Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa energooszczędnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy budownictwa energooszczędnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli |
W-2 | Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej |
W-3 | Umiejętność czytania rysunków technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie |
C-2 | Zapoznanie studenta z standardami energetycznymi budynków |
C-3 | Zapoznanie studenta z przykładami realizacji budynków o wysokiej efektywności energetycznej |
C-4 | Przygotowanie studenta do oceny efektywności energetycznej budynku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia wskaźników energetycznych i emisji CO2 wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach | 1 |
T-W-2 | Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna | 2 |
T-W-3 | Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię | 3 |
T-W-4 | Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku | 4 |
T-W-5 | Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, w tym PH, PH+, NZEB, ZEB, budynki zeroemisyjne, plus energetyczne, przegląd rozwiązań budynków w zadanych standardach energetycznych | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadaia projektowego | 12 |
A-P-3 | Przygotowanie do klauzury | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie referatów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków |
M-2 | Metody praktyczne - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy projektowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanego referatu |
S-3 | Ocena formująca: Ocena klauzury - zadania wykonanego w sali podczas zajęć |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/28_W20 Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko | B_1A_W20, B_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/28_U06 Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki | B_1A_U06, B_1A_U08 | — | — | C-4 | T-P-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/28_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko | B_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/28_W20 Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie charakter wpływu budynków na środowisko – Potrafi zdefiniować podstawowy standard budownictwa o wysokiej efektywności energetycznej (PH) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/28_U06 Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stworzyć podstawowe, niezaawansowane narzędzie obliczeniowe do bilansowania efektywności energetycznej budynku i określić wskaźniki energetyczne oraz emisję CO2 prostego budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/28_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty realizacji budynków energooszczędnych i ich ograniczony, w odniesieniu do budownictwa tradycyjnego, wpływ na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Nowe wydanie, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2015
- red. Klemm P., Budownictwo ogólne. Tom 2: Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2009
- Aktualne akty prawne z zakresu budownictwa
- Normy przedmiotowe z zakresu podejmowanej tematyki
Literatura dodatkowa
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, J. Wojciechowska, Ocena możliwości poprawy bilansu energetycznego budynku jednorodzinnego, Inżynieria i Budownictwo, 2017, Tom: 73, Zeszyt: 5, http://www.inzynieriaibudownictwo.pl/images/archiwum/2017/05 -2017.pdf