Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Skrzyżowania drogowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Skrzyżowania drogowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne" |
W-2 | Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomośc zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych. |
C-2 | Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego skrzyżowania drogowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczen projektowych. Wydanie tematów projektu koncepcyjnego przebudowy istniejącego skrzyżowania. | 1 |
T-P-2 | Wydanie podkładów mapowych. Omówienie oznaczeń na mapie. Omówienie zawartości projektu. | 1 |
T-P-3 | Kalibracja podkładu mapowego w programie CAD i umieszczenie go w odpowiednich współrzędnych geodezyjnych. | 2 |
T-P-4 | Koncepcja przebudowy skrzyżowania w planie sytuacyjnym. Usprawnienia dla niepełnosprawnych. | 4 |
T-P-5 | Profil podłużny jezdni skrzyżowania. | 2 |
T-P-6 | Przekroje normalne na skrzyżowaniu. Szczegóły konstrukcyjne. | 2 |
T-P-7 | Organizacja ruchu. | 2 |
T-P-8 | Projektowanie konstrukcji nawierzchni. | 2 |
T-P-9 | Oddanie projektów. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. | 1 |
T-W-2 | Podział skrzyżowań. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia. Aspekty prawne w zamówieniach publicznych. Uwarunkowania prawne w lokalizacji dróg i skrzyżowań. | 2 |
T-W-3 | Zasady projektowania skrzyżowań różnych typów (zwykłe, skanalizowane, ronda). Niepełnosprawni w ruchu drogowym. Aspekty specjaności drogowej w ustawie Prawo budowlane. | 6 |
T-W-4 | Chodniki i ścieżki rowerowe. Zjazdy, zatoki autobusowe i postojowe. | 2 |
T-W-5 | Warunki widoczności na skrzyżowaniach zwykłych i rondach. | 2 |
T-W-6 | Poprawność rozwiązań różnych typów skrzyżowań (geometria wlotów, czytelność i przejezdność skrzyżowania). | 2 |
T-W-7 | Relacje konfliktowe i organizacja ruchu na skrzyżowaniu zwykłym i rondzie | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 18 |
A-P-2 | Wykonanie projektu. | 42 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych. | 17 |
A-W-2 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_W01 Ma wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | B_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
B_2A_N2/D/D/03_W02 Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | B_2A_W09, B_2A_W10 | — | — | C-1 | T-P-8, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-4, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_U01 Potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U14, B_2A_U18, B_2A_U21, B_2A_U22 | — | — | C-2 | T-P-8, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | B_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-8, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-2, T-P-5, T-P-4, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_W01 Ma wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | 2,0 | Student(ka) nie ma wiedzy dotyczącej standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. |
3,0 | Student(ka) ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
3,5 | Student(ka) ma podstawową wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
4,0 | Student(ka) ma dobrą wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
4,5 | Student(ka) ma więcej niż dobrą wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
5,0 | Student(ka) ma bardzo dobrą wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
B_2A_N2/D/D/03_W02 Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | 2,0 | Student(ka) nie zna wytycznych technicznych i programów komputerowych stosowanych przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. |
3,0 | Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
3,5 | Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
4,0 | Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
4,5 | Student(ka) w stopniu więcej niż dobrym zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | |
5,0 | Student(ka) w stopniu bardzo dobrym zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_U01 Potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | 2,0 | Student(ka) nie potrafi wykonać projektu koncepcyjnego skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. |
3,0 | Student(ka) z trudnością potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | |
3,5 | Student(ka) bez większych trudności potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | |
4,0 | Student(ka) potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | |
4,5 | Student(ka) w sposób dobry potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. | |
5,0 | Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi wykonać projekt koncepcyjny skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/03_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | 2,0 | Student(ka) nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. |
3,0 | Student(ka) w stopniu minimalnym ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | |
3,5 | Student(ka) w stopniu podstawowym ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | |
4,0 | Student(ka) ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | |
4,5 | Student(ka) ma dobrą świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. | |
5,0 | Student(ka) ma bardzo dobrą świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje i skutki swoich działań inżynierskich. |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. 1999 nr 43 poz. 430
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, 2007, Dz. U. 2007 nr 19 poz. 115
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181
- Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Instrukcja projektowania małych rond, GDDP, Warszawa, 1996
- Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
- Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, Warszawa, WKŁ, 2008
Literatura dodatkowa
- Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. cz. II, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Instrukcja techniczna K-1 Mapa zasadnicza, Główny Geodeta Kraju, Warszawa, 1998
- Stypułkowski B., Drogi kołowe i węzły drogowe, PWN, Warszawa, 1984
- Datka S., Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986
- Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008
- Kacprzak D., Solowczuk A., Synergy effect of speed management and development of road vicinity in Wrzosowo, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 603 052098, 2019, https://doi.org/10.1088/1757-899X/603/5/052098
- Solowczuk A., Efficient Improvement of the Visibility of Pedestrians on Junctions in Tempo–30 Zones, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 603 022042, 2019, https://doi.org/10.1088/1757-899X/603/2/022042
- Solowczuk A., Effect of Traffic Calming Measures Implemented on the Approach to the Tempo–30 zone on the Degree of Speed Reduction, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 603 022044, 2019, https://doi.org/10.1088/1757-899X/603/2/022044
- Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, Szwajcaria Bazylea, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244