Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Eksploatacja i utrzymanie dróg:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja i utrzymanie dróg | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z: Geometrii wykreślnej, Mechaniki ogólnej, Fizyki, Budownictwa komunikacyjnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością |
C-2 | Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych |
C-3 | Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym |
C-4 | Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni i interpretacji wyników badań SOSN |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością | 3 |
T-P-2 | Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym | 15 |
T-P-3 | Ocena warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | 9 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością | 2 |
T-W-2 | Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym | 4 |
T-W-3 | Ocena nośności konstrukcji drogowych | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-2 | projekt oznakowania na odcinkach z niedostateczną widocznością | 4 |
A-P-3 | projekt oznakowania tymczasowego i zmiany organizacji ruchu | 29 |
A-P-4 | samodzielne rozwiązywanie zadań z oceny warunków widoczności | 6 |
66 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | uzupełnienie wiadomości zapoznanie się z podstawowymi wytycznymi | 11 |
A-W-3 | przygotowanie notatek z materiału wykładowego do swojego projektu | 11 |
A-W-4 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 23 |
A-W-5 | zaliczenie | 1 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. wykład informacyjny |
M-2 | 2. wykład problemowy |
M-3 | 3. metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/13_W01 Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i sformułować ich ocenę | B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-P-3, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_2A_N2/D/D/13_W02 Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie. Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe, zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym | B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/13_U01 Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności | B_2A_U08, B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U18, B_2A_U25 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/D/D/13_K01 Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu | B_2A_K03, B_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/13_W01 Potrafi przeanalizować, objaśnić i rozpoznać warunki na drodze z niedostateczną widocznością i sformułować ich ocenę | 2,0 | Student nie posiada wiedzy podstawowej z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu, nie potrafi prawidłowo zaprojektować oznakowania i dobrać parametry łuków |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę (minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu, student popełnia błędy logiczne w oznakowaniu i doborze parametrow | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę (więcej niż minimalną) z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu, student źle interpretuje pikiety i oznakowanie | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu, student myli się w pikietach, oznakowaniu i parametrach łuku | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu oceny warunków widoczności pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu | |
B_2A_N2/D/D/13_W02 Potrafi ocenić warunki ruchu i zaprojektować odpowiednie oznakowanie. Potrafi zaprojektować oznakowanie tymczasowe, zabezpieczające roboty drogowe prowadzone w pasie drogowym | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego |
3,0 | Student posiada minimalną wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego, nie zna podstawowych zasad stosowania znaków, robi błędy logiczne w projektowaniu znaków | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego, robi błędy logiczne w projektowaniu znaków, słabo interpretuje przepisy dotyczące oznakowania | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego, student popełnia błędy w projektowaniu znaków i interpretacji przepisów dotyczących oznakowania | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego, czasami myli przepisy dotyczące oznakowania | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania oznakowania poziomego na odcinkach dróg z niedostateczną widocznością i projektowania oznakowania tymczasowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/13_U01 Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację lub dokumentację techniczną (włącznie z dokumentacją CAD) dotyczącą zagadnień z zakresu studiowanej specjalności | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji lub dokumentacji technicznej, dotyczącej projektów drogowych |
3,0 | Student wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu prezentacji lub dokumentacji technicznej, dotyczącej projektów drogowych | |
3,5 | Student potrafi wykonać podstawową prezentację lub dokumentację technicznej, dotyczącą projektów drogowych | |
4,0 | Student potrafi wykonać dobrą prezentację lub dokumentację technicznej, dotyczącą projektów drogowych | |
4,5 | Student potrafi wykonać ponad dobrą prezentację lub dokumentację technicznej, dotyczącą projektów drogowych | |
5,0 | Student potrafi wykonać bardzo dobrą prezentację lub dokumentację technicznej, dotyczącą projektów drogowych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/D/D/13_K01 Student ma świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, a także konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych, w celu bardziej kreatywnego i przedsiębiorczego wykonywania swojego zawodu | 2,0 | Student jest nieświadomy rozwiązywanych zagadnień i wykazuje brak wiedzy |
3,0 | Student ma minimalną świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, nie czuje potrzeby znajomości zasad stosowania oznakowania w projektach drogowych | |
3,5 | Student ma podstawową świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, rozumie zagadnienei ale słabo umie dobrać odpowiednie znaki w projekcie organizacji ruchu lub parametry w projekcie drogowym | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, czasami popełnia istotne błędy logiczne w projektach drogowych | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień, czasami popełnia blędy w projektach drogowych | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość ważności rozwiązywanych zagadnień |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dz. U. nr 43/1999 z późń. zm., Warszawa, 1999
- Rozporządzenie MTiGM z dnia 23.12.2003 r. wraz z załącznikami, Dziennik Ustaw nr 220/2003 poz. 2181, Warszawa, 2003
- System oceny stanu nawierzchni, GDDKiA, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1997
- Alicja Sołowczuk, Strona internetowa, droga.zut.edu.pl - bieżąca aktualizacja podstrony „eksploatacja"
- Sołowczuk A., Gardas P., Proponowana metoda oceny stanu nawierzchni w zatokach i na przystankach autobusowych, Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 2013, nr 4, s. 425–439, DOI: 10.7409/rabdim.013.027
- Sołowczuk A., Gardas P., Schab M., Efektywność prac remontowych i utrzymaniowych w zatokach i na przystankach autobusowych, Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 2014, nr 2, s. 157–166, DOI: 10.7409/rabdim.014.011
- Sołowczuk A., The impact of land development on the distribution of road noise level, LAP LAMBERT AcademicPublishing, SIA OmniScriptum Publishing, Berlin, 2018