutki nieprawidłowych czynności inżynierskich, a także ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności własnej i zespołu za wykonywanie pomiarów i podejmowanie decyzji |
Literatura podstawowa
- DATKA ST., SUCHORZEWSKI W., TRACZ M., Inżynieria ruchu, WKŁ, W-wa, 1997, 2
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r. z późń. zm., Dziennik Ustaw, W-wa, 1999, 43
- System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, W-wa, 2002
Literatura dodatkowa
- Alicja Sołowczuk, droga.zut.edu.pl, podstrona "Podstawy eksploatacji dróg", Sz-n, ostatnia aktualizacja
- Sołowczuk A., Maron R., Kryszak S., Modułowe urządzenia dylatacyjne i rozkład poziomu hałasu pod obiektami, Obiekty Inżynierskie, 2012, nr 4, s. 12–23
- Sołowczuk A., The impact of land development on the distribution of road noise level, LAP LAMBERT AcademicPublishing, SIA OmniScriptum Publishing, Berlin, 2018