Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa tunelowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy budownictwa tunelowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Kowalów <kg@zut.edu.pl>, Anna Siemińska-Lewandowska <kg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z geologii, mechaniki gruntów i fundamentowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat wykonawstwa i projektowania obiektów budownictwa podziemnego wykonywanych na lądzie i pod przeszkodami wodnymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i charakterystyka budowli podziemnych | 1 |
T-W-2 | Opis metod wykonywania tuneli. Uwarunkowania wyboru metody. | 1 |
T-W-3 | Metody odkrywkowe, górnicze i drążone budowy budowli podziemnych | 3 |
T-W-4 | Wyposażenie budowli podziemnych (systemy odwodnienia izolacji i wentylacji) | 2 |
T-W-5 | Podstawy mechaniki górotoworu. Ciśnienie górotworu. Klasyfikacja górotworu. | 1 |
T-W-6 | Zasady statycznych obliczeń tuneli płytkich i głębokich | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/C/05_W01 Posiada szczegółową wiedzę w zakresie metod projektowania i wykonawstwa budownictwa podziemnego oraz dotyczącą standardów i norm technicznych w tym zakresie | B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/C/05_U01 Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu budownictwa podziemnego w tym zadań nietypowych przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych | B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/C/05_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie | B_2A_K03, B_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/C/05_W01 Posiada szczegółową wiedzę w zakresie metod projektowania i wykonawstwa budownictwa podziemnego oraz dotyczącą standardów i norm technicznych w tym zakresie | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania w budownictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/C/05_U01 Potrafi formułować i rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu budownictwa podziemnego w tym zadań nietypowych przy uwzględnieniu aspektów pozatechnicznych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/C/05_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borecki M., Mechanika obiektów podziemnych, Skrypt Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1980
- Furtak K., Kądracki M., Podstawy budowy tuneli, Politechnika Krakowska, Kraków, 2005
- Gałczyński S., Podstawy budownictwa podziemnego, Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- Włun Z., Zarysk Geotechniki, WKŁ Warszawa, Warszawa, 2008
- Meyer Z., Żarkiewicz K., Analiza mobilizacji oporu pobocznicy i podstawy pala na podstawie interpretacji badań modelowych, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2015, 3